ترکیب بندی و کادربندی Photography Composition Rules ؛ مفهوم کمپوزیسیون در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به معنی چینش و دکوراسیون مطلوب و درخور اجزا و المانهای داخل قاب و چارچوب مورد نظر است. به گونهای که قادر باشد نگاه و دید بیننده را به سوی هدف حقیقی و هستهای در تصویر راهنمایی نماید.
شماری از افراد نحوه کادربندی در عکاسی صنعتی را همان انتظام داخل قاب و چارچوب به شمار میآورند. این مساله تا اندازهای صحیح میباشد ولی در بعضی موارد به منظور نمایش بینظمی و پراکندگی و عدم ثبات و در حالات ویژه از این ترتیب و آراستگی در کادر چشم پوشی میشود.
الگوها و قواعد نحوه ترکیب بندی در عکاسی صنعتی Photography Composition Rules
الگو و قاعده یک سوم در نحوه کادربندی در عکاسی صنعتی
غالباً اشخاصی که در عکاسی تازه کار هستند پیوسته هدف خود را در میانه و کانون قاب جای میدهند. گذاشتن هدف در کانون و میانه قاب حاکی از ثبات میباشد و به سبب آنکه سوژه مورد نظر احساس سکون و رکود را به مخاطب منتقل میسازد ، دید بیننده را دچار خستگی خواهد کرد. به منظور نمایش و ارائه مطلوبتر هدف ، تلاش نمایید هدف را در گوشهها و مرزهای قاب جای دهید. به این شکل که قاب را با دو خط هم راستا و دو خط قائم برش و بخش بندی نماییید که در کل ۹ بخش یکسان تشکیل میشود. خط دنباله این خطهای تلاقی کننده با یکدیگر ، جای مطلوب و مساعدی به منظور جای گیری هدف مورد نظر برای عکاسی میباشد.
بهرهگیری از کادر و چارچوب خاص و یک کمپوزیسیون منحصربفرد
به کارگیری اجزا و المانهای آماده در فضا و دکور همچون یک کادر و چارچوب یکی از از شیوهها و سبکهای سفارش شده در کمپوزیسیون در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی میباشد. این کادر و چارچوب در ترکیب بندی عکاسی صنعتی قادر است هر حالت موردی را شامل گردد همانند یک روزنه و دریچه بر روی دیوار و یا یک درخت. با تکرار و عادت به مشاهده بهتر و ژرفتر ، قادرید کادرهای فراوانی را بیابید و هدف را در بین آن جای دهید تا دید و چشم بیننده را به سادگی به سوی هدف مورد نظر و حقیقی راهنمایی نماید.
قاعده و الگوی ارقام فرد در ترکیب بندی عکاسی صنعتی
برحسب این الگو و قاعده فرد بودن اجزا و المانهای حاضر در قاب سبب میگردد تا تمرکز و دید بیننده به همهی اجزا و موارد حاضر در قاب جذب گردد. به کارگیری سوژهها به گونهای زوج موجب ایجاد عکاسی ملالت بار میگردد.
بافت و چگونگی استفاده از آن در کمپوزیسیون
چیزهای حاضر در عالم هریک برخوردار از رنگ و ساختار و نقش مشخصی میباشند که قادرید بدین طریق آنان را از هم تفکیک و شناسایی نمایید. ولی در صورتی که با توجه و تمرکز فراوانتری آنان را بازبینی نمایید با مولفه دیگری مواجه میگردید که بافت نام دارد. ترکیب بندی و کادر بندی عکاسی صنعتی ویژگیهای همانند ضخیمی و زمختی ، صافی و لطیفی ، برآمدگی و تورفتگی در تصاویر موجب خلق جذابیت و شکیل بودن تصویر و جذب نگاه مخاطب میگردد. به منظور قابل مشاهده و معلوم بودن بافت در تصاویر قادرید از نورافکنی به خصوصی یاری بگیرید. نورافکنی مایل ، نورافکنی از عقب سوژه و یا کنار آن مناسبترین انتخا در جهت نمایش بافت میباشد.
خلق کمپوزیسیون منحصربفرد با استفاده از رنگها
استفاده و بهرهگیری از رنگها در تصاویر عکاسی تبلیغاتی قادر است نشاندهندهی معانی بسیاری در تصویر باشد و به علاوه بر کادربندی و جذابیت دیداری تصویر موثر و مفید باشد. رنگهای اجزا و المانهای حاضر در قاب قادرند نمود همخوان یا غیرمتشابهی برخوردار باشند. رنگهای مقرون گرایش به تلفیق و رنگهای متباین گرایش به ضدیت را نشان میدهند.
استفاده از قانون حرکت در کمپوزیسیون
در نمایش سوژههایی که اشارهگر و حاکی از حرکت سوژه میباشند همانند حرکت یک خودرو یا یک شناگر کمی صحنه و جو آزاد و تهی منظور بدارید. در صورتی که سوژه جنبنده در ناحیه و زاویه نابهجایی از قاب جای گیرد احساس فشردگی و خفقان را به مخاطب منتقل میسازد و سبب میگردد از زیبایی و اعتبار تصویر مورد نظر کاسته میشود.
خطهای راهنما و تاثیر آن در کمپوزیسیون
در صورتی که تمایل دارید دید بیننده را مشغول سازید و چشم وی را به طرف هدف حقیقی و مورد نظر منحرف سازید ، از خطهای راهنما و هدایتگر بهره بگیرید. استفاده از این خطها موجب عمق دادن به تصویر در کادربندی عکاسی صنعتی میگردد.
بک گراند و کمپوزیسیون در ترکیب بندی عکاسی صنعتی
در زمان عکاسی به بک گراند عکس توجه فراوانی داشته باشید. همان اندازه که بک گراند عالی در افزایش حالت و زیبایی دیداری یک تصویر قادر است یاری کننده باشد یک بک گراند ناقص هم قادر است یک تصویر برجسته و خوب را به یک عکس عادی مبدل سازد.
مینیمالیسم در ترکیب بندی عکاسی صنعتی
ساده گرایی فی نفسه یک وسیله و تدبیر قوی و موثر در کمپوزیسیون میباشد. منظور از سادگی در عکاسی بک گراندی است که مرکب و مبهم نباشد تا دید ماطب را از هدف مورد نظر و حقیقی گمراه نسازد. به علاوه شما قادرید یک کمپوزیسیون ساده با تمرکز بر قسمتی از هدف مورد عکاسی و زوم بر روی موارد جزئی برجسته خلق نمایید.
موضوعات مرتبط :
دیافراگم عکاسی Diaphragm چیست؟
عکاسی صنعتی در محیطهای نورانی
عکاسی تبلیغاتی چه فاکتورهایی دارد ؟
عکس صنعتی چیست؟
عکس صنعتی ، تصاویری هستند که عکاسان صنعتی از دستگاهها و سیستمها ، ابزارها و ماشینها و در پارهای از حالات از کادر و پرسنل و روسای کمپانیها و کارخانهها برای آگهی و معرفی کالاها و خدمات و صنعت و فعالیت ایجاد شده تهیه میکنند.
در حقیقت میشود بیان کرد که عکاسی صنعتی یک برداشت و ابزار واضح و معلوم برای تمامی اشخاص در سنین متفاوت است که با به کارگیری تصویر صنعتی ، با یک نظر و دید در چارچوب یک تصویر ، مشخصههای ویژه و انحصاری کالاها و خدمات و فعالیت مورد نظر را متجلی میسازد.
- در عکس صنعتی ، به سبب وجود فضای سرپوشیده و یا سرباز کارخانه و شرکت ، فاکتورهای فراوانی بر چگونگی و حالات تصاویر اثرگذار میباشند که فقط با وجود خبرگی و تسلط عکاس صنعتی و برخورداری از ابزار و وسایل و سیستمهای حرفهای و مدرن میشود تصاویر صنعتی باکیفیت و بینظیری را در حالت و وضعیتهای گوناگون در این نوع محیطها تولید کرد.
- در عکاسی صنعتی ، به سبب محیط و مکان و عرصهی وسیع و بزرگ ، منبعهای تابشی پرتوهای گوناگون ، کالاهاو تجهیزاتی با براقی و جلای مختلف ، عکس بردار صنعتی به تیزنگری و ریزبینی فراوانی احتیاج دارد. همواره زمانی که عکاس آغاز به کار مینماید ، میبایست نخست تعدادی تصاویر آزمایشی را عکاسی نماید تا قادر باشد با نظاره و رسیدگی و تفحص در تصاویر آزمایشی و به وجود آوردن دگرگونی و تعویضهای ضروری در تصاویر ، توقعات و دورنمای لازم را از تصویرهای حقیقی تامین نماید.
- پیوسته ضروریست به منظور تولید عالیترین عکس صنعتی ، عکاس با وجود سیطره بر فضای شرکت و کارخانه ، با مسئول فنی هم صحبت کند تا آگاه گردد که چه سوژه و موردی در یک عکس صنعتی مورد توجه و هدف آنان میباشد ، چرا که مقصود نهایی از یک تصویر صنعتی ، آگهی و معرفی کالاها و فرآوردهها و خدمات ، جذب مشتریان و سود حداکثر است.
- چینش و دکوراسیون در عکاسی صنعتی بر چگونگی و متمایز سازی مشخصههای فرآورده و کالاها و سیستمها فراوان موثر است ، بنابراین ضروریست که عکس بردار برای یک تصویر صنعتی پیشرفته از سه پایههای مخصوص دوربینها استفاده نماید تا قادر باشد بدون حرکت و تکان دستها با جهت گیری و چارچوب صحیح تصاویر معتبر و ارزندهای را تولید کند.
- در بعضی حالات ضروریست از کالاها و اجناس و سیستمها و ابزارهای کوچک عکس های صنعتی فراهم گردد ، توصیه میشود که عکس برداری در این صورت در آتلیه با نورافکنی تصنعی صورت گیرد ، چرا که در فضای سرباز و سرپوشیده کارخانهها با بودن منبعهای تابشی پرتوهای متعدد مهار وضعیت و فضای مورد نظر به راحتی ممکن نیست و ضروریست که زمینه سازی مختلفی در این خصوص انجام گیرد. ولی هنگامی که عکس صنعتی در جو و فضای خود کارخانه تهیه میگردند ، عکاس با شناخت منبعهای تابشی پرتوهای فضای اطراف ، اجرای پارهای از دگرگونیها و تعویضهای سیستمها و فضای موجود ، به وجود آوردن چینش و زاویه بندی درست ابزارها و تجهیزات و سیستمها ، اعمال پارهای از بازسازیها و اصلاحات قادر است به تولید تصاویر صنعتی مطلوب و عالی دست یابد.
- در عکس صنعتی که در جهت معرفی و تبلیغات کالاها و فرآوردههای تجاری و صنعتی انجام میگردد ، ضروریست که عکس بردار با توجه و اهمیت زیادی در به وجود آوردن ترکیب بک گراند کالاها و فرآوردهها ، مشخصههای کالاهای مورد هدف را شاخص و متمایز سازد. بدین منظور عکس بردار است در تصاویر صنعتی در استودیو از پردههای ویژه عکس برداری صنعتی بهره بگیرد.
- لنزهای دوربین و ابزارهای آن در افزایش حالت و جذابیت عکس تبلیغاتی و صنعتی فراوان موثرند. بدین سبب عکی بردار با تجهیزات مدرن و منابع تجهیز شده به همراه دانش و مهارت و تسلط فراوان قادر است پیوسته تصاویر صنعتی منحصر به فرد و باکیفیتی را در عرصه عکاسی صنعتی و تجاری در سوابق و کارنامهی خود دارا باشد.
در این بخش به چهار شکل گوناگون از عکاسی پیشرفته که به پیشرفت فعالیتهای مارکتینگ شرکتها و کارخانهها یاری میرساند ذکر میگردد:
- عکس صنعتی از کالاها و فرآوردهها: عکاسی از کالاها و اجناس مطلوب و عالی یکی از اساسیترین اقداماتی میباشد که قادرید در حرفه و صنعتتان به منظور انتظار سود و فروش بیشتر انجام دهید. شرکت و کارخانه شما چه کالاها و فرآوردههای کوچک و اندک را عرضه نماید و چه محصولات و دستگاههای انبوه ، احتیاج به عکسهایی دارید که با عالیترین شکل کالاها و فرآوردههایتان را برجسته سازی و شاخص سازد.
- پرترههای صنعتی: عکس صنعتی از کادر و پرنسل میبایست به صورت ماهرانه باشد و در عکسهای بروشورها و کاتالوگها و اعلانهای تبلیغاتی عرضه گردد. همچنین از این عکسها برای عکسهای نمایه و یا شرح حال در وبگاه نیز میتوان بهره گرفت. ولو در صورتی که حرفه و فعالیت شما از محیط کاری و دفتری برخوردار نیست ، عکسهای پرتره صنعتی در متمایز شدن صنعت و تجارت شما و بر نگرش و برداشت مشتریان فراوان تاثیرگذار خواهد بود.
- عکس صنعتی از ساختمانها و سازههای فیزیکی: هرگز در عکس برداری صنعتی عکاسی از تاسیسات و فضاهای درونی و بیرونی کارخانه و شرکت را از یاد نبرید. برداشت و تفاسیری که مشتریان و مخاطبان از صنعت و تجارت شما دارند بسیار متاثر از نصاویر مکان و فضای فعالیت و حرفه شما میباشد.
- عکس برداری در فضا و مکان حقیقی: در پایان عکس برداری در فضا و مکان مورد نظر موجب میگردد مخاطبین و خریداران شما یک برداشت و نظر مثبت و مطلوب در رابطه با محیط صنعتی و تجارت و فعالیت شما به دست آورند. اینکه مخاطبان و خریداران محصولات شما مشاهده نمایند که شما به چه طریق فعالیت میکنید و بر صنعت و تجارت ، فرآوردههای تولیدی و سرویسهای ارائه شده مدیریت دارید به آنان آسودگی خاطر میبخشد. به علاوه عکاسی در محل موجب میشود که از رخوت و فلج شدن فعالیتتان پیشگیری گردد و پرسنل و کارکنان و اعضای مجموعه با قدرت و مهارت بیشتری به فعالیت جهت عکس صنعتی بپردازند.
عکاسی صنعتی در محیطهای نورانی
بهترین روش عکاسی از کالا برای فروشگاههای اینترنتی
تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنعتی
نام مرکز :
کانون عکاسان برتر (زیرمجموعه طراحان برتر)
توضیح :
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به صورت سراسری
خدمات:
عکاسی صنعتی
عکاسی تبلیغاتی
سال تاسیس:
۱۳۸۷
وبسایت:
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در مشهد در برخی موارد مانند سایر شهرها و در برخی موارد متفاوت می باشد. بخش متفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در مشهد این است که نور خورشید دارای شدت بیشتری می باشد. لذا عکاسی از پروژه های صنعتی و کارخانه در مشهد با عکاسی از یک مجتمع در شهر قزوین صورت می پذیرد، متفاوت خواهد بود.
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در مشهد از جوانب دیگری مشابه عکاسی در سایر شهرها می باشد. اگر فردی در استان خراسان می باشد و تمایل دارد از محصولات خود عکاسی حرفه ای کند، این عکاسی باید توسط افراد مجربی صورت پذیرد که علاوه بر شناخت حرفه ای از عکاسی تبلیغاتی ، از موارد بومی نیز شناخت داشته باشد. عکاس صنعتی و حرفه ای در مشهد و همچنین استودیو حرفه ای در مشهد همانند سایر شهرهای بزرگ کم نیست. لذا کانون عکاسان با شناسایی علاقه مندان جوان که دارای تجهیزات حرفه ای نورپردازی و عکاسی دارند، می تواند به متقاضیان عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در شهر مشهد و استان خراسان کمک نماید.
اگر شما هم عکاس صنعتی در مشهد هستید و علاقه مند به همکاری با کانون عکاسان برتر هستید، می توانید فرم مربوط به صفحه “همکاری با ما” را (در منو بالا) تکمیل نمایید.