ابعاد فنی بیت کوین

همان طور که در سیستم پرداخت همتا به همتا انتظار می رود، فناوری راهبر بیت کوین، قدرتی است که در قلب آن قرار گرفته است. عمده ی تمرکز بر روی تبدیل فناوری زنجیره ی بلوکی بیت کوین به یک ابزار قدرتمند در بخش مالی است. انتظار نیز همین بود، زیرا از ابتدا بیشتر تمرکز حول محور جنبه ی پولی بیت کوین بود و از این رو مورد توجه نهادهای مالی و بانک ها قرار گرفته است.

فناوری بیت کوین گزینه ها و قابلیت های فناورانه ی بی نظیری دارد که تا همین چند سال پیش برای بسیاری فقط یک رویا بود. البته هنوز هم بخش عظیمی از پتانسیل های آن همچنان پنهان و کشف نشده است، از این رو بسیار از محققان و نخبگان برجسته ی جهان سعی دارند تا کاربردهای بالقوه ی استفاده از فناوری بیت کوین را در تمامی ابعاد زندگی ما بررسی نمایند. در این مورد در فصل ۳ بیشتر بحث خواهیم کرد.

بیت کوین مسیر پرماجرایی را طی نموده است. تا همین چند سال گذشته کسی به فناوری اصلی بیت کوین توجه نمی کرد . پلتفرم متعددی به قصد تسهیل دسترسی به بیت کوین و کاربردهایش راه اندازی شدند. اما این تلاش ها همیشه به دلیل بروز مسائل امنیت سایبری موفقیت آمیز نبوده است. به هر حال نباید عجله کرد، باید منحنی یادگیری ابزارهای جدید مانند بیت کوین برای همگان طی شود. بیت کوین تاکنون پیشروی آرام و آهسته ای در این زمینه داشته است.

پتانسیل های بی نظیر فناوری بیت کوین نظر گروه ها و نهادهای متعددی از تمامی ابعاد زندگی بشر را به خود جلب کرده است. پیشگامان این افراد متخصصان و کارشناسان مالی هستند که جنبه ی دفتر حساب کلی باز فناوری بیت کوین آن ها را وسوسه کرده است. دفتر کل باز بدان معنی است که همه در جهان می توانند تمامی تراکنش های مالی در شبکه را در لحظه ببینند.

با وجود این که این ایده می تواند کمی ترسناک به نظر برسد، اما دفتر کل باز در یک سیستم به ما امکان رهگیری تمام چیزهایی را که برای ما مفید و مهم است، می دهد. هیج کدام از این اقدامات ارتباطی بامسائل مالی ندارند، اما گزینه های متعدد بسیاری موجودند که ارزش بررسی در آن بخش را دارند.

وقتی موضوع پذیرش بیت کوین در پرداخت ها به میان می آید، با گزینه های متعددی مواجه می شویم. هرچند قراردادن گزینه ی پرداخت از طریق بیت کوین در وبسایت تنها چند دقیقه به طول می انجامد. اما پرداخت های درون فروشگاهی شیوه ی متفاوتی دارند. خبر خوش این است که امروزه بسیاری شرکت های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت الکترونیک پرداخت های بیت کوینی را به پول رایج محلی تبدیل می کنند.

البته کارمزد پذیرش پرداخت از طریق بیت کوین به مراتب کمتر از پرداخت به وسیله ی روش های رایج توسط کارت اعتباری است و همین امر بسیاری از کاربران را علاقه مند به استفاده از بیت کوین در پرداخت های روزانه ی خود نموده است.

بیت کوین به عنوان پول رایج

وقتی با افراد درباره ی بیت کوین صحبت می کنم، یکی از اولین چیزهایی که مد نظر آنهاست، قیمت بیت کوین است. بیت کوین در سال ۲۰۱۱ تقریبا هیج ارزشی نداشت و تنها کمی بعد به آرامی ارزش آن افزایش یافت. با این حال در سال ۲۰۱۳ بیت کوین نخستین اوج ارزش خود را تجربه کرد و به مرز ۱۱۰۰ دلار رسید که باعث شد خیل عظیمی از مردم جهان به سمت خرید بیت کوین تمایل پیدا کنند.

قیمت بیت کوین توسط کاربران آن تحت قوانین بازار آزاد عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد، با این وجود عرضه ی بیت کوین محدود و نهایتا ۲۱ میلیون کوین است و بر اساس پیش بینی ها هنوز تقاضای زیادی برای این پول دیجیتال وجود ندارد. با افزایش آگاهی جهانی و بلوغ بیشتر بیت کوین در چند سال آینده ممکن است همه چیز تغییر کند. من معتقدم اگر چینی ها با بیت کوین آشنا شوند، کل بیت کوین را با تقاضای وحشتناک خود می بلعند و قیمت آن را واقعا نمی توان پیش بینی کرد. شاید هر ساتوشی – واحد تشکیل دهنده ی بیت کوین ساتوشی است و یک بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی است به یک دلار برسد.

چرا تعداد بیت کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است؟ هیچ کس نمی داند. بعضی بر این باورند که دلیلش معادله ی ریاضی است که میزان پاداش سیستم را هر چهار سال نصف می نماید و از این منظر تعداد کوین ها نهایتا در سال۲۱۴۰ به ۲۱ میلیون کوین خواهد رسید.

به خاطر داشته باشید که بیت کوین روش پرداختی است که می تواند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین در جهان واقعی به کار رود. با این وجود، به صرف این که می توان بیت کوین را در پرداخت ها استفاده کرد. آن را به یک پول رسمی رایج بدل نمی سازد، زیرا بیت کوین اساسا از نظر قواعد حاکم بر نظام مالی هر کشور فاقد آن ابعادی است که در به رسمیت شناختن یک روش پرداخت به عنوان یک پول رایج تعیین کننده است.

اما بنا بر نظر بیشتر کارشناسان جهان بیت کوین در مطمئن ترین شکل، یک پول دیجیتالی محسوب می شود. در حالی که ما تازه با این پدیده آشنا شده ایم و سعی داریم این فناوری جدید پول را بشناسیم، نمی توان گفت که این اصطلاح درست است یا غلط، چیزی که می توان بیان کرد این است که بیت کوین روش پرداخت معتبری برای بسیاری از کالاها و خدمات است و البته جنبه ی دیجیتالی آن جذابیت آن را مضاعف نموده است.

از آن جا که این روش پرداخت، غیرمتمرکز (به معنی عدم کنترل نهاد رسمی یا دولتی بر روی آن) است، بیت کوین به همه در سرتاسر جهان عرضه میشود و همه می توانند آن را به عنوان پرداخت نقدی دیجیتال از یکدیگر بپذیرند. بیت کوین، پول دیجیتال یکسان در فرای تمامی مرزهای کشورهای جهان است، مهم نیست که آن کشور کجاست؛ در هر صورت می تواند بیت کوین را به پول رایج خود تبدیل نماید.

بدون هیچ کارمزدی برای تراکنش می توانید در عرض چند دقیقه پرداخت خود را انجام دهید و با پولی دریافت نمایید، چه چیز بهتر از این ؟؟ پرداختی های مبتنی بر موبایل بیش از پیش در حال افزایش هستند، از این رو بیت کوین می تواند یک روش جایگزین پرداخت موبایلی بی نظیر باشد که با هزینه ای بسیار ناچیز تعداد مشتریان شما در سطحی جهانی را افزایش می دهد.