مدیر هر استارت آپی یکی از ارکان اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت آن استارت آپ است.

یک مدیر فعال می تواند استارت آپ خود را به سرعت به یک کسب و کار موفق تبدیل کند. بنابراین ، مدیر هر استارت آپی نقش مهمی در موفقیت آن استارت آپ دارد. به همین دلیل در این مقاله به ویژگیهای یک مدیر که منجر به موفقیت آن استارت آپ می شود می پردازیم.

یک) حضور همیشگی

مدیر یک استارت آپ باید همیشه و در همه جا حضور داشته باشد به همین دلیل هیچ گاه به صورت آفلاین نباشید. باید سعی کنید حضور پر رنگ در کسب و کار خود داشته باشید و تعامل مستقیم با قسمتهای مختلف کسب و کار خود از کارکنان تا مشتریان و تأمین کنندگان کسب و کار خود داشته باشید. گاهی ممکن است لازم باشد شما در هفته ۱۰۰ ساعت کار کنید و این اهمیت حضور مستمر شما در قسمتهای مختلف کسب و کارتان را نشان می دهد.

دو) داشتن اطلاعات جامع

شما باید متخصص ترین فرد در کسب و کار جدید خود باشید. هر مدیر استارت آپی لازم است در حوزه فعالیت و کسب و کار خود یک متخصص بوده و اطلاعات جامع و کاملی در خصوص آن داشته باشد. تسلط به تمامی ابعاد کار به شما کمک می کند تا نواقص را شناسایی کنید و هم به عنوان یک متخصص به تمامی راه حلهای ممکن در صورت بروز مشکل بیاندیشید. هم اینکه نیازی نیست بخشی از اختیارات کسب و کار خود را به فرد دیگری واگذار کنید.

سه) داشتن شخصیت کاریزماتیک

شما به عنوان یک مدیر استارت آپ باید یک شخصیت رویایی برای کارکنان و مشتریان خود باشید. آنها دوست دارند مطمئن باشند که برای یک فرد کامل و خوب کار می کنند. شخصیت کاریزماتیک یعنی شما علاوه بر اینکه قوانین و مقرارت و چارچوبهایی را برای کارکنان و کسب و کار خود تهیه می کنید که رعایت کردن آنها بسیار برایتان مهم است در عین حال یک رفتار انعطاف پذیر و صبورانه ای نیز با کارکنان خود دارید. این شخصیت موجب می شود افراد زیادی به شما و فعالیتتان اعتماد کرده و با خیال راحت تر برای شما کار کنند.

چهار) داشتن ایده ها و تجهیزات جدید

یک مدیر موفق استارت آپ باید همواره ایده های جدید برای توسعه فعالیت خود داشته باشد. چنین ایده هایی از دانش و تخصص کافی در آن زمینه نشأت می گیرد. علاوه بر این باید تلاش کند همواره امکانات و تجهیزات جدید را وارد کسب و کار خود کند تا از تکنولوژیهای جدید در ارائه محصولات و خدمات بهتر بهره مند شود.

پنج) تصمیم گیرنده اصلی

هر چند یک مدیر کاریزماتیک همیشه در حال مشورت کردن با کارکنان و مشاوران خود برای بهبود اوضاع کسب  و کار خود است ولی در نهایت به ویژه در شرایط بحرانی و سخت این مدیران هستند که تصمیم های نهایی را باید بگیرند و مسئولیت هر گونه نتیجه مثبت و منفی آن را بپذیرند و کارکنان را تشویق و ترغیب به اجرای این تصمیمات کنند.

شش) تشکیل تیم

مدیران موفق استارت آپها باید تلاش کنند یک تیم کاری تشکیل دهند. تشکیل این تیم ها فقط به عهده مدیران است زیرا در نهایت این مدیران هستند که سمت و سوی حرکت تیم را مشخص می کنند.

به طور کلی ، نمی توان اهمیت مدیران را نادیده گرفت. حتی نظریه های مختلفی که گاهی حضور مدیر را برای اداره کسب و کار و حضور دائمی آن را لازم نمی دانند همگی بر این باور هستند که مدیران ، هسته اصلی هر کسب و کاری هستند. با اینکه ممکن است عوامل زیادی مانند نوسات بازار یا اتفاقات ناگهانی موجب به هم خوردن تعادل یک کسب  و کار شود ولی باز هم این مدیران هستند که می توانند زمینه های موفقیت یا شکست یک کسب و کار را فراهم کنند.


آیا هر ایده ای را می توانید تبدیل به استارت آپ کنید؟ بهترین ایده ها کدامها هستند؟

فعالیت چند استارت آپ در یک فضای مشترک ، راه حلی برای کاهش هزینه ها

لزوم طراحی یک مدل کسب و کار منعطف برای استارت آپ ها