منظور از راهیابی یا نفوذ به بازار این است که سهم شما از فروش کل یک محصول چقدر است ؟ مشخص کردن این عدد ، نشان می دهد که محصول شما چقدر ظرفیت دارد تا میزان فروش خود را افزایش دهد.

از نظر مشاوره بازاریابی و فروش در واقع هر چه قدر عدد به دست آمده برای نفوذ به بازار کمتر باشد نشان می دهد که شرکت شما باید تلاش بیشتری برای سرمایه گذاری در زمینه محصولات و بازاریابی داشته باشد و روشهای بازاریابی خود را به روز رسانی کرده و تقویت کند. اما از طرفی اگر این عدد یک عدد بزرگی به دست بیاید نشان می دهد که شما توانسته اید جایگاه خود در بازار را پیدا کنید و محصول خود را به خوبی به مشتریان معرفی کنید. هم اینکه خیال شما از اینکه موقعیت شرکت شما تثبیت شده است کمی راحت تر می شود ولی باید در گام بعدی تلاش کنید که این جایگاه را برای مدت طولانی و همیشه حفظ کنید.

از جمله روشهای نفوذ در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین روش نفوذ در بازار ) تعیین مشتریان

اگر می خواهید بازار مورد نظر خود را به  دست آورید و عدد به دست آمده از نفوذ در بازار یک عدد بزرگی باشد باید مشتریان خود را تعیین کنید. تعیین و مشخص کردن مشتریان موجب می شود تا تمامی شرایط و ویژگیهای محصول خود را متناسب با مشتریان خود طراحی و تنظیم کنید و در نتیجه ، بازار هدف مورد نظر خود را به دست آورید. همین امر موجب می شود مشتریان شما بیشتر از سایرین باشند و در واقع در محاسبه میزان نفوذ شما در بازار نسبت به کل بازار محصولات مشابه شما ، عدد بزرگی به دست خواهد آمد.

دومین روش نفوذ در بازار ) شرط قیمت تعیین شده

محصولات ارزان قیمت همیشه حجم زیادی از فروش بازار را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل ، یکی از راههای افزایش نفوذ شما در بازار این است که یک قیمت متناسب نسبت به محصولات مشابه در بازار تعیین کنید. معمولاً شرکتهایی که فروش کمی دارند اولین روشی که به ذهنشان می رسد همین روش است. چرا که در مدت زمان کوتاهی می تواند میزان فروش آنها را به شکل چشم گیری افزایش دهد. البته برای نفوذ در بازار نیاز به یک پروسه طولانی تری دارید و لازم است شما میزان نفوذ خود را برای مدت طولانی بالا ببرید. به همین منظور بهتر است قبل از وارد شدن به بازار یا در استراتژیهای بازاریابی خود این شرط را یکی از شروط خود برای همیشه در نظر بگیرید. زیرا بدون در نظر گرفتن بازار ، افزایش یا کاهش قیمتها می تواند موقعیت شما را به خطر بیاندازد و نتایج غیر منتظره و معکوسی داشته باشد.

سومین روش نفوذ در بازار ) تبلیغ مناسب

تبلیغات از جمله راههای نفوذ در بازار است ، چرا که موجب آشنایی مشتریان با محصول و ویژگیهای آن می شود و می تواند روند انتخابها و مصرف آنها را تغییر دهد. در برخی از محصولات ممکن است تنها با یک تبلیغ مناسب بتوانیم میزان نفوذ آن در بازار را به شکل مطلوبی افزایش دهیم.

چهارمین روش نفوذ در بازار ) به روز رسانی محصول

باید محصولات خود را به لحاظ تکنولوژی و ویژگیهایی که دارد به روز رسانی کنید. ارتقاء کیفیت و کارآیی محصولات می تواند از جمله راههای مهم در افزایش نفوذ یک محصول در بازار باشد. تغییر در ظاهر یا ویژگیهای یک محصول می تواند موجب بهبود کارآیی آن برای مشتریان شود و ارزش آن را افزایش داده و در نهایت میزان فروش آن در بازار را بالا ببرد.

پنجمین روش نفوذ در بازار ) تولید محصولات جدید

تولید محصولات جدید می تواند نیازهای بیشتری از مشتریان شما را حل کند به همین دلیل بهترین راه برای نفوذ بیشتر به بازار است.


موضوعات مرتبط :

از منسوخ شدن محصولات قدیمی خود پیشگیری کنید!

معرفی محصول جدید به بازار چه مراحلی دارد؟

نظر شما

The post راه حلهای مؤثر و روش های در نفوذ به بازارهای جدید appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.