برندسازی برای محصولات کشاورزی و برندینگ کشاورزی موضوع مقاله کوتاه ماست. کشاورزی در ایران هنوز در بسیاری از مواقع به صورت سنتی است.

نه تنها کشاورزی های مکانیزه شده  و استفاده از علم و اصول کشاورزی در ایران هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است بلکه در بسیاری از مواقع نیز ، محصولات تولید شده را نمی توانیم آنچنان که باید و شاید هم در داخل کشور و هم خارج کشور معرفی کنیم و به فروش برسانیم. شاید کشاورزی در ایران را بتوان از جمله بخشهایی دانست که مورد غلفت و بی توجهی قرار گرفته است. ایران به عنوان کشوری ۴ فصل ، علاوه بر اینکه ظرفیت لازم برای تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد بلکه می تواند در این زمینه به یک رقیب جدی برای بازارهای خارجی تبدیل شود. اما این صنعت حتی در داخل ایران نیز نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

با جستجو و پیگیری عوامل دخیل در این کم کاری یا نقص می توان به حلقه مفقوده ای به نام برندسازی و معرفی درست محصولات کشاورزی رسید. برندسازی موجب می شود محصول شما نسبت به محصولات مشابه در بازار متمایز باشد و ارزش محصول و کالای شما را بیش از ویژگیهای آن نشان می دهد. در نتیجه ، محصول شما قدرت این را پیدا می کند که با محصولات بازار رقابت کند و جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و ارتقاء بخشد. برند سازی هزینه دارد ولی در نهایت می تواند یک سرمایه خوب برای سود بیشتر شما باشد. متأسفانه در ایران ، از آنجایی که کشاورزی همچنان به شکل سنتی انجام می شود بنابراین در بازاریابی و برندسازی آن نیز به شکل سنتی عمل می شود و به اهمیت برندسازی در آن پی نبرده اند.

شرکتهایی که فعالیت آنها به نحوی مربوط به محصولات کشاورزی است باید سعی کنند ویژگیهای محصول خود را در قالب یک برند و لوگوی مناسب به بازار و مشتریان معرفی کنند. این تفاوت ظاهری و تصویری می تواند اولین گام برای تقویت صنعت کشاورزی و محصولات آن باشد و هم اینکه بازارهای مناسبی نیز برای برای آن ایجاد شده و جایگاه خود را در ایران و جهان پیدا کند. برندسازی در صنعت کشاورزی ، نه تنها می تواند این صنعت را به لحاظ بازار و فروش ، رونق بخشد ، بلکه می تواند آن را وارد عرصه های جدید در تولید محصولات غذایی کند. همچنین ، برند ها قادرند مشتریان را نسبت به خود وفادار سازند و این می تواند در درازمدت برای شرکتها بسیار سودآور باشد.

برای اینکه بتوانیم محصولات کشاورزی را در ایران برندسازی کنیم باید به نکاتی توجه کنیم.

یک) در نظر گرفتن مشتریان برای برندسازی کشاورزی

ممکن است برخی از مشتریان شما فقط به دنبال این باشند که یک محصول با طعم و مزه متفاوت و خوبی را خریداری کنند و در مقابل مشتریانی نیز باشند که سلامت مواد غذایی و کشاورزی تهیه شده برایشان مهم است. در برندسازی لازم است این گروه های مختلف مشتریان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در برندسازی ، اگر مشتریان شما بیشتر به ارگانیک و طبیعی بودن محصول اهمیت می دهند و سلامت آن برایشان مهم است می توانید با اعتمادی که در آنها ایجاد می کنید و محصولات سالم و طبیعی که در اختیار آنها قرار می دهید به برندسازی محصولات خود بپردازید.

دو) اهمیت طراحی لوگو برای برندسازی کشاورزی

سعی کنید در لوگوهایی که برای برندهای محصولات کشاورزی تهیه می کنید از نمادهایی مانند تصاویر روستا و تصاویر مشابه این استفاده کنید تا به مشتریان شما این فکر را القا کند که این محصول کاملاً طبیعی است.

سه) صرفه اقتصادی برای برندسازی کشاورزی

حتماً در برندسازی محصولات خود قیمت محصولات را در نظر بگیرید. صرفه اقتصادی موضوعی است که همیشه و همواره برای مشتریان مهم است. پس قیمتهای پائین و در عین حال محصول سالم و طبیعی ، با طعمی مناسب و خوب می تواند بهترین عامل موفقیت شما در برندسازی شود.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در برندسازی محصولات کشاورزی اتفاق بیافتد این است که شرکتها فقط به طراحی یک برچسب و لوگو می پردازند و فرآیند برندسازی را فراموش می کنند. در حالی که این فرآیند برندسازی است که در نهایت اهمیت پیدا می کند.

نظر شما