کاردستی خلاقانه | آموزش تهیه انواع کاردستی موضوع این مطلب آموزشی برای والدین مسئول است که به فکر پرورش و تقویت هوش کودکان خود هستند.

به بار آوردن و پرورندان توانایی خلق کردن و قدرت ابتکار و نوآوری در سنین نخست زندگی فرزندانتان سبب پرورش و تکامل توانایی‌ها و استعدادها و نبوغ آنان می‌گردد. رشد و تقویت خلاقیت بچه‌ها در عصر حاضر و جهان کنونی تاثیر پراهمیتی در دوره‌های بعدی زندگی آنان می‌گذارد ، زیرا افراد خلاق مهارت و قدرت و تسلط پاسخ دادن و برطرف نمودن مشکلات و قضایای زیادتری را در مقایسه با دیگران دارند و با بصیرت و درک متمایز خود در ارتباط با موضوعات و مشکلات ، قدمی پیشتر از سایر اشخاص برمی‌دارند و پیروزی و کامیابی بیشتری هم بدست خواهند آورد.

خلاقیت هم مشابه مبحث هوش اقسام و اشکال گوناگونی دارد و هرکدام از شیوه‌های رشد و تقویت خلاقیت در بچه‌ها به پرورش چند قسمت و چند بعد از خلاقیت آنان مدد می‌رساند. یکی از شیوه‌ها و راهکارهای رشد و تقویت خلاقیت در بچه‌ها درست کردن کاردستی می‌باشد. بدین منظور کاردستی‌های جالب و خلاقانه‌ای را برای کودکان تدارک دیده‌ایم که عبارتند از:

  • آموزش کاردستی خلاقانه با بطری

لوازم مورد احتیاج:

بطری ، چسب حرارتی ، قیچی ، زیپ ، کاغذ رنگی یا آبرنگ و گواش.

نخست سر هر بطری را قیچی کنید. آنگاه با توجه به طول موردنظر جامدادی که می‌خواهید درست کنید و متناسب با اندازه‌ی خودکارها و مدادهایتان بطری را قیچی نمایید. اکنون اطمینان حاصل کنید که زیپ تهیه شده متناسب با دور بطری می‌باشد و در صورت اندازه نبودن آن را قیچی و با دور بطری تنظیم کنید. زیپ موردنظر می‌بایست گرداگرد بطری را پوشش دهد و اندکی از هر دو سر آن برروی یکدیگر قرار گیرد. اکنون با استفاده  از چسب حرارتی زیپ باز شده را از داخل به تیزی و کناره‌ی بطری چسب بزنید.

همه ی لبه‌ی بطری را چسب کاری کنید اما حواستان باشد که چسب درون تورفتگی و میانه‌ی زیپ زده نشود. اکنون این عمل را برای قسمت دیگر زیپ انجام دهید و آن را به لبه‌ی بطری بچسبانید. همچنین می‌توانید بطری موردنظر را با کاغذ رنگی و یا آبرنگ و گواش رنگ آمیزی کنید. به همین سادگی صاحب یک جامدادی زیبا شدید.

  • کاردستی خلاقانه با رول دستمال کاغذی

لوازم مورد احتیاج:

رول دستمال توالت ، کاغذ رنگی یا گواش و آبرنگ ، چسب ، قیچی ، ماژیک.

همه‌ی لوازم و ابزاری که برای ساختن این کاردستی موردنیاز می‌باشد از لوازم موجود و قابل تهیه است. به منظور درست کردن یک سگ خالدار زیبا نخست لوله‌های دستمال توالت را با کاغذ رنگی به طور کامل چسب بزنید. می‌توانید از آبرنگ و یا گواش نیز بدین منظور استفاده کنید. گوش‌ها و پوزه‌ی سگ را بر روی یک کاغذ بگشید و با قیچی آن‌ها را برش دهید و به رول دستمال بچسبانید. با ماژیک مشکی بر روی رول خال‌هایی بصورت پراکنده و چشم‌های سگ را ترسیم نمایید. این نخستین کاردستی بچه‌ها یا وسایل بدون استفاده مانند رول دستمال کاغذی می‌باشد. می‌توانید از شکل‌های زنبور ، پروانه ، هواپیما  و حتی برای ساخت جامدادی هم از این وسایل بهره بگیرید.

  • آموزش کاردستی خلاقانه روز کودک

لوازم مورد احتیاج:

دستکش ظرفشویی ، ماژیک ، قیچی.

برای ساخت این نوع کاردستی راحت می‌بایست نخست انگشت‌های دستکش را قیچی نمایید. شما قادرید از هر دو طرف رنگ دستکش بهره برده و طرف رنگی و یا سفید آن را به کار بگیرید. اکنون زمان بروز ابتکار و نوآوری به منظور ساخت و ایجاد کاراکترهای گوناگون بر روی انگشت‌های جدا شده‌ی دستکش می‌باشد. برای راحتی ابتدا آن‌ها را در انگشت کرده و سپس بر روی آن‌ها شکل و طرح بکشید. می‌توانید شکل حیوانات و کاراکترهای کارتونی مختلفی را ترسیم و از آن‌ها به عنوان عروسک‌های انگشتی استفاده کنید. اکنون قادرید با در کنار هم قرار دادن این عروسک‌های انگشتی بازی و تئاتر جذاب و جالبی را با کاردستی‌های ساخته شده توسط کودکان اجرا نمایید.

  • آموزش کاردستی با ظروف یکبار مصرف

لوازم مورد احتیاج:

بشقاب‌های یکبار مصرف ، کاغذ رنگی ی آبرنگ و گواش ، قیچی ، چسب ، ماژیک ، چشم عروسکی.

به منظور ساختن این نوع کاردستی‌ها نخست الگو و طرح دلخواهتان را در فکر خود مجسم نمایید. برای این کار قادرید از شکل‌های حیوانات و آدمک‌ها و شخصیت‌ها بهره ببرید. برای نمونه به منظور ساخت یک خرس جذاب ابتدا سطح بشقاب را با کاغذ رنگی و یا آبرنگ رنگ آمیزی و بپوشانید. گوش‌ها و دست و پای خرس  را روی کاغذ ترسیم نموده و قیچی کنید و به بشقاب یکبار مصرف با چسب متصل کنید. آنگاه با ماژیک و یا گواش و آبرنگ چشم‌ها و دهان خرس را روی بشقاب نقاشی و یا از چشم‌های عروسکی استفاده کنید. از این نوع کاردستی می‌توانید برای ماسک‌های صورت و در زمان نمایش و یا قصه گویی بهره بگیرید.

  • آموزش کاردستی خلاقانه کلاه با مقوا

لوازم مورد احتیاج:

مقوا ، آبرنگ یا گواش ، وسایل تزیینی ، چسب ، ماژیک.

بر روی یک مقوای گردی مانند یک حلقه مدور به اندازه یک بشقاب ترسیم نمایید که از کناره و حاشیه‌های مقوا ۳ سانتی متر به درون باشد. شکل و مدلی را که علاقمند هستید درون این گردی ترسیم کنید. این حلقه قادر است یک خرس ، گربه ، گل و یا هر طرحی که کودکان به آن علاقمند هستند باشد. توجه داشته باشید شکل‌ها و مدل‌ها می‌بایست به گردی و حلقه‌ای که ترسیم کرده‌اید بصورت سرهم  متصل باشد. اکنون شکلی را که ترسیم کرده‌اید را بر سر کودک قرار دهید. در صورتی که ضروریست اندازه‌ی گردی را بیشتر تنظیم و ترسیم کنید. اکنون قادرید این کلاه کاغذی را با آبرنگ و گواش و یا هر وسیله دیگر تزیین نمایید و در بازی و نمایش و جشن تولد از آن‌ها استفاده کنید.


موضوع مرتبط :

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

آموزش رباتیک برای کودکان

روش های پرورش خلاقیت در کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان

موسسه خلاقیت و استعدادیابی تخصصی

بازی های تقویت هوش کودکان دبستانی

هوش کودک

راهکارها و روشهایی جهت تقویت حافظه کودکان دبستانی

آموزش کلاژ برای کودکان

پرورش هوش غالب کودک

تقویت هوش مالی کودک