رکود اقتصادی سال هاست که در ایران وجود دارد. معمولاً شرکتها و بخشهای مختلف اقتصادی به محض اینکه با شرایط بحران مواجه می شوند به جای اینکه فعالیتهای خود را تغییر دهند یا رکود را تحمل کنند ، دیدگاه ها و عملکرد خود را تغییر می دهند.

ممکن است این تغییر رویکرد و عملکرد در برخی از زمینه ها مناسب باشد ولی در برخی دیگر ، جواب ندهد و شرکت را دچار شکست کند. در ایران معمولاً در بسیاری از واحدهای تجاری ، برنامه های مدون اقتصادی وجود ندارد. به همین دلیل ، با بحرانهای جدیدی  که به وجود می آید به سرعت ، فکر مقابله با آن می افتند و در این مسیر اشتباهات زیادی را مرتکب می شوند. یکی از مخرب ترین تصمیمات و تغییر رویکردها در واحدهای تجاری و شرکتهای ایرانی است که آنها بودجه های خود را کاهش می دهند.

در حالی که در این گونه مواقع باید هزینه های اضافی شرکت کاهش پیدا کند نه بودجه های آن. به عنوان مثال ، اگر شرکتی نیروهای خود را تعدیل می کند به معنی این است که آن شرکت قصد دارد هزینه های خود را کاهش دهد چرا که هزینه های اضافی در شرایط بحرانی ، به ضرر آنهاست. اما شرکتی که تصمیم می گیرد بخشهای تبلیغ ، برند سازی و توسعه فعالیت خود را کاهش دهد و فکر می کند این بخشها برای آنها هزینه زیادی در پی دارد ، در واقع دارد از قسمت بودجه های خود کم می کند نه هزینه های خود !  چرا که وجود این بخشها در دوران رکود اقتصادی می تواند منجر به افزایش فروش آنها شود و سرمایه کافی برای شرکت در پی داشته باشد.

به همین دلیل تفکیک دو بخش بودجه و هزینه در زمانهای بحران اقتصادی از مسائل بسیار مهم است. اگر شرکتها با کاهش تبلیغات و توسعه بازار خود سعی کنند هزینه های خود را کاهش دهند ، منجر به عدم فروش محصولات آنها شده و در نتیجه بازار خود را از دست می دهند. می توانیم تفاوت شرکتهای کوچک و بزرگ در دنیا و ایران را تفکیک این دو بخش بدانیم. در شرکتهای بزرگ در هر شرایطی سعی می کنند بخشهای توسعه و تبلیغات خود را قدرت بخشند در حالی که در شرکتهای کوچکتر و کم سابقه تر ، سریعاً اقدام به کاهش هزینه های خود از طریق کاهش بودجه می کنند.

با توجه به مطالب ذکر شده باید مطرح کنیم که بهترین اقدام در زمان بحرانهای اقتصادی ، افزایش جایگاه برند یا محصول در ذهن مشتریان می باشد. اگر در شرایط بحرانی بتوانید این رویکرد را انتخاب کنید می توانید امیدوار باشید که از سایر رقبای خود در بازار پیشی می گیرید و چه بسا همین رویکرد موجب سود بیشتر برای شما در موقعیتهای بحرانی شود. بنابراین همیشه نمی توان بحران را یک تهدید برای موقعیت شرکت دانست. بلکه با اقدام و تصمیمی هوشمندانه به راحتی می توان ، همه چیز را به نفع شرکت تمام کرد.

برای این کار بهتر است برعکس رقبای خود عمل کنید. بسیاری از رقیبهای شما قطعاً در دوران رکود اقتصادی به حالتی منفعلانه و منزوری دچار شده اند و روز به روز در حال از دست دادن مشتریان و موقعیت خود هستند. بنابراین اقدامی درست در این شرایط می تواند موقعیت شما را بالا ببرد. بهتر است در این مواقع ، بخش تبلیغات خود که مربوط به بودجه های شماست افزایش دهید.

از نظر مشاوره بازاریابی ، تمامی بودجه هایی که صرف تبلیغات در دوران بحران اقتصادی می کنید تبدیل به سود خواهد شد چرا که بازار و رقابت در حال رکود است و شما تنها برند یا جزء برندها و شرکتهای استثنائی هستید که به فکر افزایش تبلیغات و فعالیت افتاده اید. بنابراین ، در این اوضاع بد اقتصادی می توانید مشتریان و مخاطبان زیادی را به سمت محصولات خود بکشانید. البته باید سعی کنید تبلیغ های شما به واقعیت نزدیک باشد و قول محصولات یا خدماتی را ندهید که از عهده شما خارج است. بلکه با تبلیغی واقعی ، اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید و آنها را نسبت به شرکت و محصول خود خوشبین سازید.

نظر شما

The post اهمیت تمایز بین بودجه و هزینه در دوران نابسامانی اقتصادی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.