ویژگی ها و نشانه های کودک نابغه موضوع این مطلب آموزشی برای والدین است. اینکه چگونه کودک نابغه داشته باشیم را اینجا می آموزیم.

ویژگی ها و نشانه های کودک نابغه

  • آزمایش به وسیله ی جهت یا وسعت یک فرایند: یکی از نخستین ویژگی ها و علامت هایی که امکان دارد سریعاً در زندگی فرزند شما نمایان و آشکار گردد ، معیار دست یافتن به نقاط عطف رشد پیش از انتظار و تصور و پیش آگاهی می باشد که امکان دارد یکی از علامت ها و ویژگی هایی باشد جهت این که کودک نابغه شما از نبوغ و استعداد ویژه ای برخوردار است. اغلب پدران و مادران بچه های نابغه موفقیت هایی را در سال های نخست زندگی آن ها مشاهده می نمایند به خصوص توانایی ها و استعدادهای کلامی و گفتاری به طوری که بیشتر بچه های نابغه عبارات و کلمات دشوار و مشکل را به خوبی در صحبت هایشان به کار می گیرند و زودتر و سریع تر از کودکان هم سن و سال خود مهارت خواندن را یاد می گیرند.
  • تشخیص الگوهای ابتدایی کودک نابغه : افراد با نبوغ و با استعداد ، در سنین پایین شناسایی و تمییز دادن و الگوبرداری و بازسازی را آغاز می­نمایند. ولی مقصود تنها رنگ ها و اشکال و مدل های آسان و راحت نیست. بچه های نابغه نه فقط نمونه ها و شکل ها و بازی ها و کارها را می فهمند و تمییز می دهند به علاوه قادرند اعمال و کارهای مکرر ، رفتارها و فعالیت ها را آسان تر و زودتر از هم سالان خود مشاهده و تشخیص دهند.
  • دقت و تفکر و موشکافی درباره ی دنیای پیرامون: کودکان باهوش دوست دارند که درباره ی دنیا و طبیعت پیرامونی شان شناخت پیدا کنند ولی کودکان نابغه از دقت و تفکر منحصربفرد و استثنایی برخوردارند تا قادر باشند درباره ی چیزهایی که مشاهده می کنند و قابلیت های آن ها ، تجسس و موشکافی کنند و بعض مواقع هم خود به پاسخ و نتیجه نیز برسند.
  • علم و شناخت دقیق و اشتیاق به علوم مورد علاقه خود: بچه های نابغه غالباً از علم و شناخت ژرف وکاملی در یک مهارت ویژه و یا یک عرصه ی محبوب خود دارند برای نمونه ، آنان قادرند به راحتی عملکرد درونی موتور اتوموبیل را تشریح نماید. یک نابغه فردی است که در سنین تقریبی ۱۱ سالگی استعداد و توانایی های ویژه و یا فهم کاملی در عرصه هایی که غالباً فقط شماری از افراد بزرگسال قادرند اجرایی و عملی سازند از خود نشان دهند.
  • اولویت قرار دادن اشخاص بالغ و بزرگتر: بچه های نابغه غالباً در رابطه و مراوده با کودکان هم سن و سال خود مشکل دارند ، معمولاً کلاس درس و مدرسه برای آنان طاقت فرسا و ملالت بار می باشد چرا که این فعالیت ها و درس ها برای آنان بسیار ساده و پیش پاافتاده می باشد و بیشتر تمایل دارند با افراد بالغ و بزرگسال هم صحبت و هم نشین شوند.
  • تصمیم و تمرکز پایدار و قوی: کودک نابغه تا وقتی که به یک مطلب و مبحث سیطره نیابند در آن استمرار و مداومت کار خواهند داشت. این دسته از کودکان به گونه ای حیرت آور توان و قدرت تمرکز بالایی دارند ، زمانی که به انجام یک فعالیت مشغول می شوند تا وقتی که کار را تکمیل نکنند بدون هیچ سردرگمی و با تمرکز بالایی آن را دنبال می کنند.
  • توانایی و قدرت رهبری: به سبب قابلیت ها و استعدادهای شکل گرفته و ذاتی که اغلب در کودکان نابغه نهفته است آنان قادرند بر سایر هم سالان خود مدیریت و سرپرستی داشته باشند چرا که باور زیادی در ارتباط با راهنمایی سایرین و پذیرش مسئولیت و سرپرستی دارند.

کودکان نابغه شگفت انگیز و اعجوبه اند ولی کامل نیستند. شایان ذکر می باشد که بچه های نابغه نیز دچار خطا و اشتباه می شوند و گاهی به طور صحیح عمل نخواهند کرد. بنابراین پس از تمام این ها ، آنان با این حال کودک می باشند. همچنین  نابغه بودن و اعجوبه بودن بدین معنی نیست که شما پیوسته و در تمام عرصه ها نابغه و بااستعداد هستید کودک شما امکان دارد در موسیقی بکر و استثنایی باشد ولی در ریاضی نه. راه حل اساسی این است که امکان مطلوب و معقولی برای آنان مهیا سازید تا استعداد و توانایی های ویژه ی خود را گسترش و ارتقا دهند.

چهار قدم تا پرورش کودک نابغه

جهت داشتن یک کودک نابغه وی را در چهار مسیر زیر هدایت و راهنمایی نمایید:

انگیزه کودک نابغه : تحریک و تشویق کودک یکی از مولفه های مهم و کلیدی در پرورش نبوغ و هوش و استعداد کودکان به حساب می آید. پدران و مادران تنها افرادی می باشند که بچه ها قادرند پیوسته به آنان رجوع و پاسخ پرسش های خود را حاصل نمایند. از این رو در مواجه با پرسش های فرزند خود به آنان جواب های صحیح بدهید و برای گذراندن وقت کافی با آنان زمان بگذارید. در صورتی که فعالیت ها و اموری را با همه ی قدرت و توان و به صورت فردی اجرا نمودند آنان را تحسین و ترغیب نمایید و احساسات مثبت خود را به آنان نشان دهید.

استقلال: آزادی و خودمختاری به استعداد و توانایی های بچه ها توان و نیرو می دهد. در صورتی که فرزند شما از عملی کردن مطلوب و مقصود شما در خویش اطمینان نداشته باشد قادر نیست استعداد و قریحه خود را نمایان سازد. بچه ها در صورتی که از رو به رویی با نامقبولی و ناموزونی اطمینان داشته باشند در پی قریحه و استعداد و بروز آن نخواهند رفت. به علاوه استقلال در بچه ها خودباوری و اطمینان به خود را افزایش می دهد.

کنجکاوی: موشکافی و نکته بینی و کنکاش بچه ها آنان را در جهت یافتن موقعیت ها و فراگردها و یا هر چیزی سوق می دهد. به پرسش های فرزند خود با احترام و با حوصله جواب بدهید تا آنان بر ارزش و اهمیت جواب دادن به پرسش ها و تحقیق و کاوش جهت رسیدن به  جواب پرسش ها آگاه و واقف گردند.

تخیل و خلاقیت کودک نابغه : بچه ها معمولاً تصورات و خیال بافی هایی دارند که تقریباً در میان آنان طبیعی و متمایز می باشد ولی ضروری است که آنان را در راه و جهت صحیح راهنمایی نمایید. برای نمونه ، در صورتی که فرزند شما در اجرای فعالیتی رغبت و ذوق و تمایلی ندارد با به وجود آوردن تصوری از یک فرد موفق و محبوب و معروف در فکر و تصورش وی را ترغیب نمایید البته نه به طور مستقیم.


روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

مونته سوری ، آموزش مونته سوری و بازی های آموزشی مونتسوری

کاردستی خلاقانه | آموزش تهیه انواع کاردستی

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

آموزش رباتیک برای کودکان

روش های پرورش خلاقیت در کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان