امروزه استفاده از امکانات اینترنتی برای بازاریابی افزایش پیدا کرده است.

اگر کسب و کاری را بشناسیم که به شکل سنتی وارد بازار می شود و به مشتری یابی یا ارتباط با مشتریان می پردازد تعجب خواهیم کرد. از آن عجیب تر اینکه می دانیم این کسب و کار نمی تواند دوام زیادی داشته باشد. چرا که بسیاری از مخاطبان و مشتریان خود را که در شبکه های اجتماعی و فضای اینترنتی حضور دارند از دست خواهد داد. در این میان ، سایر کسب و کارهایی هم که از بازاریابی اینترنتی استفاده می کنند به این معنی که همگی آنها موفق هستند یا به درستی عمل می کنند نیست!

بلکه بازاریابی واقعی زمانی معنا پیدا خواهد کرد که مخاطبان را بشناسیم و در درجه بعدی سعی کنیم کشف کنیم که اکثر مخاطبان در مواجهه با پیامهای تبلیغاتی یا منتشر شده ما در وب سایت و شبکه های اجتماعی چه رفتاری از خود نشان می دهند ؟ به طور کلی می توان گفت اغلب افرادی که به عنوان کاربران شما وارد سایت می شوند ممکن است به شکلهایی که در زیر اشاره می شود رفتار کنند.

یک) مخاطبانی که به طور عادی فقط بازدید می کنند

ممکن است برخی از کاربران فقط در نتیجه جستجویی که در اینترنت زده اند به وب سایت شما سری بزنند و مطالب را بررسی و مطالعه کرده و صفحه را ببندند. می توان گفت بیشترین کاربران وب سایتها ممکن است این رفتار را داشته باشند مگر اینکه به این نتیجه برسند که مطالب وب سایت شما می تواند نیازی که آنها دارند را برآورده کند.

دو) مخاطبانی که بارها به وب سایت شما سر می زنند

افرادی که به این نتیجه رسیده اند که مطالب وب سایت شما برایشان مفید است و می توانند خواسته و نیاز خود را از آن طریق برآورده کنند برای چندمین بار به وب سایت شما سر می زنند. اگر مطالب شما همچنان برایشان سودمند باشد به بازیدکننده های تکراری سایت شما تبدیل می شوند.

سه) مخاطبانی که فقط ثبت نام می کنند

برخی از وب سایتها برای اینکه خدمات خود را در اختیار کاربران قرار دهند از آنها می خواهند که در سایت آنها ثبت نام کنند. به همین دلیل برخی از افرادی که نیاز موقتی به این خدمات دارند ممکن است ثبت نام کنند و پس از برآورده شدن نیازشان دیگر به وب سایت شما سر نزنند.

چهار) فقط کاربر هستند و در فعالیتها ثبت نام نمی کنند

ممکن است شما کلاسها و دوره های آموزشی برای افرادی که در وب سایتتان عضو هستند برگزار کنید. برخی از کاربران با اینکه جزء بازدیدکنندگان تکراری سایت شما هستند ولی ممکن است هرگز در این دوره ها و کلاسها ثبت نام نکنند. ممکن است برخی از کاربران شما نیز باشند که در کلاسها و دوره های رایگان ثبت نام می کنند ولی در دوره هایی که باید هزینه ای را پرداخت کنند ثبت نام نمی کنند.

پنج) فقط یکبار در دوره ها شرکت می کنند

از نظر مشاوره بازاریابی ، برخی از کاربران هم هستند که فقط در یک دوره که به مطالب و آموزشهای آن نیاز داشتند ثبت می کنند و دیگر در هیچ دوره ای ثبت نام نمی کنند.

معمولاً در اکثر مواقع ، مخاطبان شما به پنج طریقی که در بالا گفته شد رفتار می کنند. یعنی به راحتی می توانید مخاطبان خود را به پنج دسته تقسیم بندی کنید و با توجه به هر یک از رفتارها ، پیامهای تبلیغاتی خود یا دعوت نامه هایی که دارید برای آنها ارسال کنید.

با توجه به واکنشها و رفتارهای مخاطبان به شما پیشنهاد می شود به روشهای زیر ، پیامهای تبلیغاتی خود را برای آنها بفرستید.

۱) برای کاربرانی که حضور فعال دارند یا ثبت کرده اند و به سایت شما سر می زنند بهتر است به فاصله پنج روز یکبار پیامی ارسال کنید.

۲) برای آن دسته از کاربران و مخاطبانی که هر از چند گاهی به وب سایت شما سر می  زنند و از مطالب آن استفاده می کنند می توانید هر سی تا چهل روز یکبار پیامی ارسال کنید.

۳) همانطور که در بالا گفته شد ، برخی از کاربران شما فقط یکبار به وب سایت شما سر زده اند و ممکن است پس از عضویت ، آن را لغو کرده باشند یا دریافت پیامها را نیز لغو کنند بهتر است برای آنها فقط یکبار پیام ارسال کنید.

اگر برنامه های بازاریابی خود را مطابق با شرایط مخاطبانتان عملی کنید می توانید با صرف انرژی کمتر برای مخاطبانی که کمتر با شما در ارتباط هستند و صرف انرژی بیشتر برای مخاطبانی که به صورت دائم با شما مرتبط هستند نتیجه بهتری بگیرید.

نظر شما

The post پیشنهاد راهکارهای عملی برای ارزیابی رفتار مخاطبان و ارسال پیامهای تبلیغاتی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.