نمی توانیم این واقعیت را انکار کنیم که یکی از شاخص های توسعه در هر کشوری ، سیستم حمل و نقل منظم ، گسترده و کارآمد آن است.

هم اکنون کشورهایی که از لحاظ اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی جزء کشورهای پیشرفته و توسعه یافته محسوب می شوند صاحب پیشرفته ترین و کامل ترین سیستم حمل و نقل جهان هستند. بنابراین نمی توان از وجود حمل و نقل توسعه یافته چشم پوشی کرد ؛ اما مسئله مهم دیگری که در کنار سیستم حمل و نقل مطرح می شود ، بحث آلودگی های ایجاد شده توسط آن و مسائل زیست محیطی است. در برخی از مناطق به ویژه کلان شهرها ، آسیبهایی که آلودگی ناشی از حمل و نقل به طبیعت و محیط زیست زده است جبران ناپذیر شده و بسیاری از افراد مسئول در این زمینه را به فکر راه حلهایی برای این معضل انداخته است.

بسیاری از افراد زمانی که مسئله آلوددگی مطرح می شود بیشتر به آلودگی هوا فکر می کنند در حالی که آلودگی های ناشی از ترافیک بسیار گسترده تر از آلودگی هواست. می توان به سه نوع آلودگی اشاره کرد :

یک) آلودگی هوا

یعنی افزایش میزان گازهای خطرناک در محیط زیست.

دو) آلودگی صوتی

آلودگی صوتی ، یعنی میزان صوتهایی که در محیط زیست و فضا وجود دارد بیش از اندازه استاندارد آن باشد. این صوت علاوه بر اینکه بر جسم و ذهن انسانها مضر است بلکه برای محیط زیست نیز اثر منفی قابل ملاحظه ای دارد. به عنوان می توان گفت کاهش برخی از گونه های جانوری در اثر این آلودگی ها از جمله این موارد است.

سه) آلودگی بصری

آلودگی بصری نیز به دلیل مناظر پر ترافیک و تراکمی که در شهرها ایجاد می شود مطرح است و از زیبایی شهرها تا حد زیادی کاهش می دهد.

بنابراین ، ترافیک علاوه بر آلودگی هوا موجب آلودگی صوتی و بصری نیز می شود که علاوه بر مناظر ناخوشایند که در محیط ایجاد می کند هم برای انسانها و هم محیط زیست بسیار مضر است. به همین دلیل توجه به این مسئله بسیار مهم است و بهتر است  علاوه بر توجه تک تک شهروندان به مسئله آلودگی محیط زیست که توسط سیستم حمل و نقل ایجاد می شود باید زیرساختهای لازم برای کاهش این آلودگی ها نیز توسط برنامه ریزیهای کلان کشوری در نظر گرفته شود. در ادامه مقاله به راهکارهایی که برای کاهش آلودگی ناشی از ترافیک پیشنهاد می شود اشاره می کنیم.

۱) گسترش پایگاه های اینترنتی

آمارها نشان می دهد یکی از مواردی که موجب سفرهای درون شهری افراد در طول روز می شود برای انجام کارهای اداری است. بنابراین یکی از راهکارهای مفید برای کاهش این سفرها ، استفاده از امکانات اینترنتی و توسعه پایگاه های اینترنتی مطرح شده است. شهروندان یک شهر می توانند با انجام کارهای خود از طریق اینترنت ، میزان رفت و آمدشان در شهر را کمتر کاهش دهند تا از میزان آلودگی های ترافیک کمتر شود.

۲) گسترس حمل و نقل عمومی

یکی از راهکارهای عمده ای که در کشور ما  نیز چند سالی است به آن تشویق می شود استفاده از حمل و نقل عمومی است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، شهروندان سعی می کنند از سیستم حمل و نقل عمومی برای ترددهای روزانه و انجام امور روزانه استفاده کنند. در ایران نیز چند سالی است فرهنگسازی آن شروع شده است ولی همچنان شاهد حضور بیشتر خودروهای شخصی در سطح شهر هستیم.

۳) استفاده از حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی مانند مترو به دلیل نوع سوختی که در آنها استفاده می شود آلودگی چندانی ندارند به همین دلیل توسعه حمل و نقل ریلی یکی از راهکارهای مفید برای کاهش آلودگی های ناشی از حمل و نقل است.

۴) عدم استفاده از خودروهای فرسوده

خودروهای فرسوده به دلیل قطعات فرسوده و از کار افتاده ای که دارند یا مجهز به برخی از قطعات جدید نصب شده بر روی خودروهای که به منظور کاهش آلودگی ناشی از بنزین است نمی باشند ،آلودگی های بیشتری در ایجاد می کنند. پس بهتر است به سرعت از رده خارج شوند تا مردم از آنها استفاده نکنند.

۵) جدا سازی مناطق مسکونی

امروزه سعی می کنند مناطق مسکونی را در کنار شهرها احداث کنند تا از آلودگی های صوتی که در مراکز شهرها است دور باشند.

۶) استفاده از حمل و نقل عمومی زیر زمینی

در این زمینه می توان به توسعه متروها اشاره کرد. حمل و نقل های زیر زمینی علاوه بر کم کردن آلودگی های هوا می تواند تا حد زیادی از آلودگی های صوتی را نیز کاهش دهد.


موضوعات مرتبط :

انجمن محیط زیست ایران

نقش شهروندان در حفظ محیط زیست

روش های محافظت از محیط زیست در شهرها

چگونه به منابع طبیعی سرزمین مان کمک کنیم؟

بعضی روشهای بازاریابی سبز