فیلیپ کاتلر به عنوان پدر علم بازاریابی در دنیا با توجه به مسیر حرکت بازاریابی به سمت بازاریابی دیجیتال ، به ارائه نوع جدیدی از بازاریابی پرداخته است تا به راهنمایی و هدایت حرفه ای ها در مسیر بازاریابی بپردازد.

او بیان می کند که روشهای بازاریابی همچون گذشته ها دیگر به شکل ثابت و یکسان در همه جا اجرا نمی شود. اگر بازاریابی دچار این اشتباه شود نمی تواند خود را با سرعت و مسیر بازاریابی جدید هماهنگ کند. گسترش امکانات و ارتباطات دیجیتالی نحوه ارتباط شرکتها با مخاطبان خود را تغییر داده است. اینترنت و دنیای دیجیتال موجب شده است تا تبلیغات در تلویزیون و رسانه های سنتی مانند رادیو ، روزنامه و نشریات چاپ شده اثر گذاری خود را نسبت به گذشته از دست بدهند.

از طرفی ممکن است از روشهای آنلاین به شیوه افراطی استفاده شود و موقعیت برندها و شرکتها را به خطر اندازد. در این میان سوال پیش می آید که در عصر جدید و شرایط کنونی چگونه می توانیم به مشتریان خود دست پیدا کنیم ؟ باید بگوییم در کنار سودمندیهای زیادی که دنیای دیجیتال برای بازاریابی فراهم کرده است از طرفی محدودیتها و مضراتی دارد که لازم است در دنیای امروز از یک راهنما برای پیش بردن هوشیارانه مسیر بازاریابی استفاده کرد. به همین دلیل ، فیلیپ کاتلر به ارائه راهکارهایی می پردازد که شرکتها و بازاریابان بتوانند در دنیای دیجیتال امروزی مزیت رقابتی ایجاد کنند.

برقراری ارتباط با دنیای اقتصاد و بازار دیگر فقط به روش آنلاین کفایت نمی کند. بنابراین ، در دنیای دیجیتال و آنلاین امروزی ، استفاده از رسانه های آفلاین و ارتباطات آفلاین را می توان به عنوان یک مزیت رقابتی دانست. همانطور که تجربه برندهای بزرگ در دنیا نیز نشان داده است ، تعامل و تناسب بین بازاریابی آنلاین و آفلاین در دنیایی که با شتاب زیادی به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند یک مزیت رقابتی مهم و بزرگ محسوب می شود.

تعامل بین بخشهای آنلاین و آفلاین در بازاریابی نشان دهنده میزان انعطاف پذیری در سبک بازاریابی و تعاملات یک برند است. در حالی که بازاریابهای امروزی به افزایش ماشینی شدن فرآیند بازاریابی اشاره دارند ولی در نوع جدید بازاریابی که فیلیپ کاتلر به عنوان بازاریابی نسل چهارم از آن یاد می کند به ارتباط مستقیم و رو در رو بین افراد تأکید می شود. او به این واقعیت اشاره می کند که کسب و کارها نیاز به اعتبار دارند و اعتبار یک دارایی ارزشمند برای هر کسب و کار است و این اعتبار علاوه بر بهره مندی و استفاده از تکنولوزیهای روز دنیا از طریق تعاملات مستقیم و ترکیب این دو به دست می آید.

با تغییرات شگرفی که در تعاملات بین مشتریان و مخاطبان و برندها اتفاق افتاده است لازم است مدیریت این ارتباط را برندها به دست بگیرند. برای درک این موضوع بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر شما حدود ۱۵ یا ۲۰ سال پیش در ایران محصولی را بر اساس تبلیغاتی که در تلویزیون دیده اید خریداری می کردید و از آن راضی نبوید و مطابق انتظارات شما نبود ، این نارضایتی خود را فقط به افراد محدودی همچون اعضای خانواده خود می توانستید انعکاس دهید.

اما با گسترش بازاریابی های دیجیتالی و شبکه های اجتماعی شما می توانید نظر خود را به هزاران یا میلیون ها انسان ابراز دهید و آنها را در خرید این محصول یاری کنید. بنابراین این ویژگی هم می تواند یک مزیت و هم یک محدودیت برای شرکتها و برندها به حساب بیایید. بنابراین اگر ارتباط شما با مشتریان به شکل آنلاین باشد و نتوانید ارتباط مستقیم با آنها برقرار کنید تنها تأثیری که روی مشتریان خود می توانید داشته باشید از طریق نظر دیگران است که هیچ کنترلی بر آن ندارید.

اما در ارتباط مستقیم می توانید هدفهای خود را در ارتباط نزدیک با مشتریان و تعامل رو در رو برای جلب اعتماد آنها به دست آورید. لازم است نحوه ارتباط خود با مشتریان را خودتان مدیریت کنید تا بتوانید تبلیغات موثری داشته باشید و مشتریان وفاداری به دست آورید. برای رسیدن به این هدف فقط لازم است ارتباطات خود با مشتریان را به سمت ترکیب تعاملات آنلاین و آفلاین ببرید. در واقع می توان گفت ترکیب این دو حوزه در بازاریابی امروزی یکی از راههای ایجاد مزیت رقابتی است.


موضوعات مرتبط :

وبینار Web conferencing ، روش بازاریابی اینترنتی مناسب در ایران

دلایل گسترش بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی در شرکت ها توسط مشاوران پارک بازاریابی| خدمات برنامه بازاریابی اینترنتی

بهترین روش بازاریابی اینترنتی

پرکاربرد ترین شبکه های اجتماعی برای کاربران ایرانی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی چه راهکارهایی دارد؟

برندسازی یعنی چه کارهایی انجام شود؟ مشاوره برندسازی چیست؟

راهکارهای استفاده صحیح از لینکدین برای معرفی کسب و کارتان

نظر شما

The post ایجاد مزیت رقابتی در دنیای آنلاین و بازاریابی اینترنتی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.