زمانی که صحبت از محیط زیست به میان می آید ، اغلب افراد ذهنشان به سمت فضاها و  محیط هایی می رود که به صورت طبیعی در یک منطقه جغرافیایی وجود دارند.

می توان گفت این بخشی از محیط زیست است اما آیا می توان همیشه به محیط زیست های طبیعی تکیه کرد ؟ از آنجایی که انسانها با تغییر سبک زندگیشان در محیط اطراف خود دخل و تصرف می کنند و آن را تغییر می دهند دیر یا زود متوجه معایب آن در زندگی خود می شوند. بنابراین به فکر راه حلی می افتند که معایب و آسیبهای آن را کم کنند. یکی از اقداماتی که به ذهنشان می رسد این است که فضای سبز محیط خود را افزایش دهند.

بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در دنیا ، از سالهای قبل به فکر این افتاده اند تا از محیط زیست خود بیشتر محافظت کنند و در صورتی که بخشهایی از آن از بین رفته است از طریق ایجاد فضای سبز بتوانند آن را بازسازی کنند. از جمله اقداماتی که برای این هدف انجام داده اند کاشتن درختان بوده است. کاشت درختان و ایجاد فضاهای سبز از اهمیت زیادی بر خوردار هستند. زیرا توسعه این فضاها به انسان و گونه های دیگر جانداران کمک می کند تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشند. از جمله زمینه هایی که گسترش فضای سبز موجب بهبود زندگی انسان و سایر جانداران می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

یک) اهمیت فضای سبز در دمای هوا

همه به خوبی واقف هستند که هر چقدر درختان بیشتری در یک منطقه وجود داشته باشد به همان میزان دمای هوای آن منطقه خنک تر خواهد بود. بنابراین ، ایجاد فضاهای سبز مانند درختکاری و جنگل کاری به کمک انسانها می آید تا افزایش دمای هوایی که حاصل تخریب مناطق سبز و راه اندازی صنایع مختلف بوده است جبران شود.

دو) کاهش آلودگی هوا

فضای سبز ، علاوه بر اینکه دمای هوای منطقه را کاهش می دهد ، بلکه تا حد زیادی از آلودگی های هوایی آن منطقه نیز می کاهد. درختان و فضاهای سبز به دلیل تصفیه هوا از آلودگی هوا می کاهند.

سه) حفظ گونه های جانوری

به همان اندازه که پوشش گیاهی یک منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است ، پوشش جانوری آن نیز مهم می باشد. پوشش جانوری هر منطقه مخصوص به خود است و حیاط وحش آن منطقه را شکل می دهد. حفظ فضای سبز یا ایجاد آنها ، کمک می کند تا گونه های جانوری که به دلیل از بین رفتن فضاهای سبز به مناطق دیگر مهاجرت کرده بودند یا از بین رفته بودند مجدداً احیا شوند.

چهار) پیشگیری از سیل

بسیاری از وقایع طبیعی همچون سیل به دلیل دستکاری انساها در طبیعت است. اگر انسانها کمترین دستکاری را در طبیعت داشته باشند ، حوادث طبیعی نیز به مراتب کمتر اتفاق می افتد. یکی از این حوادث ، جاری شدن سیل است. اکثر سیلهایی که آسیبهای زیادی به مناطق مسکونی و انسانها می زنند به دلیل دستکاری انسانها در طبیعت همچون از بین بردن پوشش گیاهی است. فضای سبز ، درختکاری و پوشش گیاهی موجب می شود تا سیلها تغییر مسیر دهند یا از سرعت آنها کاسته شود و در نتیجه میزان خسارت و تخریب آنها نیز کمتر خواهد شد. تجربه نشان داده است بسیاری از سیلهای مخرب ، به دلیل از بین بردن پوشش های گیاهی که در مسیر رودخانه ها بوده اتفاق افتاده است.

پنج) افزایش سلامت روان مردم

ایجاد و گسترش فضای سبز در یک منطقه علاوه بر اینکه از نظر جغرافیایی و اقلیمی مفید و سودمند است. بلکه به لحاظ روانی نیز تأثیر زیادی در سلامت روانی مردم یک منطقه دارد. افرادی که در شهرها و مناطق سر سبز زندگی می کنند از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند ، استرس های کمتری را تحمل می کنند ، روحیه بانشاط تری دارند و تمایل زیادی به فعالیتهای جسمانی مانند ورزش کردن دارند که نوبه خود موجب سلامت جسمانی و روانی انسانها می شود.


موضوع مرتبط :

ارتباط قوی محیط زیست شهری و تخریب منابع طبیعی

روش های محافظت از محیط زیست در شهرها

بعضی روشهای بازاریابی سبز