مغز جنین از نظام عصبی بسیار ظریف و حساس و پیشرفته ای برخوردار است که تا سنین ۳ سالگی در حال ثبت و حفظ تمام صداها ، حرکت ها ، عکس ها ، طعم ها و رایحه هاست.

یک جنین در زمان هفت ماهگی فراوان ترین یاخته های مغزی را دارا می باشد که از ماه هشتم این یاخته ها اندک اندک تحلیل می روند و از بین خواهند رفت. اما والدین با برانگیختن و به کار گرفتن بخش های گوناگون سیستم مغزی جنین و نوزاد که هر یک راه ها و تکنیک های متفاوتی دارد قادرند ورال این جریان را به تعویق بیاندازند.

در سیستم مغزی آدمی هریک از سلول هایی که غیرفعال بمانند غالباً از بین می روند ، بدین سبب این برانگیختگی و تحریض ها موجب می گردد که اتصال و رابطه میان یاخته های عصبی ایجاد شود که این ارتباطات موجب فعال شدن سلول های مغزی و از بین نرفتن آن ها خواهد شد. هراندازه شمار سلول هایی که فعال می باشند و شمار این ارتباطات یا یکدیگر افزایش یابد نوزادان و کودکان از هوش و حافظه ی قوی تری برخوردار خواهند شد.

رشد مغزی جنین

  • رشد مغزی جنین در سه ماهه نخست بارداری: در طی سه ماهه ی نخست بارداری ، یاخته های عصبی به تدریج به وجود می آیند ولی در حقیقت سیستم عصبی به صورت کامل رشد نیافته است. در طی این دوره ، اجتناب از مواد مضرآلوده و شیمیایی ضروری است. سه ماهه ی نخست بارداری دوره ی تکامل انبساطی می باشد. به دست آوردن چربی های لازم از خوراک های سالم و مغذی جهت تکامل مغزی جنین از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که نزدیک به ۷۰ درصد بافت های تازه ، در بردارنده ی چربی می باشند.
  • رشد مغزی جنین در سه ماهه دوم بارداری: در طول سه ماهه ی دوم بارداری ، بافت ها و سلول های عصبی آغاز به تغییر و تمایز و همگام سازی می کنند. سلول های عصبی حسی شروع به تکامل می نمایند. در ماه پنجم ، جنین قادر است چیزهایی را حس کند اگر چه حس های دریافتی جزئی و غیرفعال می باشند.
  • رشد مغزی جنین در سه ماهه پایانی بارداری: در طی سه ماهه ی سوم بارداری ، مغز جنین از قابلیت فراگیری و صورت پذیری حافظه برخوردار می شود. برای نمونه ، در این مدت زمانی که جنین در فراروی اصوات تسلی بخش و ملایم قرار گیرد ، بر سیستم مغزی و هوش و حافظه او نقش موثر و مفیدی خواهد داشت.

افزایش هوش جنین از همان دوران بارداری اهمیت زیادی دارد زیرا سیستم مغزی بچه ها تا حدودی قادر است بیشتر از صد هزار اتصال تازه عصبی را در طول شبانه روز به وجود آورد ، بدین سبب سفارش می شود از همان زمان جنینی و نوزادی بر تقویت و بهبود هوش و حافظه کودکان توجه شود.

عوامل موثر بر افزایش هوش جنین

اهمیت لمس و صدا برای افزایش هوش جنین

محققان با بررسی در مورد میزان حجم مغز نوزادان متولد شده متوجه شدند که اصوات و موسیقی و حرف زدن پدر و مادر و خانواده با جنین در زمان حاملگی مادر ، قادر است موجب افزایش اندازه مغز کودکان و بالا رفتن میزان هوش آنان در سال های پیش رو و بعد از متولد شدن نوزاد شود. علاوه بر این بهره گیری از لمس و نوازش و به کارگیری حرکات و ضرب آهنگین موجب فعال شدن و برانگیختگی مثبت سیستم مغزی کودکان خواهد شد.

آسودگی خاطر و راحتی مادر در زمان بارداری بمنظور افزایش هوش جنین

دوری از تنش های روحی و روانی و اضطراب ، داشتن استراحت و فراغت کافی و انجام فعالیت ها و ورزش های آرام بخش و نرم و ملایمی نظیر یوگا همگی در تقویت هوش جنین تاثیرگذار خواهند بود.

دوری از آلودگی برای تقویت هوش جنین

اجتناب از محیط های آلوده شیمیایی ، هوای آلوده و آلودگی صوتی ، در معرض دود سیگار و مواد مخدر قرار نگرفتن همگی در تقویت هوش جنین یاری کننده خواهند بود.

تغذیه و رژیم غذایی سالم و مناسب برای افزایش هوش جنین

پژوهشگران بر این باورند رژیم غذایی سالم و مغذی تا هنگامی که سیستم مغزی جنین در حال تکامل و نمو می باشد تاثیر مهمی در تقویت سطح هوشی جنین خواهد داشت.

مواد غذایی ضروری برای تقویت هوش جنین

  • اسیدهای چرب: امگا ۳ و امگا ۶ برای تکامل و نموی سیستم مغزی جنین لازم می باشد که از مصرف ماهی و روغن ماهی به دست می آید.
  • روی: این ماده مغذی با مصرف محصولات لبنی ، گوشت ماهی و مغزها به دست می آید.
  • آهن: این ماده در گوشت ، حبوبات و شماری از سبزیجات یافت می شود.
  • پر وتئین: موادی نظیر گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ ، مغزها و لبنیات سرشار از پروتئین هستند.
  • کولین: این ماده بااهمیت در زمان بارداری به تکامل سیستم های مغز و نخاع مدد می رساند. استفاده ۴۵۰ میلی گرم کولین در طی شبانه روز برای بانوان باردار ضروری است. این ماده با مصرف لبنیات ، گوشت قرمز ، تخم مرغ به دست می آید.
  • ویتامین ها و املاح معدنی: این مواد با مصرف انواع میوه ها و سبزیجات و لبنیات به دست می آیند.
  • ید: موادی نظیر خوراک های دریایی ، نمک های تصفیه شده یددار و لبنیات حاوی ید هستند.

موضوعات مرتبط :

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

مونته سوری ، آموزش مونته سوری و بازی های آموزشی مونتسوری

خواب کودک | میزان خواب کودک | آموزش خواب به کودک | بهترین ساعت خواب برای کودک

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

متخصص تغذیه کودکان خوب و بهترین فوق تخصص تغذیه کودکان خوب در تهران

بهترین روانشناس کودک در تهران | معرفی شده مرکز هوش نیک

روش های پرورش خلاقیت در کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان

عوامل پرورش و تقویت هوش کودکان

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

بازی های تقویت هوش کودکان دبستانی