در عصر حاضر فرم و نما و طراحی بسته بندی محصولات نقش و اثر بخشی فراوانی در پذیرش و گیرایی محصولات در برابر خریداران در دید نخست دارد.

یکی از استراتژی‌های مارکتینگ کمپانی‌ها ، قرار دادن طراحی پاکت‌ها و چگونگی پاکت و جعبه بندی محصولاتشان در وب سایت‌ها می‌باشد. به دلیل رشد ابزارهای بازاریابی اینترنتی و شبکه‌های مجازی این امر سبب زیادتر به چشم آمدن محصولات و جذب نظر خریداران می‌شود.

اصول طراحی بسته بندی ایده آل

عرضه جابه‌جایی ساده و راحت: نخستین موردی که در طراحی پاکت و جعبه محصولات بایستی به آن توجه داشت ، چگونگی جابه‌جایی محصولات است. ضروری است که بسته و پاکت مربوطه را به گونه‌ای طراحی کنید که حداقل فضا را در زمان جابه‌جایی به خود اختصاص دهد. به علاوه خریدار قادر باشد آن را به سادگی و آسان جابه‌جا و حمل نماید. این پارامتر با وجود سادگی نکته فراوان پر اهمیت و عملی به حساب می‌آید. با وجود این اغلب دارندگان تجارت‌ها و حرفه‌های صنعتی و تجاری به این مطلب دقت بسیاری ندارند. به منظور طراحی جعبه و پاکت بندی محصولات هدف نخست بایستی مشخصه‌های محصولات خویش را به شکلی صحیح ارزیابی و بازبینی شوند. در طراحی منحصر به فرد بسته‌ها اصلاً چهارچوب و حدی را لحاظ نکنید. هر اندازه که ممکن است از اندیشه‌های سازنده و مبتکرانه استفاده نمایید.

اندیشه‌های مبتکرانه جوهر و هسته‌ی هر طراحی: قطعاً ضرورتی ندارد که با قلم و نقاشی بسته و پاکت‌های محصولات را نقاشی و شکیل و جالب کنید. با اندکی ابتکار و اندیشه قادرید طراحی را اعمال کنید. پاکت و جعبه بندی محصولاتتان را منحصر در جهت بسته‌ای برای جابه‌جایی تصور نکنید. قادرید به وسیله‌ی بسته‌هایی با جلوه‌ای ساده و زیبا طرحی گیرا و شکیل را به وجود آورید. به گونه‌ای که خریداران و بینندگان در دید نخست جذب محصولات شما در قفسه‌های فروشگاه شوند. همواره به یاد داشته باشید خریداران پیش از آن که درون مایه داخلی جعبه‌ها را مشاهده کنند ، در دید نخست فقط پاکت و جعبه محصولات شما را نظاره می‌کنند. در حقیقت این بسته بندی است که مشخص کننده به فروش رفتن یا نرفتن محصولات شرکت شما است. در صورتی که پاکت و جعبه‌های محصول شما جالب و منحصر به فرد و نافذ طراحی نگردد ، مسلماً سایر محصولات کمپانی دیگر در اولویت قرار می‌گیرند.

سادگی و گیرایی: در عصر حاضر سادگی یکی از مولفه‌های پر اهمیت در ابزارهای تبلیغاتی به شمار می‌رود که در اغلب طراحی‌ها به کار گرفته می‌شود. احتمالاً در آغاز طرح‌های ساده و بدون خلاقیت تازه ، اندکی پر مخاطره به چشم می‌آیند. ولی این مطلب بسیار دشوار و خطیر نمی‌باشد چراکه بعضی مواقع ابداً احتیاجی به طرح‌های بی‌نظیر و اندیشه‌های مبتکرانه نیست. بدین سان که کالاهای بی‌عیب ، صحیح و بهداشتی در اختیار خریداران قرار گیرد ، خود قادر است فاکتوری به منظور جلب نظر خریداران باشد. بدین سبب سادگی را بی‌اهمیت تلقی نکنید.

پیغام تشکر: یکی از اندیشه‌ها و کارهای جذاب و خوشایند در زمان طراحی پاکت‌ها و جعبه‌ها و بسته‌های محصولات آن است که پیغام کوچک و مختصری را برای مشتریان خود در بسته‌ها قرار دهید. افزودن چند واژه مختصر و زیبا بس است تا میان شما و مشتریان حس دوستانه و یگانگی ایجاد گردد و آنان به خریداران همیشگی و وفادار شما مبدل شوند.

استفاده از آرم تجاری کمپانی: این مطلب که قطعاً خریداران در زمان خرید محصولات آرم شرکت و تجارت شما را در جعبه‌ها و بسته‌های محصولات مشاهده کنند اهمیت دارد. آرم محصولات تعریفگر ماهیت سازمانی ، شرکت شما است و قادر است وسیله‌ی با اهمیتی در جلب نظر بیننده داشته باشد. آرم و نشان تجاری کمپانی شما قادر است از کاربردهای گوناگونی برخوردار باشد.

فرم و قالب داده‌ها و معلومات مکتوب با پوشش اطلاعاتی ، توجه و حساسیت و بصیرت بسیاری را نیاز دارد: از مهارت‌ها و دانش‌های متعددی در این حوزه بهره بگیرید و در ذهن و قلب بیننده نفوذ کنید. طراحی بسته بندی به شکلی بی‌واسطه از دوره ، فرهنگ و روش‌های علمی و فن آوری پیشرفته نقش می‌پذیرد. بدین سبب است که پاکت و جعبه محصولات ، پس از طی دوره‌ای ، با تحولات فن آوری تولید ، بسته بندی‌ها نیز متحول می‌شوند و مدرن می‌گردند. پاکت‌ها و جعبه‌های مطلوب و درخور نصفی از فروش محصول را از پیش تعیین و تضمین کرده است. پر اهمیت‌ترین و عمده‌ترین مورد آن است که جعبه بایستی به سرعت در بین شمار بسیار زیادی از کالاها توجه مشتری را جذب نماید. یک جعبه بندی مطلوب و زیبا همچون یک واسطه خاموش اقدام می‌کند.