استراتژیهای کسب و کار و بازاریابی نه تنها طریقه انجام کارها و راههای رسیدن به اهداف بلند مدت را به شما نشان می­دهد ؛

بلکه به شما کمک می کند تا در مواقع مناسب ، بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که کدامیک از خدمات یا محصولات شما باید بیشتر شده و کدامیک باید حذف شوند. اینکه شما بتوانید تشخیص دهید که کدامیک از فعالیتهای خود را باید حذف کنید در تعیین سرنوشت کسب و کار و شرکت شما بسیار مهم است. برای این کار  باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

یک) فعالیت جدید

اگر قصد دارید ، فعالیت جدیدی را شروع کنید ، محصول جدیدی به بازار عرضه کنید یا نوع خدمات خود را تغیییر دهید ، بهتر است برخی از فعالیتها و محصولات قبلی خود را حذف کنید. علت این کار ، این است که شما ظرفیت کافی برای انجام همه این فعالیتها را ندارید. برای اینکه فعالیت جدیدی را شروع کنید نیاز به زمان ، سرمایه ، برنامه ریزی  و منابع کافی دارید که نمی توانید به فعالیتهای گذشته خود با همان کیفیت رسیدگی کنید. در واقع شما زمانی که به فکر فعالیتهای جدید می افتید یعنی هدفهای قبلی و گذشته شما به نوعی تاریخ انقضای خود را از دست داده اند. بنابراین بهتر است که خودتان را از دست آنها خلاص کنید و به فکر آینده و موقعیتهای جدید با شرایط مطلوب تر باشید.

دو) بخشهای ضعیف

حتماً شما در شرکت خود بخشهایی را دارید که نمی توانید در آنها خیلی خوب ظاهر شوید. مثلاً اگر محصولی را تولید می کنید ممکن است در تولید یکی از این محصولات هرگز نتوانید از برخی از رقیبهای خود در بازار جلو بزنید یا موفقیت زیادی به دست آورید ؛ یا اگر خدماتی را ارائه می دهید ممکن است امکانات ، تخصص و نیروهایی که از آنها استفاده می کنید به شما اجازه ندهد که این خدمات را با کیفیت بسیار مطلوبتر و بهتر از آنچه در بازار هست ارائه دهید. پس بهتر است در این مواقع از استراتژی حذف استفاده کنید و وقت و انرژی خود را بیهوده برای آن صرف نکنید. باید این فعالیتها را بدون هیچ گونه شکی رها کنید. اگر جرأت حذف این دسته از محصولات و خدمات را داشته باشید ، جرأت کافی برای رشد در بخشهایی که قوی هستید نیز پیدا خواهید کرد. با تمرکز بر این بخشها می توانید موفقیت خود را تضمین کنید.

سه) تمرکز بر نقاط قوت

گاهی برخی از شرکتها یا مدیران ، ممکن است با اینکه اطلاع داشته باشند در بخشی از بازار نمی توانند وارد شوند ، نیروهای متخصص در آن زمینه ندارند ، آگاهی و شناخت چندانی به این حوزه ندارند ، سرمایه کافی برای عملی کردن آن ندارند و غیره ، ولی از سر رقابت یا لج بازی یا نپذیرفتن نقاط ضعف خود ، دست به این کار بزنند. این می تواند آن شرکت و مدیر را متحمل سنگین ترین شکست ها کند. سعی کنید جرأت این را داشته باشید که نقاط ضعف خود را بشناسید و به نقاط قوت خود تمرکز کنید.

چهار) محصولات یا خدمات بدون مشتری

شاید برخی از خدمات یا محصولات شما هیچ مشتری نداشته یا اینکه مشتریان بسیار ناچیزی برای آن وجود داشته باشد. یکی از استراتژیهای مهم این است که این محصولات یا خدمات خود را حذف کنید و وقت و انرژی خود را برای محصولات یا خدماتی که مشتریان بیشتری دارد صرف کنید.

پنج) پر هزینه بودن

بر اساس تجربه مشاوره بازاریابی ، تولید برخی از محصولات یا ارائه برخی از خدمات ، بسیار پر هزینه و گران قیمت است. بنابراین ، اصلاً به صلاح نیست که وارد این حوزه ها شوید. چرا که در صورتی هم که در تولید این محصولات یا ارائه این خدمات نیز موفق شوید ، مشتریان چندانی نخواهید داشت. از طرفی ، حفظ مشتریانی که از این محصولات و خدمات استفاده می کنند نیز کار بسیار سختی است.

بنابراین ، اگر در برنامه های خود این محصولات را انتخاب کرده اید یا قصد تولید و ارائه آنها را دارید بهتر است از برنامه های خود حذف کنید تا در بخشی از محصولاتی که قوی تر هستید در بازار شناخته شده تر شوید. پس از اینکه در تولید این محصولات شناخته شدید ، بازار شما ظرفیت این را دارد که محصول گران قیمت شما را نیز به دلیل شناختی که از شما دارد خریداری کند.

 

نظر شما

The post انتخاب استراتژی مناسب برای حذف فعالیتهای نامناسب یا اضافی شرکت appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.