عدسی‌های دوربین و لنزها یکی از با اهمیت‌ترین اجزای لواز عکاسی صنعتی و اساسی‌ترین قسمت هر دوربین عکاسی به حساب می‌آیند.

چرا که هر اندازه  مشخصه‌ها و حالت‌های عدسی و لنز بیشتر باشد ، مطلوبیت چارچوب و قاب عکاسی شده تصاویر هم بیشتر خواهد شد. لنزهای دوربین‌ها از تعدادی شیشه ذره بینی به خصوصی که به صورت به هم پیوسته و متوالی جای گرفته‌اند ، ساخته شده‌اند و در این بین طول کانونی و زاویه نمایشی لنزها از عوامل فراوان مهم به شمار می‌آیند.

زمانی که لنز دوربین بر اندازه‌ی نامتناهی قرار گرفته باشد کانون و میانه پرتو لنز دوربین فضایی می‌باشد که درون آن لنز دوربین استقرار و آرایش یافته  است. دو پرتو نوری که از سرچشمه‌های مختلف داخل لنز رسیده‌اند ، با هم برخورد و تماس پیدا می‌کنند ، آن چیزی که از این برخورد نتیجه خواهد شد اگر طول کانونی کم باشد یک میدان دید عریض  و اگر طول کانونی طویل باشد یک میدان دید محدود و کوچک خواهد بود.

انواع و کاربرد لنزهای دوربین در عکاسی صنعتی

لنزهای عادی: عدسی‌های نرمال دوربین‌های هوشمند  لنزهای عادی گفته می‌شود به گونه‌ی استاندارد عکس‌های عکاسی شده با لنزهای عادی حالتی و وضعیتی دارند که شما قادرید با دید تجهیز نشده  آن‌ها را مشاهده نمایید.

لنزهای پهن و گسترده: یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌های عکاسی صنعتی لنزهای پهن و گسترده هستند ، اصولاً به لنزی پهن می‌گویند که طول کانونی آن از پهنای محیط مورد هدف کم‌تر باشد. لنزهای پهن و فراخ به سبب جهت و محدوده‌ای که حمایت می‌نمایند در شماری از حالات عکس‌های تولیدی دارای انحنا و کژی می‌باشند ، انحنا و کژی در عکس به معنای مایل و شیب دار بودن و دورنمایی در عکس‌ها می‌باشد. از این نوع لنزها به سبب گستردگی دید زیاد در عکاسی تبلیغاتی ، چشم اندازها و هر گونه عکاسی که احتیاج به عمق عکس‌ها دارد ، کاربرد دارند. به علاوه از این نوع لنزها در عکاسی از فضاها و محیط‌های دارای روشنایی اندک هم بهره می‌گیرند. در صورتی که عکس بردار طول کانونی لنز را کوچک نماید هم انحناو کژی تصاویر زیاد شده و نیز اجسام مورد عکاسی با بزرگ نمایی فراوانی گسترده و واید می‌شوند.

لنزهای فیش آی: بهتر است که در ابتدا مطلع شوید که این نوع لنزها به گونه‌ای هم لنزهای پهن و گسترده هستند و یگانه تمایز آنان با لنزهای پهن فاصله مرکزی فراوان اندک آنان می‌باشد. شما قادرید با به کارگیری این نوع لنزها تصاویری را عکاسی نمایید که بیشترین زاویه نمایشی را به بیننده خویش در این تصاویر ببخشید. در حقیقت با زاویه نمایشی که لنزهای چشم ماهی برخوردارند قسمتی از عقب فضای مورد نظر را هم در عکس‌ها ثبت می‌نماید. از این نوع لنزها در حالات به خصوصی همانند عکاسی از محیط‌های خیلی وسیع بهره می‌برند. عکس‌های ایجاد شده توسط این نوع لنزها گرد و مدور مانند می‌باشند.

لنزهای ذره بینی: اصولاً به لنزهای تله می‌گویند که طول حقیقی و مهم و کانونی آن‌ها از پهنای محیط مورد هدف طویل‌تر باشد. به اصطلاحی لنزهای تله تمرکز و زوم بر روی صحنه و اشیای بخصوصی را در عکس‌ها دارند ، بدین معنی که هنگامی که صحنه و اشیایی مجاور و کنار عکس بردار نباشد به منظور فوکوس و عکاسی عکس‌های حرفه‌ای از این نوع لنزها بهره می‌برند. اغلب عکاسی‌های اکوتوریسم یا سالن‌های ورزشی و آرایشی با به کارگیری این دسته لنزها صورت می‌گیرد.

لنزهای زوم کننده: این دسته از لنزهای فوکوس کننده که توان ترتیب و نظم فاصله کانونی را برخوردارند ، در حقیقت عکاسان به هر اندازه که راغبند قادرند فوکوس این دسته از لنزها را ترتیب و نظم دهند.

لنزهای ماکرو: این دسته از لنزها به منظور عکاسی از اجسام با فاصله کم و نمای نزدیک با طول کانونی ۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر کاربرد دارند. شما قادرید با بهره گیری از این دسته لنزها تصاویر حرفه‌ای و بزرگ از اجسام مورد نظر خویش تولید نمایید.

لنزهای با توان دگرگونی شیب: این نوع لنزها اغلب در عکاسی‌هایی که در وضعیت سه بعدی و فضایی و مناظر می‌باشند و عمق میدان اندکی دارند کاربرد دارند و اغلب در عکاسی از ساختمان‌های قدیمی و معماری می‌توان از این نوع لنزها بهره گرفت.


موضوعات مرتبط :

عکاسی صنعتی در محیط‌های نورانی

برخی رهنمودها برای عکاسی تبلیغاتی

دیافراگم عکاسی Diaphragm چیست؟

سفارش عکاسی صنعتی | سفارش عکاسی تبلیغاتی

عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography

عکاسی پانوراما Panoramic photography

همه چیز در مورد عکاسی پرتره