نوشتن قراردادهای تجاری کار چندان ساده ای نیست. اصول و قوانینی برای این قراردادها وجود دارد که در صورت آگاهی به آنها می توان در تجارت موفق بود.

قراردادها شامل یک متن نوشته شده هستند که در آن شرایط مربوط به یک داد و ستد نوشته شده است. این قراردادها بین دو یا چند نفر یا چند شرکت بسته می شود و هر کدام از طرفهای قرارداد ملزم هستند شرایط و وظایفی که در آن به توافق رسیده اند رعایت کنند. آگاهی نسبت به مواردی که باید در نوشتن قراردادهای تجاری مد نظر قرار گیرند بسیار مهم است. ده اصل مهم که در نوشتن قراردادهای تجاری باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است.

یک) زبان نگارش قراردادها  

زبانی که قراردادها نوشته می شوند مهم هست ؛ زیرا ممکن است قرارداد بین المللی داشته باشید که در آن دو کشور که زبان ملی شان با هم متفاوت هست دو طرف قرارداد باشند. در این مواقع شما باید دو قرارداد که هر کدام به زبانی که زبان رایج در آن کشورهاست نوشته شود.

دو) شرایط نوشتن قوانین

بهتر است قوانین مربوط به تجارت که در کشورتان اجرا می شود را به خوبی بدانید. در هر قرارداد تجاری که بسته می شود باید قوانین آن را نیز بنویسید تا شفافیت کافی در زمان اجرا را داشته باشد. در صورتی که قرارداد شما یک قرارداد بین المللی با شرکتی در یک کشور دیگر است بهتر است قوانین تجارت بین الملل را بدانید و هنگام نوشتن این قراردادها آنها را مد نظر قرار داده و مطابق آن بنویسید.

سه) دقت در نوشتن قرارداد

از نظر مشاوره بازاریابی و فروش زمانی که قراردادی نوشته می شود برای هر کدام از طرفین لازم الاجراست. بنابراین ، سعی کنید قبل از نوشتن متن قرارداد دقت کافی را به خرج دهید و تمامی جنبه ها و شرایط را در نظر بگیرید تا زمانی که قصد اجرای آن را دارید با مشکلی مواجه نشوید. شرکتهایی که تازه کار هستند باید بیشتر دقت کنند زیرا ممکن است در زمان تنظیم قرارداد به دلیل عدم آگاهی و تجربه کافی درصد خطای آنها بالا باشد. هر چند لازم است تمامی شرکتها دقت کافی را داشته باشند چرا که تجربه نشان داده است حتی شرکتهای با سابقه و قدیمی نیز ممکن است دچار اشتباه شوند ولی این خطا برای شرکتهای تازه کار بیشتر است.

چهار) قراردادهای عادی و رسمی

قراردادهای تجاری عادی بین اشخاص حقیقی را قراردادهای عادی می گویند. به بیان دیگر ، قراردادی که بین دو تاجر بسته می شود یک قرارداد عادی است. اما در قراردادهای رسمی ، اشخاص حقوقی و وکلای هر دو طرف ، قراردادی را می بندند و شرکتها را ملزم به رعایت قوانین نوشته شده در قرارداد می کنند.

پنج) مشخص کردن شرایط مالی

شرایط مالی یکی از مواردی است که ممکن است در آینده بین شرکتها اختلاف ایجاد کند. برای پیشگیری از این اختلافهای احتمالی بهتر است در قراردادی که نوشته می شود تمامی جزئیات و شرایط مالی بین دو طرف را کاملاً واضح و مشخص بنویسید.

شش) تعیین شرایط فسخ قرارداد

به هر دلیلی ممکن است یکی از طرفین یا هر دو طرف تصمیم بگیرند که قرارداد نوشته شده را فسخ کنند. زمان فسخ قرارداد ممکن است بین طرفین ، اختلاف ایجاد شود یا به دلیل سردرگمی در میزان حقوق هر کدام از طرفین ، دقیقاً مشخص نباشد که هر کدام چگونه باید عمل کنند. به همین دلیل ، بهتر است در هر قراردادی که بسته می شود ، شرایط فسخ آن هم مشخص شود تا طرفین در زمان فسخ قرار داد سر در گم نباشند.

هفت) شرایط حل و فصل اختلافات

در هر مشارکتی ممکن است اختلاف پیش بیاید. مهم این است که شما در زمان ایجاد مشکلات یا اختلافات چگونه آن را بر طرف می کنید. بهترین راه حل این است که یک فرد یا گروهی از افراد را برای داوری در این مواقع انتخاب کنید.

هشت) مشخصات لازم

در هر قراردادی باید مشخصات زیر نوشته شود:  ۱)مشخصات شناسنامه ای هر دو طرف به طور کامل ۲)آدرس محل سکونت ۳) شماره تلفن ۴) مبالغی که دو طرف با هم رد و بدل می کنند.

نه)  شرایط غیر منتظره

ممکن است به دلیل تغییر و تحولات شرایط اجتماعی ، اقتصادی ، حوادث طبیعی ، اختلافات بین دو شرکت یا هر چیز دیگری ، شرایط غیر مترقبه ای پیش بیاید. برای متحمل شدن کمترین خسارت و پیشگیری از سردرگمی در این مواقع ، بهتر است در قراردادهای تجاریتان شرایط غیر منتظره را نیز در نظر بگیرید و اقداماتی که باید در آن لحظه انجام دهید را از قبل پیش بینی کرده و بنویسید.

ده) انتخاب وکلای حقوقی

وکلا افرادی هستند که به شرایط کار و قراردادها و قوانین تجاری و حقوقی وارد هستند. بهتر است در تنظیم قرار دادها حتماً از یک وکیل کمک بگیرید تا به صورت کاملاً تخصصی و قانونی ، قراردادهای خود را بنویسید.


موضوعات مرتبط :

یافتن مشتریان بزرگ و بستن قرارداد با آنها

۵ ترفند بازاریابی که فقط با تجربه به دست می آیند !

“جوینت ونچر” ( joint venture) ، راهکاری هوشمند برای خلاصی از دست رقبا

نظر شما

The post ده اصل مهم در نوشتن قراردادهای تجاری appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.