اتاق کودک همچون یک سرپناه کوچک و همچنین روزنه ای جهت آشنایی و درک جهان پیرامون است. به وسیله ی زندگی و بازی در این مکان ، بچه ها چیزهای زیادی را یاد می گیرند.

اتاق کودک محیطی می باشد که وجود و هویت وی را تعریف و به وجود می آورد. بدین سبب می بایست آن را به محیطی لذت بخش و دل چسب تبدیل کرد.

کودک نسبت به دیگر افراد خانواده وقت زیادی را در اتاق خود سپری می کند ، بدین علت به طراحی و دکوراسیون اتاق آنان می بایست توجه ویژه ای داشت. به خصوص قبل از مدرسه رفتن بچه ها ، اتاق مکانی جهت آشنایی با پیرامون و بازی است. بعد از ورود به دبستان هم این آگاهی و آشنایی وسیع تر شده ، ارتباطات دوستانه صورت می پذیرد و احتیاج بچه ها به محیطی برای درس خواندن و مطالعه ایجاد می شود.

تلاش نمایید تا ویژگی های اولیه را در گزینش لوازم و تجهیزات مناسب را به کار بگیرید تا با بزرگ شدن فرزندتان بدون اعمال مخارج فراوان و فقط با تحولات و اصلاحات اندکی ، احتیاجات وی را رفع نمایید.

اصول اولیه روانشناسی در طراحی و چیدمان اتاق کودک

نظر و سلیقه ی کودک

با بچه ها مشورت نمایید تا از نظرات و علایق آنان برای چیدمان فضای اتاقشان مطلع شوید. نظر و سلیقه ی بچه ها می بایست در چیدمان و دکور اتاقشان دخالت داده شود. از این طریق آنان می آموزند که متعد باشند و در آینده جهت اعمال دیدگاه ها و توانایی های خود کوشش نمایند.

متناسب بودن لوازم و مبلمان

لوازم و تجهیزات اتاق می بایست با سن و قد و هیکل بچه ها هماهنگی و سنخیت داشته باشد. میز و صندلی ، تخت خواب و کمد و قفسه ها می بایست به اندازه ای باشد که کودک به آسانی قدرت دسترسی به لوازم موجود در اتاق خود را داشته باشد. ولی به علت سرعت رشد کودکان ، این لوازم نیز اثربخشی و بازده خود را از دست خواهند داد. از این رو راه حل این مساله این است که لوازمی را انتخاب و خریداری نمایید که با تغییرات مختصری دوباره برای آنان کاربرد داشته باشد.

تقسیم بندی فضایی

چیدمان و دکور اتاق بچه ها می بایست چندکاره طراحی گردد. بچه ها در فضای اتاقشان افزون بر خواب و استراحت به فضایی برای سرگرمی ، بازی ف ساخت کاردستی و مطالعه هم احتیاج دارند. از این رو می بایست تقسیم بندی محیطی جهت اجرای هر کاری در اتاق بچه ها منظور گردد.

رنگ

غالباً رنگ های روشن و بانشاط در نظر بچه ها رنگ های دل پذیری بوده اند و ابتکار و نوآوری و روحیه سرزندگی و شادی آنان را به میزان قابل توجهی بالا می برد. علاوه بر این بهره گیری از تصاویر و عکس های خود کودک و کاراکترهای بچگانه و نظیر آن ها بر روی دیوار ، فضای اتاق را برای کودک لذت بخش و دل پذیر خواهد ساخت.

روشنایی

وجود نور طبیعی تاثیرات خوب و خوشایندی بر روی روح و روان بچه ها دارد و بالعکس فضاهای کم نور و تاریک تاثیرات سوئی را به دنبال دارد. پنجره و سمت و سوی آن در روشنایی و باصفا بودن فضای اتاق بچه ها نقش فراوانی دارد. چرا که میزان نور در مطالعه و آسایش و توجه آنان و تاثیرگذاری در روحیه کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امنیت

کنجکاوی بچه ها یکی از ویژگی های درونی و طبیعی آنان در زمان کودکیست. به وجود آوردن فضا و مکان راحت و ایمن و سالم در طراحی و چیدمان یکی از اصول اولیه بسیار مهم در هنگام خریداری تجهیزات و انتخاب دکوراسیون است. بچه ها زمان طولانی را در اتاق خود تنها می مانند از این رو از انتخاب و استفاده از لوازم تیز و برنده و آتش زا در محیط اتاق آنان اجتناب کنید ولو در صورتی که تزئینی و قشنگ باشند.

۳ نکته در اصول روانشناسی چیدمان اتاق کودک

  • به کارگیری لوازم چندمنظوره: در صورتی که محیط اتاق کودک دارای فضای کمی است ، به کارگیری لوازم و مبلمان چندکاره یکی از عالی ترین انتخاب ها جهت چیدمان فضای اتاق آنان می باشد. به طور نمونه ، خرید و طراحی قفسه هایی که به راحتی به میز تحریر قابل تغییر خواهند بود.
  • تا جای ممکن اجزا و وسایل گران قیمت را محدود کنید: در چیدمان هر بخش از محیط منزل می بایست عواملی را درباره ی لوازم ویژه نظیر پوشش کف اتاق ، رنگ اتاق و لوازم و مبلمان در نظر داشته باشید که با گذشت زمان کیفیت و کارایی خود را از دست ندهند. به طور نمونه ، برای رنگ اتاق کودک ، رنگی را گزینش نمایید که دوام و زیبایی خود را با گذر زمان حفظ نماید و برای پوشش کف اتاق از وسایل باب و شایع بهره بگیرید.
  • اصول به کار بردن اتاق مشترک: بچه ها به یک محیط شخصی اگر چه کوچک احتیاج دارند. از این رو در صورتی که قصد دارید طراحی یک اتاق را برای دو بچه انجام دهید مسلماً می بایست کارهایی را به منظور جداسازی محیط اعمال نمایید. یاری گرفتن از قفسه ها و جداکننده ها و پارتیشن ها و رنگ از گزینه ها و روش های مناسبی جهت جداسازی اتاق به دو محیط جداگانه است.