قبل از آنکه سراغ سه مرحله تحقیقات بازار برویم، ببینیم اصلاح واژه تحقیقات بازار چیست.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار به فرآیندی طبقه بندی و تنظیم شده ای اطلاق می گردد که به گردآوری داده ها و مفروضات جهت آگاهی و بینش نسبت به جامعه هدف و بازار هدف توجه دارد. تحقیقات بازار یکی از کلیدی ترین و با اهمیت ترین راهبردها و تدابیر مهم و موثر هر صنعت و کسب و کار می باشد. مقصود حقیقی از تحقیقات بازار این است که شما به آگاهی و درک خوب تری از مشتریان خود دست پیدا کنید ، به بینش و آگاهی خوب تری در ارتباط با دیگر رقبای خود برسید و به احتیاجات بازار هدف جهت عرضه ی  کالاها و فرآورده و خدمات مطلوب پی ببرید.

این داده های جمع آوری شده برای کارآفرینان این امکان را فراهم می سازد که برای کسب و کار و تجارت خود دست به انتخاب های هوشمندانه تر و مفیدتری بزنند. رمز پیروزی و کامیابی هر کسب و کاری شناخت دقیق احتیاجات و تقاضاهای مشتریان و تولید و عرضه محصولات و سرویس های مفید جهت برطرف کردن این احتیاجات و تقاضاهاست.

۳ مرحله ی مهم در تحقیقات بازاریابی

  1. برنامه ریزی برای تحقیقات بازار

جهت کسب عملکرد و بازده بهتر و کامل تر از فرآیند تحقیق ، می بایست با استراتژی و برنامه ریزی ویژه ای پیش بروید. بدین منظور قادرید این کار را با طرح پرسش های زیر شروع نمایید:

  • آیا بازار به کالاها و خدمات تولیدی من نیاز دارد:

در این فاز شما می بایست اطمینان حاصل کنید که آیا بازار خوب و مطلوبی را جهت فروش کالاها و سرویس های ارائه شده خود گزینش نموده اید یا نه.

  • آیا کالاها و خدمات من احتیاجات ویژه بازار را رفع می سازد:

پس از این که احتیاجات عام و متداول بازار را مطالعه و بازبینی نمودید می بایست از خودتان سوال کنید که چه طرح و استراتژی جهت رفع آنان دارید و در زمان های آتی چطور قصد پرداختن به آن ها را دارید.

  • آیا نرخ محصولات مناسب و قابل رقابت است:

نرخ محصولات یکی از اصلی ترین فاکتورهایی می باشد که امکان دارد موجب گردد تا مشتریان خرید از دیگر رقبا را بر محصولات شما اولویت دهند. به منظور افزایش سود ناشی از فروش می بایست اقدامات دیگر رقبا را پیوسته بررسی نمایید.

  • تعیین کنید که در پی چه اطلاعاتی برای تحقیقات بازار می باشید:

با جواب دادن به پرسش های بالا و آنالیز پاسخ ها خواهید فهمید که چطور باید تحقیقات بازار خود را شروع کنید. مقصود آن است که شما یک فکر و ایده داشته و آنگاه بررسی کنید که چطور قادر هستید که آن را میسر و اجرایی نمایید.

  1. گردآوری اطلاعات برای تحقیقات بازار

پس از استراتژی ها و طرح های اولیه باید به گردآوری اطلاعات برای تحقیقات بازار بپردازید. دو روش اصلی جهت گردآوری داده ها وجود دارد که عبارتند از:

  • تحقیق بازار اولیه

این گونه از تحقیقات بازار دربرگیرنده ی داده هایی می باشد که مشاوره بازاریابی در خصوص کالاها و فرآورده ها و خدمات تولیدی خود ، داده های آنان را گردآوری می نمایید. تحقیقات اولیه را می توان از مرجع های زیر به دست آورد:

ـ نظرسنجی ها

ـ پرسشنامه های کاغذی و آنلاین

ـ مصاحبه حضوری و تلفنی

ـ ایجاد یک انجمن مشتریان بالقوه و استفاده از فیدبک نظرات آن ها

  • تحقیق بازار ثانویه

این گونه از تحقیقات بازار از اطلاعاتی که پیش از این و سابقاً به وسیله ی اشخاص دیگری گردآوری گردیده و در حال حاضر وجود دارد به دست می آید. داده های ثانویه را می توان از نظر امتیازات ، معضلات و مسائل فراروی ، مرجع های خارجی و داخلی موجود بازبینی نمود و از آن ها بهره گرفت. مرجع های زیر نمونه های خوبی جهت گردآوری اطلاعات در تحقیق ثانویه بازار می باشند:

ـ موسسات تجاری و موسسات مالی و بانک ها

ـ مرجع های عمومی نظیر کتابخانه ها

ـ موسسات آموزشی نظیر دانشگاه ها

ـ دپارتمان های کسب و کار

ـ بررسی و کاوش نشریات آنلاین

پیشنهاد می شود که تحقیقات ثانویه را پیش از تحقیقات اولیه اعمال و اجرا نمایید تا آگاهی و بینش خوب تر و اطلاعات یودمند و کاربردی تری را به دست آورید.

  1. آنالیز اطلاعات گردآوری شده

اصلی ترین و با اهمیت ترین فاز تحقیقات بازار آنالیز کردن و گردآوری داده های سودمند و کاربردی از اطلاعات گردآوری شده می باشد. یکی از شیوه های تحلیل اطلاعات ، مدل تحلیلی SWOT می باشد که به مدد می رساند تا با فرصت ها و تهدیدها و نقاط ضعف و قوت بازار صنعت و تجارت موجود آگاهی و آشنایی پیدا کنید.

۳ اشتباه متداول در تحقیقات بازار

  • قناعت کردن به تحقیقات ثانویه
  • بسنده کردن به مرجع های موجود در اینترنت و وب سایت ها
  • مصاحبه و نظرخواهی از نزدیکان و دوستان

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات بازاریابی به این صفحه مراجعه نمایید.

نظر شما

The post ۳ مرحله ی مهم در تحقیقات بازار appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.