همانطور که در مقالات قبلی نیز بارها به آن اشاره کرده ایم ، برندسازی یک فرآیند است که در طول زمان باید انجام شود.

نمی توان انتظار داشت محصول یا خدماتی که به تازگی تولید کرده ایم با سرعت و بدون هیچ تلاش یا برنامه ای به یک برند تبدیل شود و مشتریان زیادی را به خود جلب کرده و حتی آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. بلکه برای برند شدن نیاز به یک فرآیندی است که به تدریج و مطابق با برنامه ریزی و افکار خلاقانه اتفاق می افتد. در این میان نظریه های مختلفی برای برندسازی وجود دارد. هر یک از آنها از یک منظر به برندسازی پرداخته اند و مسیرهای مختلفی را برای آن طراحی کرده اند.

هرم یا همان منشور کلر از جمله نظریه های مطرح و مهم در حوزه برندسازی است. در این هرم ، اقداماتی که در پائین هرم و در اولین مراحل آن قرار دارد اقداماتی اساسی و ضروری است که برای رسیدن به قله هرم که هدف اصلی از برندسازی رسیدن به آن نقطه است را شامل می شود. در این مقاله به تشریح مراحل هرم برندسازی کلر می پردازیم.

مراحل برندسازی در منشور کلر به ترتیب زیر می باشد:

یک) ممتاز یا برجسته کردن برند

اولین مرحله از هرم که از اصول پایه ای در برندسازی و هرم کلر است ، برجسته سازی یا ممتاز کردن برند است. در این مرحله ، اولین چیزی که باید اتفاق بیافتد این است که مشتریان و مخاطبان را نسبت به حضور برند مطلع سازیم. هویت سازی برای برند و معرفی آن به مشتریان از اقدامات اصلی در مسیر برندسازی است که به آن آگاهی از برند نیز می گویند. در این مرحله لوگو و نمادهای بصری برندها برای اینکه آن را در ذهن مشتریان برجسته کنند از اهمیت زیادی برخوردار است.

دو) متمایز کردن برند

در مرحله بعدی که مشتریان و مخاطبان از برند شما مطلع شدند باید سعی کنید تفاوت برند خود را به مشتریان نشان دهید. برای آغاز این کار ، ابتدا باید نقاط اشتراکی که برند شما با سایر برندها دارد را مطرح کنید. اشتراکاتی مانند اینکه شما همچون سایر برندها به دنبال تأمین کدام دسته از نیازهای مشتریان هستید و محصول یا خدمات شما برای کدام دسته از افراد مفید است. در مرحله بعدی که نقاط اشتراک آن را بیان کردید و مشتریان دقیقاً متوجه شدند که برند شما در چه زمینه ای فعالیت می کند و اشتراک آن با سایر رقیبانش در چیست ، لازم است نقاط متفاوتی که در برند شما با سایر برندها وجود دارد را نشان دهید.

مخاطبان شما به دنبال این هستند که ببینند برند شما چه تفاوتی با سایر برندها دارد و هدف مخاطبان این است که بفهمند از طریق برند شما به چه سودی دست پیدا می کنند که با سایر برندها به دست نمی آورند.

سه) عکس العمل مناسب به مشتریان

دنیای کسب و کار امروزی بیش از گذشته متکی بر مشتریانش است. مشتری در کسب و کار شما اولین حرف را می زند و در اولویت قرار دارد. مشتریان نسبت به اینکه شما تا چه حدی این درجه اهمیت و اولویت آنها را درک کرده اید و به آن پای بند هستید حساس هستند. آنها رفتار شما را تحت نظر دارند و در پی این هستند که بفهمند شما چقدر به واکنشهای آنها حساسید و عکس العمل آنها برای شما مهم است. بنابراین ، واکنش مناسب و به موقع به مخاطبان و مشتریان در طبقه ۳ هرم است که از بالاترین مراحل در این هرم محسوب می شود و موجب شکل گیری احساسات مثبت در مشتریان می شود. عکس العمل مناسب به واکنشهای مشتریان از تکنیکهای اصلی در برندسازی است.

چهار) وفاداری

در رأس هرم ، وفادار سازی مشتریان است که موجب می شود مشتریان با برند شما همنوا شوند. از تکنیکهای اصلی برای وفاداری مشتریان ، ایجاد رابطه مناسب با مشتریان است.

نظر شما