اگر هر فردی به مصرف خانوار خود دقت کند به خوبی متوجه خواهد شد که یکی از بیشترین مصارف و هزینه های خانواده مربوط به مصرف محصولات خوراکی یا سوپرمارکتی است.

در آمارها و گزارشهایی که در حوزه بازاریابی منتشر می شود تقریبا ۷۰ درصد درآمد یک خانواده شهری صرف خرید محصولات سوپرمارکتی یا خوراکی می شود. با توجه به اهمیت این بخش از محصولات در سبد خانواده ها لازم است تحلیل دقیقی در این زمینه انجام شود تا برای تمامی بخشهای آن از تولید تا فروش بتوان برنامه ریزیهای دقیق و مناسبی انجام داد.

یک) رفتار خانوار در مورد محل خرید

تحقیقات میدانی انجام شده نشان می دهد که بسیاری از افراد جامعه ، خریدهای سوپرمارکتی خود را از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای همچون فروشگاه های رفاه انجام می دهند. مردم ترجیح می دهند برای خرید انواع محصولات خوراکی خود به یک محل که انواع مختلفی از نظر اندازه ، کیفیت ، برند و قیمت در آن موجود است مراجعه کنند و بتوانند بهتر تصمیم گیری کرده و راحت تر خرید کنند. بنابراین ، امروزه اغلب مشتریان ، خریدهای سوپرمارکتی خود را از فروشگاه ها خریداری می کنند.

دو) رفتار خانواده ها در بازاریابی در مورد اهمیت تخفیف (مزایا و معایب استفاده از ترفند تخفیف در بازاریابی برای جلب مشتریان)

فروشگاه هایی که همواره سعی می کنند محصولاتشان را با تخفیف عرضه کنند یا اینکه همیشه در کنار محصولات خود ، محصولاتی را داشته باشند که تخفیف دار است مشتریان و مصرف کنندگان بیشتری را به سوی خود جذب می کنند. از جمله این فروشگاه ها در سالهای اخیر می توان به فروشگاه افق کوروش که در شهرهای مختلف نیز شعبه هایی دارد اشاره کرد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که یک سوم یا حول و حوش ۳۰ درصد از خریدهای مصرف کنندگان از فروشگاه های تخفیف دار است.

سه) رفتار خانواده ها در بازاریابی در مورد تعداد خرید در یک فاصله زمانی

آمارها نشان می دهد که ۵۰ درصد از مردم ، خریدهای خود را با مراجعه هفتگی به فروشگاه ها خرید می کنند و نیم دیگر از مشتریان نیز با خرید سه بار در ماه خریدهای خود را انجام می دهند. تحلیل این فاصله های زمانی خرید می تواند به فعالانی که در حوزه فروشگاه های خواروبار فروشی یا سوپر مارکتها فعالیت می کنند کمک کند تا بهتر بتوانند برنامه ریزی کنند.

چهار) رفتار خانواده ها در بازاریابی در مورد نوع محصولات

از نظر مشاوره بازاریابی ، برای پی بردن به اینکه بیشتر افراد هنگام مراجعه به فروشگاه ها چه نوع محصولات خوراکی را خریداری می کنند تحقیقاتی انجام شده است و آمارها نشان می دهد که بیشترین هزینه ای که افراد در فروشگاه ها صرف می کنند ، صرف خرید محصولات لبنی می شود. پس از محصولات لبنی نیز بیشترین هزینه ها در اکثر مواقع صرف محصولات بهداشتی می شود.

پنج) رفتار خانواده ها در بازاریابی در مورد اثر تبلیغات

قطعاً تبلیغات در هر محصولی بر میزان فروش آن می تواند اثر بگذارد. اما نکته مهم این است که هر محصولی را در کجا تبلیغ کنیم یا از چه کانالهایی برای معرفی آن استفاده کنیم تا بیشترین مخاطب و اثرگذاری را داشته باشد. آمارها نشان می دهد مردم بیشتری تأثیر را برای تمایل به خرید محصولات خوراکی از تبلیغاتهای تلویزیونی می پذیرند. بعد از تلویزیون و به طور کلی ، تبلیغات از طریق صدا و سیما ، تبلیغ هایی که در کانالهای مختلف اینترنتی انجام می شود و پس از آن تبلیغهایی که در سطح خود فروشگاه ها هستند بیشترین اثر را بر رفتار مصرف کننده دارند.

اثر بازاریابی شبکه های اجتماعی در حدی است که اکثر برند ها و مارکهای مختلف سعی کرده اند حضور فعال در شبکه های مجازی و اجتماعی داشته باشند. از بین شبکه ها و کانالهای مختلف ارتباطی که در ایران وجود دارد ، محبوب ترین این شبکه ها ، تلگرام و اینستاگرام هستند. مردم ساعتهای زیادی از وقت خود را صرف مطالعه مطالب در این دو شبکه می کنند و از تبلیغ هایی که در آنها انجام می شود بیشترین تأثیر را می پذیرند.

پرکاربرد ترین شبکه های اجتماعی برای کاربران ایرانی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی چه راهکارهایی دارد؟

رفتار مصرف کننده های ایرانی در زمان تصمیم به خرید

۱۰ حالت هیجانی خانم ها و آقایان ایرانی در زمان خرید ( رفتارشناسی مشتریان )

دلایل عدم خرید مشتریان را بشناسیم !

نظر شما

The post تحلیل رفتار خانوارها در خرید و مصرف محصولات خوراکی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.