بعضی اوقات امکان دارد والدین احساس می کنند که دیگر قادر نیستند به کودکانشان کمک نمایند و شیوه های تعلیمی و تربیتی که پیش از این به کار گرفته اند ، دیگر پاسخگو نیست و هر کاری انجام می دهند برای برطرف کردن مسائل و مشکلات به وجود آمده کودکشان تاثیرگذار و مفید نیست.

همچنین بعضی اوقات پدر و مادر احساس می کنند که قادر نیستند جهت تعاملات موثر و کارآمد با کودک خود حرکت و اقدامی انجام دهند و افسار مدیریت زندگی از دست آنان رها شده است. در این مواقع جهت بیرون آمدن از احساس درماندگی و اضطراب و گناه و این که قادر باشید قدم های کارآمد و مفیدی در جهت تعلیم و تربیت کودک خود بردارید احتیاج دارید که به یک مشاور و روانشناس خوب رجوع نمایید.

سنین کودکی یکی از تاثیرگذارترین و حساس ترین دوره ی زندگی انسان هاست. احتمالاً هم بدین سبب است که متخصصان و کارشناسان پیوسته سفارش می کنند که روانشناسی کودک و بازبینی رفتارها و مشکلات و شناسایی ماهیت و علت اختلالات ، روانشناسی کودک باید از همان دوره های سنی پایین تر در نظر گرفته شود. همچنین بعضی مواقع در جهت رشد و پرورش کودکان و بهره گیری صحیح و کارآمد از نبوغ و مهارت و استعداد هایشان احتیاج به بهترین روانشناس کودک است تا در راستای شکوفایی و پیشرفت نبوغ و استعدادهای خاص کودک وی را هدایت و کمک نماید.

مساله ی بااهمیتی که درباره روانشناسی کودک مورد توجه است این است که پاسخ و راهکارهای بیشتر مسائل و مشکلات در سنین کودکی آسان و راحت تر بوده و در اغلب حالات با چندین جلسه مشاوره به سادگی درمان خواهد شد. در صورتی که کودکان بالای ۷ سال از نظر روحی و روانی و رفتاری دچار مشکل و اختلال باشند روانشناس  و مشاور با آنان صحبت می کنند اما جهت برطرف کردن اختلالات و مشکلات رفتاری و روانی کودکان رده ی سنی پایین تر اغلب یک روانشناس  از بازی درمانی بهره می گیرد ، زیرا بچه ها به سادگی قادر نیستند هیجان و عواطف درونی خود را درست بروز دهند و یا درباره آن کامل صحبت کنند.

بدین سبب روانشناس  در طی بازی و سرگرمی با آنان رابطه ایجاد می نماید و رفتارها و اعمال آنان را زیرنظر گرفته و دوستانه با آنان صحبت می کند. بنابر موارد ذکر شده پیوسته از پدران و مادران تقاضا می شود که هر نوع مسائل و مشکلات روانی و رفتاری و یا اختلالات رشدی فرزندان خود را جدی بگیرند و به مشاور و روانشناس  مربوطه در این حوزه رجوع کنند.

رفتارهای منجر به مراجعه به روانشناس  و مشاور

  • کودکانی که در منزل ، مدرسه و اجتماع با مشکل مواجهه هستند:

در صورتی که بچه ها از نظر احساسی و روانی دچار مشکل شوند ، ممکن است به رفتار و اعمالی نظیر زورگویی و قلدری ، خشم و خشونت ، دعوا کردن ، آسیب رساندن به دیگران ، آزار و کتک و تحقیر و توهین دیگران ، گوش ندادن به صحبت های والدین و مربیان و … را از خود بروز دهند که در صورت ادامه و شدت این رفتارها و کارها حتماً می بایست به مشاور و روانشناس  کودک مراجعه نمایید.

  • کودکانی که به ارتباطات اجتماعی بی علاقه شده و گوشه گیری می کنند:

ارتباط کودک با هم سالان و افراد پیرامون با گذشت زمان دچار تحولاتی می شود و ممکن است عده ای از آن ها محدوده ی ارتباطات خود را محدود و یا وسیع تر نمایند. ولی در صورتی که کودک شما به تازگی منزوی شده و تمایل و اشتیاقی به بازی با هم سالان و دوستان و نزدیکان از خود نشان نمی دهد و مدتی است تنهایی را ترجیح داده احتیاج به روانشناس و مشاوره دارد ، زیرا انزوا و گوشه گیری ناگهانی بچه ها مساله ای غیرعادی به حساب می آید.

  • کودکانی که دچار تنزل و پسرفت شده اند:

زمانی که بچه ها با یک تحول و دگرگونی ناگهانی بزرگ در زندگی رو به رو می شوند مانند جدایی والدین ، تولد نوزاد جدید و … امکان دارد پسرفت کنند. رفتارهایی همانند ترس بیش از حد ، شب ادراری ، کج خلقی  که مدتی بعد از این تحولات و دگرگونی های کماکان ادامه یابد علائمی از مشکل و اختلال در کودکان می باشد که باید جدی گرفته شود.

  • کودکانی که همیشه نگران و ناراحت و مضطرب هستند:

تمام بچه ها ترس ها و ناراحتی هایی دارند و امکان دارد گریه کنند و دچار اضطراب شوند. ولی ترس ها و ناراحتی هایی که آنان را از مراقبت از خود و یا مدرسه رفتن باز دارد غیرطبیعی بوده و نیاز به روانشناس  و مشاور دارد.

  • کودکانی که عادات روزانه آنان دچار تغییراتی شده است:

کودکانی که دچار اختلالات خواب و یا کم خوری و پرخوری زیاده از حد و غیرطبیعی شده اند ، این ها نشان دهنده ی علامت های نگران کننده است.

  • کودکانی که رفتارهای خود مخربی از خود بروز می دهند:

رفتارها و واکنش های خود مخربی نظیر کندن ناخن خود ، زدن خود و … در صورتی که مدام تکرار شوند نشانه هایی از مشکل در کودکان هستند که حتماً باید به روانشناس  و مشاور مراجعه نمایید


موضوعات مرتبط :

تفاوت روانشناس و روانپزشک چیست؟

روان شناس خوب چه کسی است؟ ویژگی های روان شناس حرفه ای

رشته روانشناسی کودک و زمینه های رشته روانشناسی کودک

مرکز مشاوره و روانشناسی کودک معتبر و تخصصی هوش نیک

مرکز تست و استعدادیابی کودکان

سنجش هوش کودکان پیش دبستانی

سنجش هوش و استعداد

روانشناسی کودکان طلاق

بهترین روانشناس کودک در تهران 

روانشناس خانواده