برای هر شرکتی ممکن است این اتفاق بیافتد که یک یا چند کارمند آن تصمیم بگیرند از شرکتشان خارج شوند یا شرکت آنها را برای همیشه ترک کنند.

اگر نیروی انسانی شما یک نیروی کارآمد و مناسبی است و شما تمایلی به خروج آن از شرکتتان ندارید قطعاً برای شما ناراحت کننده خواهد بود و موجب نگرانی شما می شود. اما سعی کنید با برخوردی مناسب و همچنین کشف دلایل خروج آنها از شرکت از تکرار اشتباه خود یا نواقصی که در شرکتتان وجود دارد به بهبود وضعیت شرکتتان کمک کنید. همچنین با پیشگیری از برخی اشتباهات از خروج سایر کارمندان خود جلوگیری کنید.

کارمندی که قصد ترک شرکت شما را دارد و تصمیم آن جدی است بهتر است از خروج او جلوگیری نکنید و اصرار بیهوده نورزید چرا که او تصمیم خود را گرفته است. بلکه سعی کنید فقط دلایل خروج او را کشف کنید ؛ زیرا این کشف این دلایل برای شما بسیار مفید خواهد بود. با پرسیدن مواردی که در ادامه گفته می شود می توانید دلایل خروج این کارمندان خود را کشف کنید.

یک) کشف نقص ها

از کارمند خود بپرسید چه نقص ها و ضعف هایی در شرکت وجود داشته است که او قصد ترک آن را دارد. این سوال می تواند شما را به اطلاعات مهمی برساند که جلوی اشتباه بیشتر را بگیرد. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که این گفتگوی شما کاملاً باید محرمانه و خصوصی باشد. پس از پی بردن به دلایل ترک آنها ، سعی کنید واقعی بودن یا صحت این موارد و اشتباهات را بررسی کنید تا در صورت وجود آنها را اصلاح کنید.

دو) دلیل اصلی او برای خروج از شرکت چه بوده است

دلایل مختلفی برای خروج یک کارمند وجود دارد. سعی کنید از کارمند خود بپرسید دلیل اصلی او برای ترک شرکت چیست ؟ گاهی اوقات ، رقبا سعی می کنند با جذب کارمندان کارآمد و متخصص شرکت شما و از طریق پیشنهادهای بهتری که به آنها می دهند هم نیروهای کارآمد شما را کم کنند و هم آنها را به سوی خود جذب کنند. در این شرایط اگر سریع وارد عمل نشوید و امتیازات کارمندان خود را افزایش ندهید یکی یکی آنها را از دست خواهید داد.

سه) تمایل برای ادامه ارتباط

از کارمند خود سوال کنید آیا در صورت خارج شدن از شرکت باز هم تمایل دارد با شرکت شما همکاری کند ؟ با پاسخ این سوال خواهید فهمید که این کارمند با رضایت از شرکت شما خارج می شود یا در زمان خروج از شرکت شما ناراضی هست. در صورتی که با نارضایتی از شرکت شما خارج می شود ، اقدامی انجام دهید تا این نارضایتی به رضایت تبدیل شود. چرا که او اطلاعات زیادی در خصوص شرکت شما دارد و همین می تواند برای رقیب شما یک ابزار مناسب برای پیشی گرفتن از شما یا ایجاد مزیت رقابتی جدید باشد. در صورتی که او از شرکت شما راضی است سعی کنید یک مراسم مناسب برای بدرقه کردن این کارمند خود ترتیب دهید.

چهار) پیشنهاد فرد جایگزین

براساس تجربه مشاوره بازاریابی باید از کارمند خود بپرسید آیا می تواند فردی را به عنوان جایگزین به شرکت شما معرفی کند. اگر او این کار را برای شما انجام دهد یعنی از شرکت شما راضی است و حتی حاضر است فرد دیگری را معرفی کند. همچنین احتمال اینکه او فرد مناسبی را معرفی کند بیشتر است چرا که به کار شما و جزئیات آن آگاه هست و سعی می کند فرد مناسبی را معرفی کند. همچنین در صورتی که کارمند شما این کار را انجام دهد نشان می دهد که شما در کار خود موفق بوده اید و به هدف خود رسیده اید.

پنج) آیا به خواسته خود رسیده است ؟

از او سوال کنید در زمانی که در شرکت شما فعالیت می کرد یا به هدفی که داشت رسیده است ؟ شاید دلیل اصلی کارمند شما این باشد که شرکت شما خواسته اصلی او را برآورده نکرده است. اگر چنین باشد سعی کنید با برآورده کردن شرایط مناسب او را ترغیب به بازگشت یا کارمندان دیگر خود را از ترک کردن شرکت بازدارید.

پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا از بحرانی جدی که در آینده ممکن است متوجه شرکت شما شود و نیروهای کارآمد خود را از دست دهید جلوگیری کنید.


موضوع مرتبط :

همه چیز در مورد بازاریابی داخلی یا مشتریان داخلی سازمان

 

نظر شما

The post اهمیت کشف دلایل خروج کارمندان از شرکت appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.