بازاریابی دنج یا نیچ مارکتینگ niche market در بیشتر منابع به معنی بازاریابی کنج ، گوشه ای یا متمرکز ترجمه شده است.

در نیچ مارکتینگ با اینکه روی بخش کوچکی از بازار تمرکز می شود ولی ظرفیت این را دارد که به سرعت موجب رشد یک کسب و کار شود. چرا که در این روش از بازاریابی ، شما به دنبال بازار و بخشی از آن هستید که پتانسیل بسیار بالایی در پذیرفتن کالا یا محصول مورد نظر شما دارد. شما با هوشمندی در شناسایی کردن بخشی از بازار که رقیب های شما کمتر آن را مورد شناسایی قرار داده اند یا در آن سرمایه گذاری کرده اید می توانید خودتان را در آن بخش از بازار بدون رقیب فرض کنید.

البته این شناسایی و نحوه بازاریابی در آن بخش ، توسط متخصصین مشاوره بازاریابی انجام می شود. امروزه ، بسیاری از شرکتها و سازمانهای بزرگ در ایران یا در جهان حضور دارند که برای نفوذ در یک بخش کوچکی از بازار و به دست آوردن مشتریان وفادار و دائمی از نیچ مارکتینگ استفاده می کنند. گاهی اتفاق می افتد که هدف از نیچ مارکتینگ ، بازاریابی برای بخش به خصوص یا کوچکی از بازار بوده است ولی در روند بازاریابی شما با مشتریان زیادی از سایر بخشها نیز مواجه می شوید.

نیچ مارکتینگ ، روند بازاریابی را برای شما بسیار صریح و راحت تر می کند ؛ زیرا:

یک) صرفه جویی در تبلیغات

از آنجایی که در نیچ مارکتینگ ، گروه هدف شما به خوبی مشخص است و پراکندگی ندارد ، شما دقیقاً می دانید برای چه گروهی در حال تبلیغات هستید. بنابراین ، تبلیغات شما هدفمند تر پیش می رود و نیاز به صرف هزینهای هنگفت یا سنگین ندارد.

دو) موفقیت به سرعت اتفاق می افتد

از آنجایی که شما بخش کوچکی از بازار که رقیبی نیز در آن ندارید انتخاب کرده اید بنابراین ، مسیر موفقیت برای شما هموارتر است و به سرعت می توانید خودتان را به عنوان یک برند در آن زمینه معرفی کنید.

سه) بازاریابی سرایتی یا دهان به دهان

هدف شما از بازاریابی نیچ ، گروه کوچکی از بازار است اما کم کم خود مشتریان برای شما تبدیل به عامل تبلیغ می شوند و مشتریان بیشتری را به سمت خرید محصول شما سوق می دهند.

چهار) دستیابی سریع به مشتریان

در بازاریابی نیچ به خوبی می دانید که مشتریان و مخاطبان اصلی شما کجا هستند و کجا باید به دنبال آنها بگردید. پس به راحتی و با سرعت به مشتریان خود دسترسی پیدا می کنید.

پنج) سوددهی بالا

بسیاری از افراد و صاحبان محصولات و برندها چنین تصور می کنند که نیچ مارکتنیگ نمی تواند برای آنها سودآور باشد و میزان فروش آنها را بالا ببرد. در حالی که تجربه نشان داده است نیچ مارکتینگ جزء یکی از روشهای پر سود بازاریابی است.

برنامه ریزی برای شروع نیچ مارکتینگ

قبل از اینکه شروع به نیچ مارکتینگ کنید بهتر است برنامه ریزی های لازم در این زمینه را به صورت دقیق انجام دهید تا زودتر به نتیجه برسید. این برنامه ریزیها و اقدامات لازم ، شامل موارد زیر است. مارکتینگ را به هر نحو باید توسعه دهید.

۱) یافتن حوزه منحصر به فرد

سعی کنید قبل از هر چیز ، حوزه ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید به صورت منحصر فرد انتخاب کرده و در آن زمینه فعالیت کنید را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر در زمینه محصولات بهداشتی قصد فعالیت دارید ، می توانید یک یا دو محصول بهداشتی که فقط افراد یا گروه های خاصی از آن استفاده می کنند را انتخاب کنید.

۲) سلیقه و ارزشها

گروهی که برای نیچ مارکتنیگ انتخاب کرده اید را به خوبی بشناسید. یکی از مواردی که حتماً باید نسبت به شناختن آن تلاش کنید سلیقه افرادی است که در این گروه های خاص قرار دارند. همچنین ارزشها و باورهای این افراد نیز تأثیر زیادی در بازاریابی شما می تواند داشته باشد.

نظر شما

The post بازاریابی دنج یا نیچ مارکتینگ و تکنیکهای niche market appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.