از میان مدلهای اولیه ای که برای تبلیغات وجود دارد مدل ۵ عاملی از جمله مدلهای کامل و قابل اجرا در تبلیغات است.

این مدل با ارائه ۵ مرحله اصلی در تبلیغات قصد دارد در کوتاهترین زمان بتواند قابلیت اجرایی داشته باشد و در بلند مدت نیز بتواند رضایت مشتریان را به دست آورد. این مدل شامل ۵ مرحله زیر است:

یک) توجه

در این مرحله تبلیغات باید بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کند. در این مرحله لازم است ویژگیهای مثبت و متفاوتی که محصول شما با سایر محصولات موجود در بازار دارد به خوبی بیان شود. ممکن است محصول شما به لحاظ کیفیت یا قیمت تفاوت بسیاری با محصول رقیبها داشته باشد که این مسئله مهم باید در این مرحله بیان شده و به اطلاع مخاطبان و مشتریان برسد. بهتر است در این مرحله به نکات مهمی مانند همان مسئله قیمت اشاره کنید تا بتوانید توجه مشتریان را به خود جلب کنید. البته در این مرحله وسیله و ابزاری که برای معرفی محصول خود استفاده می کنید باید از جذابیت کافی برخوردار باشد تا بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

دو) علاقه

در این مرحله لازم است پس از جلب توجه مخاطب ، بتوانید علاقه مشتریان و مخاطبان خود را نسبت به محصول و برند خود جلب کنید. اگر در این مرحله شما نتوانید علاقه مخاطبان را به خود جلب کنید نمی توانید آنها را نسبت به محصول خود کنجکاو کرده و آنها را به گوش دادن به تبلیغ خود وادارید. می توانید مشتریان قبلی شما که از محصولتان خریداری کرده اند و راضی هستند به عنوان یک روش تبلیغاتی و جلب علاقه مشتریان و مخاطبان جدید خود استفاده کنید تا انگیزه کافی در آنها ایجاد شود.

سه) تمایل

در این مقطع شما باید بتوانید مزیتهایی که محصول شما دارد را به خوبی نشان دهید. زیرا توجه و علاقه مشتری شما جلب شده و آنها به دنبال این هستند بدانند که استفاده از محصول شما چه مزیتهایی برای آنها دارد ؟ شما می توانید با جایزه ها و پاداشهایی که در نظر می گیرید این حس را که آنها سود خواهند کرد به آنها القا کنید و تمایل آنها برای خرید را به دست آورید.

چهار) ترجیح و انتخاب

در این مرحله ، مشتری بالقوه شما آماده این است که اقدام به خرید کند. یعنی او تمایل و علاقه مند به خرید از محصول شما دارد و در این مرحله پس از اینکه مزیتهای استفاده از محصول شما را نیز آگاه شد اقدام به خرید محصول شما می کند. سعی کنید مراحل قبلی را به شکل کاملاً واضح انجام دهید تا هیچ گونه شک و شبه ای برای مخاطبان شما باقی نماند. اگر بتوانید در این مرحله این کار را انجام دهید می توانید ترجیح آنها برای خرید از محصولتان را شاهد باشید.

پنج) رضایت

آخرین هدفی که در مدل ۵ عاملی تبلیغات مد نظر می باشد ، رضایت مشتریان است. رضایت و احساس شادی که مشتریان شما پس از مصرف خرید کالاها به دست می آورند بهترین نیروی محرکه برای خریدهای بعدی آنهاست. رضایت آنها منجر به ادامه رفتار خرید آنها می شود و احساس مثبت آنها را به دیگران نیز منتقل می کند.

امروزه مدل ۵ عاملی تبلیغات از جمله مهمترین روشهای تبلیغات و فروش است که حتی روشهای دیگری که تقریباً نسخه توسعه یافته این مدل هستند را نیز در یک مجموعه ۵ عاملی به شکل خلاصه وار و با ذکر مهمترین جنبه های یک تبلیغات تجمیع کرده و یک ابزار مناسب برای طراحی تبلیغات است. در بسیاری ار مدلهای دیگر به عواملی مانند آگاه کردن مخاطبان و مشتریان نیز اشاره می شود که دراین مدل ۵ عاملی در مرحله اول قرار می گیرد. بر خلاف سایر مدل ها در این مدل ، تبلیغات از مرحله توجه مخاطبان شروع می شود و فرض بر این است که آگاهی مشتریان نسبت به محصول یا برند مد نظر ما قبلاً اتفاق افتاده است.