آیا تا کنون با حراجی ها یا بازارهایی که محصول خود را با قیمت بسیار پائین می فروشند مواجه شده اید ؟

اولین سوالی که در ذهن شما نقش بسته است چه چیزی بوده ؟ آیا به این فکر نکرده اید که با این قیمت پائین آیا سودی برای آنها باقی خواهد ماند ؟ یا با مواردی مواجه شده اید که با خرید یک محصول ، مشابه آن را نیز با قیمت مجانی و به صورت هدیه به شما می دهند ؟ همیشه این نوع بازاریابی ، برای مشتریان مبهم بوده است. علاوه بر اینکه از این نوع بازارها استقبال خوبی می شود ولی همیشه این سوال در ذهن مطرح می شود که فروشنده ها آیا سود می برند ؟ دقیقاً این همان چیزی است که در بازاریابی شبه رایگان به دنبال آن هستند.

بازاریابان در این روش ، سعی می کنند این فکر را به مشتریان القا کنند که تنها کسی که سود می کند خریدار است و اگر این خرید را انجام ندهد ضرر بزرگی می کند. معمولاً در بازاریابی شبه رایگان از چند تکنیک استفاده می شود.

یک) هدایای مجانی

در این تکنیک از بازاریابی شبه رایگان ، بازاریابها در کنار محصولی که خریداری می کنید یک محصول هدیه را نیز به شما می دهند. آنها با این بازاریابی سعی دارند مشتریان را ترغیب کنند تا تعداد زیادی از آن محصول را خریداری کنند. دقیقاً این همان تکنیکی است که به سود فروشنده ها نیز تمام می شود. یعنی علاوه بر اینکه مشتریان با خرید یک محصول توانسته اند محصول دیگری را هدیه بگریند و سود کرده اند بلکه فروشنده ها نیز با افزایش فروش خود توانسته اند تفاوت قیمت فروش را جبران کنند.

همچنین گاهی ممکن است آنها فقط هدیه های رایگان را در اختیار شما قرار دهند و شرط خرید و گرفتن یک هدیه در کنار آن را نداشته باشند. در این شرایط نیز در واقع آنها با تست رایگانی که از محصول خود برای شما فراهم می کنند ، انگیزه خرید را در شما ایجاد می کنند.

دو) قیمتهای بسیار پائین

این تکنیک نیز از جمله تکنیکهای بازاریابی شبه رایگان است. در این تکنیک ، فروشنده ها با میزان زیادی نسبت به قیمتهایی که برای محصول مشابه آنها  در بازار است قیمت محصول خود را کاهش می دهند. شاید این کاهش قیمت را در یک دوره به خصوصی ارائه بدهند و ممکن است این پائین بودن قیمت دائمی و همیشگی نیز باشد. مهمترین نکته ای که مانند هدایای مجانی در این روش نیز وجود دارد این است که کاهش قیمتها یکی از تکنیکهای افزایش فروش است. یعنی این فروشندگان با افزایش میزان فروششان می توانند به سود مورد نظر خود برسند.

سه) محصولات متنوع با قیمت یکسان

حتماً فروشگاه هایی را دیده اید که همه محصولات خود را با یک قیمت یکسان به فروش می رسانند. مثلا، همه محصولاتی که در مغازه یا فروشگاه آنهاست ۱۰ هزار تومان یا ۲۰ هزارتومان یا قیمتهای مشابه اینهاست. در این مواقع نیز همیشه مشتریان سوال می پرسند که چطور ممکن است همه محصولات آنها یک قیمت یکسان داشته باشند و باز هم این فروشگاه ها سود کنند. نکته اصلی اینجاست که حتماً در فروشگاه آنها شما نیز محصولاتی دیده اید که با توجه به قیمتشان ارزش بالاتر یا پائین تری دارند.

از نظر مشاوره بازاریابی ، یعنی قیمتهایی که برای محصولات با ارزش پائین تر دقیقاً جبران کننده آن در جاهایی است که قیمت آن پائین تر است. هر چند در این نوع قیمت گذاری نیز مشتریان همان احساس شبه رایگان پیدا می کنند و احساس می کنند که سود بسیار زیادی از این فروشگاه ها عاید آنها می شود ولی در واقع فروشنده ها نیز سود زیادی به دست می آورند. یعنی علاوه بر جبران قیمت توسط کالاهایی که قیمت آنها بالاتر از ارزششان است بلکه میزان استقبال و خرید مشتریان از این فروشگاه ها بسیار بالاست و سود زیادی می توانند از این روش به دست آورند.

شما به عنوان یک بازاریاب فقط کافی است از روشهای هوشمندانه برای بازاریابی و فروش استفاده کنید. کوچکترین کلمات و جملات و روشهایی که استفاده می کنید می تواند در بازاریابی شما و علاقه مشتریان به خرید نقش داشته باشد.

خدمات رایگان مشاوره بازاریابی در پارک بازاریابی ایران

نظر شما

The post تکنیک های بازاریابی شبه رایگان (Freebie Marketing) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.