پروسه جذب و استخدام نیروهای جدید برای یک شرکت و سازمان اهمیت زیادی دارد.

چرا که تلاش می کنند در پروسه این استخدام افرادی که مستعد هستند و می توانند بهترین همکاری را با آنها داشته باشند برای خود جذب کرده و نگه دارند. به همین دلیل از روشهای مختلفی در جذب و استخدام این افراد استفاده می کنند. امروزه بازاریابی استخدام را می توانیم یکی از تکنیکها و روشهای استخدام نیروی انسانی بدانیم.

از آنجایی که امروزه استخدام نیروی انسانی با استفاده از روشها و تکنکیهای ویژه ای انجام می شود بنابراین از کلمه استراتژی استخدام استفاده می شود. هدف از این استراتژی رسیدن به موارد زیر است.

یک) گزینش افراد مناسب و بالقوه

در این روش معمولاً سعی می کنند بهترین افراد را برای سازمان یا شرکت خود نامزد استخدام کنند. بنابراین از روشهای مختلف شروع به اطلاع رسانی و جذب این نامزدها می کنند.

دو) جذب افراد علاقه مند

از این روش برای اینکه افراد علاقه مند به این کار را جذب کنند استفاده می کنند. آنها سعی می کنند افرادی که واقعاً به این شغل علاقه مند هستند برای سازمان یا شرکت خود جذب کرده و استخدام کنند. زیرا علاقه یکی از عناصر اصلی در کیفیت فعالیت افراد است.

سه) انتخاب مدیران برای پستهای آینده

ممکن است شرکتی به فکر توسعه فعالیتها و حوزه های خود باشد. هر شرکتی که به دنبال توسعه خود است باید بتواند نیروهای مورد نیاز بخشهای جدید خود را تأمین کند. بنابراین شروع به جذب نیروهای مناسب برای این بخشها کرده و سعی می کند این افراد یا نامزدها را به عنوان مدیران بخشهای مختلف این شرکت در نظر بگیرد که بتواند بهترین آنها را جذب کند.

اما پروسه استخدام برای رسیدن به این هدفها چگونه انجام می شود ؟ اینکه این پروسه چطور اتفاق بیافتد و انجام شود به افرادی که تقاضای همکاری و جذب دارند بستگی بسیاری دارد. بسیاری از صاحبان کسب و کارها و کارفرمایان نیز به دنبال این هستند که افراد جدیدی را وارد سازمان خود کنند و سعی می کنند از طریق روشهای سنتی ، این کار را انجام دهند. اما این پروسه شامل مراحل زیر می باشد:

یک) برنامه ریزی

در این مرحله شرکتها سعی می کنند افراد جدیدی را به کارکنان خود اضافه کنند یا تصمیم می گیرند که استعدادهای جدید با توانایی های خاصی را به شرکت بیافزایند. بنابراین ، تصمیم می گیرند تا این نیاز خود را به گوش افرادی که به دنبال جذب و استخدام هستند برسانند. همچنین آنها قصد دارند شرایط بازار و نیروهایی که هم اکنون در بازار هستند را بسنجند.

دو) صدور آگهی های استخدام

در این مرحله ، سازمان یا شرکت تلاش می کند از طریق آگهی های استخدام و همچنین مراکزی که به پرورش و آموزش نیروهای متخصص مشغول هستند مانند دانشگاه ها و مراکز آموزشی به افرادی که شرایط مورد نیاز آنها را دارند دسترسی پیدا کند. افرادی که این آگهی ها را دیده باشند و تمایل نیز داشته باشند به این شرکتها درخواست استخدام می فرستند. پس از مدتی که پرونده های درخواست داده شد جمع آوری شدند از افرادی که واجد شرایط باشند دعوت به مصاحبه می شود. در این مصاحبه ، ویژگیهای مختلف افراد از تخصص تا ویژگیهای شخصیتی آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد تا افراد مناسب را برگزینند. در این مرحله از استخدام ، به همان اندازه که تخصص افراد حائز اهمیت است بلکه ویژگیهای شخصیتی از جمله وظیفه شناسی و روحیه همکاری در رأس ویژگیهایی هستند که مورد سنجش قرار می گیرند.

سه) استخدام کارکنان

در این مرحله افراد واجد شرایطی که برای مصاحبه دعوت شده بودند انتخاب می شوند و در مسیر استخدام شرکتها قرار می گیرند.

برای اینکه شرکتی بتواند نیروها یا استعدادهای جدیدی را استخدام کند نیازمند مراحل بالا است که امروزه تبدیل به بازاریابی استخدام شده است.