یکی از کارهایی که در بازاریابی انجام می شود تقسیم بندی کردن مشتریان است.

شما با گروه زیادی از افراد به عنوان مشتریانتان سر و کار دارید که هر کدام از آنها دارای ویژگیهای متفاوتی با سایرین می باشند. زمانی که بخواهید تصمیمی برای استراتژیهای جدید خود بگیرید یا رویکرد خود را عوض کنید نمی توانید همه مشتریان خود را به عنوان افراد و مخاطبان یکدست و یکپارچه ای در نظر بگیرید که این استراتژیها یا تصمیمات جدید شما برای همه آنها مناسب است یا می توانید به تمامی اهداف خود برسید.

بنابراین ، خواه ناخواه باید مشتریان خود را دسته بندی کنید. یکی از روشهایی که می توانید مشتریان خود را گروه بندی یا تقسیم بندی کنید این است که سبک زندگی یا لایف استایل آنها را بشناسید. سبک زندگی افراد تعیین می کند که رفتار آنها در موقعیتهای مختلف چگونه خواهد بود. برای آغاز کار می توانید یک تخفیف بسیار جزئی راه اندازی کنید. مشتریانی که در مدت تخفیف به فروشگاه شما مراجعه می کنند اسامی ، سن ، جنسیت و شماره تلفن آنها را ثبت کنید.

این اطلاعات به شما کمک می کند بهتر درک کنید که کدام دسته از مشتریان شما با چه اطلاعات جمعیت شناختی در زمان تخفیف به شما ملحق می شود و همچنین کدام دسته از مشتریانتان نسبت به شما وفادار هستند و توجهی به تخفیف یا سایر رویدادها نمی کنند. برای گروه بندی کردن مشتریان بر اساس لایف استایل آنها باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

یک) تعیین گروه های مختلف

ابتدا باید مشتریان خود را به گروه های مختلف تقسیم بندی کنید تا شناسایی کردن آنها را برای شما راحت تر کند. اما مهم است که شما بر اساس چه چیزی مشتریان خود را گروه بندی می کنید. تمایلات مشتریان شما چیزی هستند که برای تقسیم بندی کردن سبک زندگی آنها باید به آن توجه کنید. سعی کنید قبل از هر چیز تمایلات مشتریان خود را بشناسید.

تمایلات یعنی چیزهایی که مشتریان دوست دارند. معمولاً افراد به چیزهایی که علاقه دارند جذب می شوند و به سمت آن حرکت می کنند و از چیزی که خوششان نمی آید اجتناب می کنند. پس شناسایی کردن چیز ساده ای مثل تمایلات مشتریانتان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید رفتارها و سلیقه های آن ها را پیش بینی کرده و در گروه های مختلف قرار دهید. این گروه بندی به شما کمک می کند در موقعیت های مختلف دقیقاً بدانید که چگونه باید رفتار کنید و کدام دسته از مشتریان خود را مد نظر قرار دهید.

برای کسب این اطلاعات می توانید از فراخوانها یا پویشهایی که قبلاً راه اندازی شده است استفاده کنید و با تحلیل اطلاعات آنها به این داده ها دسترسی پیدا کنید.

دو) کاربرد اطلاعات

پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل کردن آنها نوبت به این می رسد که از اطلاعات جمع آوری شده و نتایج تحلیل خود استفاده کنید. سعی کنید از طریق این اطلاعات به بهبود کیفیت محصول خود بپردازید. همچنین می توانید روشهای بازاریابی خود را اصلاح کنید. تمایل مشتریان شما به خرید کردن یا خرید نکردن ، استقبال آنها از محصول شما یا عدم تمایل آنها به محصولتان ، جذب شدن به یک محصول ویژه یا شرایط و موقعیت ویژه دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین و مناسب ترین برنامه ریزی را داشته باشید.

سه) شناسایی موقعیت

فرض کنید شما محصولی مانند لباسهای تابستانی و خنک دارید که با توجه به کیفیت جنسشان قیمت آنها بسیار مناسب است. اما پس از مدتی متوجه می شوید که این محصول شما به فروش نمی رود. در روند پیگیری و جستجوی علت آن متوجه می شوید که در منطقه ای که اقدام به فروش چنین محصولی کرده اید در کل یک ماه از سال هوای گرم دارد و در بقیه اوقات ، هوای آنها روز به خنکی یا سردی است.

منظور از موقعیت شناسی دقیقاً چنین چیزی است که قبل از ارائه محصول به مشتریان باید در نظر بگیرید که شرایط و موقعیت آنها از جنبه های مختلف در چه حدی است. فرض کنید بخواهید در یک منطقه فست فود راه اندازی کنید و پس از مدتی متوجه شوید که اکثر زنانی که در این منطقه هستند خانه دار هستند و میزان مصرف فست فود در آنها بسیار پائین است. کاملاً مشخص است که کسب و کار شما رونق چندانی نخواهد داشت. پس لازم است قبل از اقدام به کاری حتماً شرایط را به صورت کامل بسنجید.

نظر شما

The post تأکید بر اهمیت گروه بندی مشتریان بر اساس لایف استایل appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.