تجربه نشان داده است زمانی که انسانها توانایی این را دارند که بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند معمولاً ابتدا ترجیح می دهند تجربیات لذت بخش داشته باشند تا اینکه بخواهند از همان ابتدا برای تملک بیشتر از پول خود استفاده کنند.

یعنی انسانها به صورت ذاتی و غریزی تمایل به این دارند که تجارب لذتبخش در زندگی خود را افزایش دهند. همچنین از هر چیزی که برای آنها این تجربه را فراهم کند استقبال می کنند. شناختن این بعد از روان انسان به کمک افرادی می آید که در بازار و بازاریابی مشغول فعالیت هستند و به دنبال این می گردند که چگونه می توانیم اثر بیشتری بر ذهن و احساس مخاطبان بگذاریم و رفتار آنها را مطابق با هدف خود تغییر دهیم. امروزه اکثر افرادی که در بازاریابی فعالیت می کنند این واقعیت را به خوبی می دانند.

بنابراین تلاش می کنند تا تجربه لذتبخش برای مشتریان را افزایش دهند.  امروزه تمرکز بر تجربه های عاطفی و لذت بخش مشتریان در اولویت برنامه های بازاریابی است و همگی بازاریابها و فروشنده ها سعی می کنند از استراتژیهای مختلف برای افزایش تجربه های لذت بخش برای مشتریان خود استفاده کنند. شاید شما برخی از تولید کننده ها یا برندها را مشاهده کرده باشید که سالهاست محصول خود را با همان کیفیت و حتی بسته بندی به دست مشتریان می رسانند و همچنان فروش کافی و مشتریهای مد نظر خود را نیز حفظ کرده اند.

حتی مشتریان آنها بدون اینکه اعتراضی داشته باشند باز هم محصول آنها را خریداری می کنند و بدون کمترین حرفی آن را مصرف می کنند. این دقیقاً همان چیزی است که به عنوان یک نشانه باید به شما کمک کند. چگونه ؟ پاسخ این سوال اینجاست.

شاید این شرکتها بتوانند سالهای سال دوام داشته باشند ولی اگر مشتریان آنها با محصول جدید که تجربه لذت بخش تری برای آنها فراهم می کند آشنا شوند قطعاً محصول جدید را انتخاب می کنند. به عنوان مثال فرض کنید شما به عنوان یک فرد صاحب برند یا تولید کننده به این نکته پی برده اید که فلان محصول یک برند سالهاست با همان کیفیت به دست مصرف کنندگان می رسد. اینجا دقیقاً نقطه پیشرفت شماست و شما باید از این فرصت به سود خود استفاده کنید.

اگر در این شرایط شما اقدام به تولید محصولی که کیفیت آن کمی بهتر است یا ویژگیهای متفاوت دیگری دارد که می تواند موجب تجربه احساس خوشایند در مشتریان شود قطعاً مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد. چرا که محصول آن شرکت برای مشتریان یک محصول تکراری است. بنابراین با اضافه کردن یک ویژگی جدید به آن مانند یک رایحه جدید یا اضافه کردن چندین رایحه جدید می تواند حداقل بخشی از مشتریان آن محصول را به دست آورد. این تغییرات و ایجاد جنبه های لذت بخش در محصولات به ویژه در محصولات انبوه بیشتر مطرح است.

افراد در محصولاتی که به صورت انبوه تولید می شود بیشتر به دنبال تنوع و تجربیات لذتبخش هستند. زیرا محصولات انبوه معمولاً شامل محصولاتی است که افراد به صورت روزمره از آن استفاده می کنند و علاوه بر اینکه قیمت پائینی دارد و افراد قادر به خرید آن هستند ، بلکه این محصولات موجب می شود آنها به صورت روزانه یک تجربه لذتبخش و خوشایند داشته باشند.  انسانها نیز ذاتاً علاقه مند هستند تا بتوانند میزان تجارب خوشایند خود را افزایش دهند پس محصولاتی که تولید انبوه دارد می تواند چنین فرصتی را برای آنها فراهم کند.

نظر مشاوره بازاریابی  ؛ روش دیگری که برای تجربه لذتبخش مشتریان وجود دارد مخلوط کردن طراحی و محصول با یکدیگر است. همیشه لازم نیست شما یک محصول جدید ابداع کرده یا یک اختراع جدید وارد بازار کنید. بلکه کافی است از مخلوط کردن طراحی با محصول استفاده کنید تا مشتریان به چیزی که وارد بازار کرده اید علاقه و گرایش نشان دهند.

 

نظر شما

The post اولویت تجربه لذتبخش بر مالکیت در بازاریابی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.