رفتار و ویژگی های کودکان باهوش یکی از موضوعاتی است که والدین مسئول همواره در مقایسه با سایر کودکان ، در مورد خانواده خود بررسی می کنند.

توانایی خواندن و نوشتن در سنین کم:

اگر کودک شما به صورت ذاتی و طبیعی از هوش بالایی برخوردار باشد ، مسلماً بدون تعلیم خاص و رسمی توانایی خواندن و نوشتن را در سنین کم خواهد یافت.

صحبت و مکالمه را زودتر از هم سالان شروع می کنند:

بر طبق پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته به کارگیری زودهنگام زبان و داشتن مهارت های کلامی پیشرفته و پیچیده یکی از موارد نشان دهنده ی کودکان باهوش می باشد.

کشف سریع و آسان الگوهای اولیه:

کودکان بسیار باهوش در سنین بسیار پایین ، درک و بازشناسی و مرور را آغاز می نمایند. ولی تنها این شامل الگوهای تصویری آسان و رنگ ها نمی شود. بچه های بسیار باهوش نه فقط الگوها را در فعالیت ها و بازی ها به راحتی تشخیص می دهند ولو قادرند اعمال ، رفتار و فعالیت ها را نسبت به سایر هم سالان خود سریع تر و آسان تر مشاهده و تحلیل می کنند و در به خاطر سپاری و یاد آوری اطلاعات حافظه قوی دارند.

درک و استدلال مضامین سخت و پیشرفته:

کودکان بسیار باهوش قادرند مطالب و مسائل سخت و مشکل را بفهمند ، بسیار سریع ارتباط بین اجزای گوناگون یک پدیده یا مسئله را شناسایی و کشف نمایند. در جواب به پرسش ها اغلب قادرند جواب های کامل و پیشرفته ای بازگو کنند که این نشان از فهم عمیق آنان از مضامین و زمینه های مختلف است.

کنجکاوی و جست و جو در خصوص دنیای پیرامون:

کودکان بسیار باهوش کنجکاوی اشباع نشدنی و فراوانی در خصوص آشنایی با موضوعات و پدیده های متفاوت ، نحوه عملکرد ابزارهای گوناگون ، نحوه ساخت اشیا و اسباب مختلف دارند و از آزمایش و امتحان کردن لذت می برند. غالباً سوالات غیر معمول و ایده های خاصی را مطرح می کنند.

علاقه به مدیریت و رهبری دیگران:

اغلب کودکان بسیار باهوش به علت رشد و توانمندی های شکل گرفته ذاتی و درونیشان به رهبری و مدیریت سایرین علاقمند هستند. کودکان بسیار باهوش قادرند وظیفه پیدا کردن بهترین و کارامد ترین راهکار را قبول و به گردن بگیرند و به سبب برخورداری از این توانمندی آنان قادرند دیگران را رهبری و مدیریت کنند ، چرا که آنان به فهم و بینش و مسئولیت پذیری خود اطمینان زیادتری دارند.

قدرت تمرکز و تصمیم گیری بالا:

کودکان بسیار باهوش تا وقتی که بر روی یک مسئله سیطره نیابند همچنان بر روی کار بر آن ادامه خواهند داد. کودکان بسیار باهوش از قدرت تمرکز بالایی برخوردارند. در زمان اجرای امور و فعالیت ها تا پایان آن بدون وقفه و انحراف تمرکز به کار خود را دنبال می کنند و این سبب می شود امور و فعالیت های خود را با حداکثر بازدهی انجام و به اتمام برسانند.

تمایل به ارتباط با همسالان بزرگتر:

تعامل با هم سالان برای کودکان بسیار باهوش سخت و دشوار است. از این رو تمایل دارند با افرادی بزرگتر از خود به مکالمه و بحث بپردازند. این بچه ها معمولاً در کلاس درس کسل و خسته می شوند به این دلیل که انجام فعالیت ها و یادگیری مطالب و مفاهیم برای آنان بسیار راحت و ساده خواهد بود. از این رو والدین قادرند کودکان بسیار باهوش خود را با آموزش ها و مهارت های اجتماعی با اطرافیان و دوستان خود هماهنگ و همراه سازند و یا به آنان کمک کنند دوره های تحصیلی خود را با جهش تحصیلی پشت سر بگذارند.

با توجه به ویژگی  ها و موارد گفته شده ، در صورتی که والدین این نشانه ها را در کودک خود مشاهده نمودند قادرند با مراجعه به مراکز تست هوش و مشاوره و روان شناس جنبه های گوناگون و متفاوت هوشی کودکان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند  تا بهتر و بیشتر بر روی جنبه های گوناگون توانمندی ها و قابلیت های ذهنی و شناختی کودکان تمرکز نمایند.


موضوع مرتبط :

کودکان نابغه چگونه داشته باشیم؟

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

روش های پرورش خلاقیت در کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان

تربیت کودک باهوش و اجتماعی به کمک روش “هوش نیک”

سنجش هوش و استعداد

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

 

تست هوش کودک

 استعدادیابی

 

 

نوشته رفتار و ویژگی های کودکان باهوش اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.