برنامه ریزی و داشتن نقشه ای که نقطه به نقطه مسیر را به شما نشان دهد از ابزارهای مهم و مفید در مشتری یابی و فروش محصول است.

افراد هوشمند در کسب و کارشان هرگز منتظر نمی نشینند تا مشاهده کنند که معرفی محصول آنها چه تأثیری خواهد داشت. بلکه آنها تمامی این مسیرها را از قبل پیش بینی و برنامه ریزی می کنند. به همین دلیل آنها از قبل برای اینکه محصولشان در چه زمانی معرفی شود برنامه ریزی می کنند. آنها تحقیق می کنند که معرفی محصول آنها در کدام یک از مواقع می تواند بیشترین اثر را داشته باشد.

این شیوه بازاریابی را می توانیم یک بازاریابی هوشمندانه و تأثیر گذار بنامیم ؛ چرا که آنها منتظر مشاهده اثر برنامه هایشان نیستند بلکه به خوبی می دانند که برنامه آنها چه تأثیری خواهد گذاشت. در این روش ، آنها سعی می کنند خودشان نقشه راه را به دست مشتریان بدهند و همانطور که تمایل دارند مشتریان را به سمت هدف خود سوق دهند. برای چنین برنامه ریزی نیاز دارید تکنیک هایی را به کار ببرید که ادامه به آنها اشاره می کنیم.

یک) اطلاعات محور باشید

شما در صورتی می توانید زمان مناسب برای معرفی محصول را پیش بینی کرده و در عین حال برنامه ریزیهای دقیق برای مشتریان خود داشته باشید که اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید. شما فقط در صورتی می توانید رفتار مشتریان را طبق برنامه ریزیهای خود پیش بینی کرده  و برنامه ریزی کنید که اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید. اگر این اطلاعات را داشته باشید ، برنامه ریزی برای شما نه تنها آسان خواهد شد بلکه بسیار دقیق نیز از آب در خواهد آمد.

همچنین با نتیجه اجرای آنها خواهید دید که چقدر این اطلاعات برای شما ارزشمند بوده و تعاملات شما را با مشتریان بهبود بخشیده است. البته بهتر است از قبل ، برنامه هایی را نیز برای ارزیابی آنها طراحی کنید. توجه داشته باشید که اطلاعاتی که شما دارید رقیبان شما نیز می توانند به دست آورند. پس باید سعی کنید به اطلاعاتی دست پیدا کنید که موجب تمایز شما از رقیبانتان شود و بتواند مزیت رقابتی خود را حفظ کنید. ( تحقیقات بازاریابی )

دو) طراحی سناریو

اطلاعاتی که به دست می آورید باید بتوانید مانند یک سناریو به هم مرتبط کرده و یک تناسب بین اجزای آن برقرار کنید. اگر اطلاعات پراکنده ای به دست آورید یا اینکه نتوانید از اطلاعات مختلف خود برای ترسیم یک سناریوی منسجم و معنادار استفاده کنید هرگز نمی توانید یک برنامه مناسب برای محصول و مشتریان خود طراحی کنید. همچنین این سناریوی یکپارچه می تواند به کسب و کار شما یک هماهنگی قابل توجه و مناسبی بدهد که مشتریان و رقیبانتان نیز متوجه آن خواهند شد. ( سناریو بازاریابی )

سه) اضافه کردن احساسات و عواطف

حال که تا اینجا منطقی و بر اساس داده ها و اطلاعات به دست آمده برنامه ریزی و رفتار کرده اید بهتر است بعد از این کمی به آن احساسات و عواطف را نیز اضافه کنید. شما باید به این فکر کنید که برنامه ریزی شما چه تأثیر عاطفی روی مشتریانتان می گذارد و مسیری که شما برای آنها طراحی کرده اید که از آشنایی با مسیر تا خرید آن طی کنند عاطفه و احساس آنها چقدر درگیر خواهد بود. برای رسیدن به این هدف بهتر است شناخت خود از احساسات و عواطف مشتریانتان را بیشتر کنید. در نظر داشته باشید که آنها مربوط به چه گروه سنی و اجتماعی و اقتصادی هستند و چه چیزهایی بر عاطفه و احساس آنها اثر می گذارد.

چهار) توجه به کلیات

نباید اطلاعات متعدد و توجه به آنها ، شما را از توجه به کلیات یک نقشه و برنامه دور کند. بلکه در نهایت این کلیت برنامه شماست که باید مفهوم داشته و تأثیر گذار باشد. پس بهتر است از اطلاعات خود برای ترسیم کلی یک مسیر استفاده کنید و این مسیر را برای رسیدن به هدف خود دنبال کنید. البته گاهی می توانید در این مسیر کلی ، برای خود جزئیاتی را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر دسته ای از مشتریان شما نیاز به تغییر کوچک در برنامه تان دارند سعی کنید برای آن دسته از مشتریان خود ، یک برنامه ریزی متفاوت البته در بخش جزئیات به وجود آورید.

پنج) ترسیم نقشه

سعی کنید نقشه یا برنامه خود را به شکل تصویری ترسیم کنید. این تصویر را به بخشهای مختلف سازمان خود بدهید تا بر روی دیوار نصب کنند. خودتان نیز نسخه ای از آن را در اتاق کارتان نصب کنید. این کار به شما کمک می کند تا همیشه بر مبنای نقشه خود عمل کنید و همیشه آن را به صورت تجسمی و تصویری در مقابل چشمانتان داشته باشید. ( برنامه بازاریابی و فروش )

جهت دریافت خدمات مشاور بازاریابی به صفحه اصلی مراجعه نمایید.

نظر شما

The post با این تکنیکها مسیر خود را از معرفی محصول تا خرید مشتریانتان مشخص کنید appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.