شاید این سوال عجیب به نظر برسد اما حقیقت این است که جلوتر از مشتریانتان باید این خود شما باشید که مشتری محصولتان هستید.

شاید بسیاری از شما تصور کنید منظور ما از این جمله این است که خودتان محصولات خود را خریداری کنید. خیر ، این جمله به این معنا نیست. منظور ما این است که چقدر با مشتریان خود صادق هستید ؟ یعنی به مشتری خود حق می دهید و کم و کاستی های محصول یا خدمات خود را می دانید و به آنها اعتراف می کنید ؟ در واقع این جمله به این معنی است که آیا حاضر هستید محصول خود را با همان شرایط و قیمت و کیفیتی که عرضه کرده اید خریداری کنید ؟

ممکن است در برخی از موارد تولید کننده یا عرضه کننده ها با اینکه نقص محصول خود را می شناسند اما در برخورد با مشتریان ، ترجیح می دهند محصولشان پر فروش باشد و مشتریان نیز از خدمات یا محصولات آنها استقبال کرده و راضی باشند. شاید هم تصور کنند که می توانند با واژه های تبلیغاتی ، خلع ناشی از کیفیت محصول خود را پر کنند. واقعیت این است که این شیوه را نمی توانیم به صورت طولانی مدت در بازار به کار ببریم و از طرفی ، مشتریان وفادار داشته باشیم. پس اول از همه با خودمان و سپس با مشتریان خود صادق باشیم.

یعنی بپذیریم که کار ما چه نقاط ضعفی دارد و می توانست بسیار بهتر از این باشد. فکر می کنید روش رسیدن به این آگاهی و شناخت دقیق مشتریان و پذیرفتن عقاید آنها نیاز به چه عواملی دارد ؟ در این مقاله به این عوامل مهم اشاره می کنیم.

یک) تعصب بیهوده نداشته باشید

اولین عاملی که شما را از مشتریانتان دور می کند این است که شما کاملاً اعتقاد داشته باشید که محصول یا خدمات شما برای مشتریانتان یک انتخاب درست است و از نقصی برخوردار نیست. حتی برخی از تولید کننده ها یا عرضه کننده ها ممکن است در مقابل انتقاد مشتریانشان از خودشان رفتار نامناسب نشان دهند کاملاً متعصبانه به عقیده نادرست خود بچسبند. پس اولین گام این است که نسبت به محصول و خدمات خود تعصب نداشته باشید.

دو) از عقاید و نظر مشتریان استقبال کنید

باید هم خودتان و هم کارکنانتان را به گونه ای تربیت کنید که شنیدن نظر مشتریان برایشان خوشحال کننده و راهنمای ادامه مسیر باشد تا اینکه مقاومت بیهوده نسبت به آن نشان دهند. مشتریان شما هر چقدر نظر خودشان را راحت تر بگویند و شما هر چه بهتر نظر آنها را دریافت کنید می تواند نجات دهنده اصلی کسب و کار شما باشد.

سه) تحقیق را جدی بگیرید

برای اینکه بدانید نظر مشتریان شما چیست ، به چه چیزهایی علاقه یا احتیاج دارند ، چه عقیده ای در خصوص محصول و خدمات شما دارند و به طور کلی شما را چگونه ارزیابی می کنند حتماً باید تحقیق انجام بدهید. اگر فکر می کنید می توانید بدون تحقیق کردن به پاسخ این پرسشها و عوامل مهم و تأثیر گذار در کسب  و کارتان دست پیدا کنید بسیار دچار اشتباه هستید و این زنگ خطر برای موقعیت شماست. شما هر چقدر هم متخصص و با تجربه باشید باز هم این مشتریان شما هستند که تعیین می کنند به چه نوع خدمات یا محصولاتی احتیاج دارند.

پس تحقیق و پژوهش و جستجو در خصوص نقطه نظر مشتریانتان را سر فصل تمامی برنامه های خود قرار دهید. اگر قصد دارید برنامه ای را پیاده کنید قطع به یقن بدانید که تحقیق کردن قبل از اقدام به این برنامه می تواند اطلاعات مفید و بسیار ارزنده ای را به شما بدهد که زمینه ساز موفقیت شما نسبت به رقیبانتان خواهد شد.

نظر شما

The post آیا مایل هستید محصولات خود را خریداری کنید ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.