عوامل موثر بر رشد شخصیت کودک و همچنین نقش والدین بر شخصیت کودک از جمله مواردی است که در این مقاله آموزشی به والدین آموزش می دهیم.

اولین عامل بر رشد شخصیت کودک تندرستی و سلامتی :

یکی از کلیدی ترین فاکتورها جهت محقق ساختن توانایی های بالقوه کودک تندرستی و سلامتی اوست که وی را در نیل به مقاصد و حل مسائل و مشکلات یاری می کند. فرد بیماری که تنها به دنبال برآورده کردن احتیاجات اولیه خویش باشد ارضای احتیاجات برتر و بزرگتر برای وی دشوار می شود. در زمان مبتلا شدن کودک به بیماری ، وی بر روی جسم و ذهن خود کنترلی نخواهد داشت و به دنبال آن اندیشیدن ، اطمینان و خودباوری در وی ضعیف و کم می شود.

دومین عامل بر رشد شخصیت کودک نشاط و شادی :

بچه های بانشاط و خشنود به سادگی بر ناکامی ها و موانع چیره می شوند و آسان تر به اشخاص و محرک های تازه نزدیک می شوند و علاقمندند تا آن ها را امتحان کنند.

سومین عامل بر رشد شخصیت کودک تجربه و مهارت والدین :

سطح معلومات و تجربه و مهارت پدر و مادر نقش قابل ملاحظه ای بر روند رشد شخصیت کودک دارد. پدر و مادر بامهارت تر و باتجربه تر احتیاجات و مسائل و رخدادهای هر برهه را دوراندیشی نموده و با برنامه ریزی صحیح به فرزند خود یاری می رسانند. با تحولات وضعیت زندگی یعنی همراه با مدرن شدن و صنعتی شدن امکان دارد الگوهای سنتی و قدیمی تربیتی و روش زندگی قدیمی ، در هماهنگی و سازگاری با وضعیت تازه و مدرن مشکلاتی ایجاد کنند. یکی از راهکارهای رفع این مسائل و مشکلات و هماهنگی و مطابقت الگوهای جدید با الگوهای قدیمی ، یادگیری مهارت های فرزندپروری و تربیتی می باشد.

چهارمین عامل بر رشد شخصیت کودک سرشت یا مزاج شخصیتی کودک :

همان گونه که پیش از این ذکر شد بچه ها طبع و خلق های مختلفی دارند. بدین سبب آگاهی و شناخت پدر و مادر از این مسئله جهت رشد شخصیت کودک و به دست آوردن اطلاعات و مهارت های کافی و ضروری در این زمینه ، موثر خواهد بود.

پنجمین عامل بر رشد شخصیت کودک جنسیت کودک :

طرز برخورد و نحوه رفتار دیگران در رابطه با کودک ، به خصوص در جامعه سنتی و قدیمی متاثر از جنسیت اوست. کودک از آغاز تولد زیرفشارهای اجتماعی قوی هستند تا قادر شوند با مدل و الگوهای ویژه مقبول مرتبط فرهنگی با جنسیت خود تطابق و سازگاری پیدا کنند. جنسیت بر روی شیوه و تسریع حصول مهارت ها در کودکان نیز اثرگذاری مستقیمی دارد. از سوی دیگر ، مراحل گوناگون رشد و بلوغ دختران و پسران با یکدیگر فرق خواهد داشت.

ششمین عامل بر رشد شخصیت کودک ترتیب تولد و تعداد فرزندان :

به سبب تجربه کمتر پدر و مادر در خصوص پرورش و رشد فرزند نخست علاقه به دخالت ، مقید کردن ، الزام و شدت بروز واکنش درباره ب فرزند نخست در مقایسه با سایر فرزندان زیادتر خواهد بود. فرزندان نخست بهتر و سریع تر از بچه های بعدی به وسیله بزرگترها مورد پذیرش قرار می گیرند و بدین علت پیش بینی می شود که متعهدتر بوده و قابلیت بالایی جهت قبول نقش های اصلی مدیریت و رهبری داشته باشد. تعداد فرزندان یک خانواده هم بر روی رشد کودک نقش دارد. به طور مثال ، بچه های ضعیف و بیمار تقلا و توجه زیادتری از طرف پدر و مادر به سمت خود متمایل می سازند از این رو مدل شخصیتی وابسته و تابعی کسب می کنند.

هفتمین عامل بر رشد شخصیت کودک وضعیت مالی خانواده و امکانات مادی :

زمانی که میزان درآمد خانواده به میزان کافی باشد ، پدر و مادر گرفتار مسائل فراوانی نبوده و امکانات بهتر و فراوان تری در مواجهه با موانع و مشکلات در دست خواهند داشت. بدین علت به راحتی قادرند جهت رشد و تربیت و تعلیم همه فرزندان خود هزینه لازم را تقبل کنند. از امکانات و منابع مادی دیگر  می توان به مسکن ، شمار اتاق ها ، امکانات و منابع تفریحی و سرگرمی اشاره کرد.

هشتمین عامل بر رشد شخصیت کودک دسترسی خانواده به سیستم های حمایتی :

دستگاه های پشتیبانی معلومات و شناخت خانواده را بالا برده و منبع های جایگزین به آنان ارائه می دهد. از جهتی دیگر ارتباطات اجتماعی و همزیستی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این از اضطراب و فشار روانی بر روی خانواده می کاهد.

نهمین عامل بر رشد شخصیت کودک نقش والدین در رشد شخصیت کودک

مهم ترین و اصلی ترین نقش و مسئولیت و نقش والدین در رشد شخصیت کودک و برآورده ساختن احتیاجات کودک در یک فضا و محیط سالم ، آرام و شاد و دوستانه است که نه فقط به کودکان چه بسا که به تمام افراد خانواده این فرصت را خواهد داد تا احتیاجات حقیقی و اساسی خود را ارضا کنند.

احتیاجات اعضای خانواده بر این پایه اند:

  • احتیاجات ابتدائی و جسمانی (خوراک ، پوشاک ، مسکن ، امنیت)
  • احتیاج به ایجاد ارتباطات عاطفی و دوستانه و صمیمی
  • احتیاج به حامی و پشتیبان

 

 

نوشته عوامل موثر بر رشد شخصیت کودک و نقش والدین بر شخصیت کودک اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.