برندسازی که به طور مستقیم به احساسات و عواطف و خواسته های مشتریان توجه دارد و سعی می کند از این جنبه بر مشتریان تأثیر بگذارد برندسازی عاطفی می گویند.

تجربه و نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است به بیشترین محرکی که افراد پاسخ مثبت نشان می دهند محرکهایی است که بتوانند احساسات آنها را بر انگیزانند. زمانی که احساسات افراد تحریک شود ، معمولاً به صورت غیر منطقی فکر و عمل می کنند. به همین دلیل بسیاری از برندسازها به این واقعیت پی برده اند و تلاش می کنند از این ویژگی روانی انسانها برای برندسازی استفاده کنند. از آنجایی که امروزه به دلیل شبکه های اجتماعی قدرت این را دارند که در کسری از ثانیه مقدار زیادی اطلاعات را به مخاطبان ارائه داده و منتشر کنند.

بنابراین ، فاصله شما با رقیبانتان برای منتشر کردن و ارائه اطلاعات و پیامهای تبلیغاتی یا معرفی خودتان بسیار کم می شود. همچنین افراد به حدی اطلاعات دریافت می کنند که پس از مدتی به بسیاری از آنها توجه نمی کنند. پس لازم است تغییری در برنامه ها و استراتژیهای برندسازی خود انجام دهید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنید. یکی از این استراتژی برند استفاده از عواطف و هیجانات مخاطبان و مشتریان است. تحریک شدن احساسات آنها منجر به این می شود که ارتباط طولانی تری با شما داشته باشند و همچنین به شما اعتماد بیشری کنند.

شاید تصور شما این باشد که با یک استراتژی یا برنامه ساده می توانید به زودی به این هدف خود برسید. باید به شما بگوییم که برای رسیدن به این هدفتان باید زمان خود را نیز صرف کنید تا بتوانید چنین تغییر و اثرگذاری را ایجاد کنید. برندسازی تنها به معنی طراحی لوگو و تبلیغات نیست بلکه عنصر اصلی برندسازی همان ارتباط احساسی و عاطفی با مشتریان است. این ارتباط است که می تواند در طولانی مدت برای برند شما سود ساز باشد. بهترین مثال برای درک عمق برندسازی عاطفی و احساسی این است که بسیاری از مردم خریدهای خود را بر اساس احساسات خود انجام می دهند. حتی در ۸۰ درصد خریدهای مشتریان این احساسات آنهاست که مشتریان را وادار به خرید می کند نه نیازهای آنها به یک کالا !

این که شما بتوانید این ارتباط احساسی را با مشتریان خود برقرار کنید به بازاریابهایتان بستگی دارد و اینکه آنها از چه استراتژیها و برنامه هایی برای اجرا کردن چنین هدفی استفاده کنند. به همین منظور بهتر است با افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی را دارند مشورت کنید تا با صرف هزینه های کمتر ، بیشترین و بهترین را نتیجه را بگیرید. چرا که شما نمی توانید در تمامی بخشهای کسب و کار خود به تخصص کافی دست پیدا کنید پس بهترین روش این است که از تجربه و دانش افراد حرفه ای در این زمینه استفاده کنید و مسیر مشخص و واضحی را برای خود انتخاب کنید. از جمله روشها و استراتژیهای مناسب برای رسیدن به این هدف را در ادامه مطرح می کنیم.

یک) اهمیت وجود مشتریان

مشتریان شما باید به این باور برسند که تنها چیزی که برای شما مهم است خواسته ها ، نیازها ، تقاضاها و سلیقه آنهاست. تا زمانی که نتوانید این احساس را در آنها ایجاد کنید نمی توانید به برندسازی احساسی و عاطفی دست پیدا کنید. مشتریان با دیدن نام و لوگوی برند شما باید مطمئن باشند که شما برای آنها تلاش می کنید و همواره رضایت آنهاست که برایتان مهم است. اگر بتوانید چنین فکر و احساسی را به مشتریان و مخاطبان خود القا کنید قطعاً در زمینه برندسازی موفق خواهید بود و می توانید اطمینان داشته باشید که از رقیبان خود جلوتر هستید چرا که مشتریانتان همیشه شما را به آنها ترجیح می دهند.

دو) شناخت ویژگیهای شخصیتی و روانی مشتریان

برای اینکه به هدف اول خود که در بالا مطرح شد دست پیدا کنید باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. شما نمی توانید تمامی روشها را آزمون و خطا کنید تا به روشی که برای مشتریان شما مناسب تر است دست پیدا کنید. چرا که هم زمان و هم بودجه شما محدود است. پس برای این منظور باید نظر خواهی های وسیع به صورت مستقیم و غیر مستقیم راه اندازی کنید و تحقیقات وسیعی از پتانسیلهای بازار کنونی داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین روش را انتخاب کنید.

سه) اشتراک در لحن و روش

برای اینکه بتوانیم خودمان را در ذهن و احساس دیگران تثبیت و ماندگار کنیم باید همیشه از یک لحن و روش استفاده کنیم. اگر شما هر از گاهی از روشها یا لحنهای مختلف استفاده کنید نمی توانید هماهنگی و انسجام خود را به مخاطبان نشان دهید و تغییر در روشها و لحن شما نمی تواند اثر گذاری ماندگاری بر مشتریان بگذارد. این هماهنگی و ثبات می تواند موجب اعتماد بیشتر مشتریان شود.

چهار) دوستانه و صمیمی باشید

سعی کنید چهره ای صمیمانه و دوستانه برای مشتریان خود بسازید. اگر مشتریان شما با شما احساس صمیمیت داشته باشند دیگر قیمت محصول یا کیفیت آن نیست که برایشان مهم است بلکه فقط برای اینکه علاقمند به شما هستند آن را خریداری می کنند. این صمیمیت و دوستی ، موجب احساس دوستی با شما می شود  و حتی به عنوان تبلیغ گران دهان به دهان برای شما خواهند بود.


برند را باور کنید و سپس برندسازی کنید !

اهمیت کنترل اوضاع در برندسازی

برندسازی با استفاده از حواس پنجگانه انسانها

برندسازی بر اساس “هرم کلر “

برندسازی یا بازاریابی ؟ کدام یک بر دیگری مقدم تر است ؟

تفاوت برندسازی دیجیتالی با سنتی

فواید و ضرورت برندسازی

چگونگی برندسازی شخصی برای خانم ها

چه عواملی مانع برندسازی در کسب و کار می شوند؟

نظر شما