تجارت فقط به خرید و فروش یا بستن قرارداد بین دو طرف اطلاق نمی شود.

بلکه برای داشتن یک ارتباط تجاری خوب باید الگوهای رفتار طرف مقابل را به خوبی بشناسیم و آن را مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم. این شناخت به ما کمک می کند با توجه به ویژگیهای طرف مقابلمان به برقراری ارتباط و تجارت بپردازیم و میزان موفقیت خود را در بستن یک قرار داد سودمند بالا ببریم. به طور کلی ما هر چقدر در ارتباطهای مختلفی که داریم با خصلتهای فرد مقابلمان آشناتر باشیم ارتباط بهتری را می توانیم برقرار کنیم.

ارتباطهای تجاری نیز از این جمله هستند که حتماً قبل از قرار ملاقاتها یا بستن قراردادها طرف قرارداد خود را بشناسید. در این مقاله سعی داریم برای نشان دادن اهمیت ارزیابی الگوهای رفتاری شرکتها یا افرادی که قرار است با آنها تجارت کنیم به ارائه یک مثال بپردازیم. به عنوان مثال ، رفتار عجیبی که در بین تاجران آمریکایی شایع است و بسیاری از افرادی که با این شرکتها یا افراد کار کرده اند به آن آشنایی دارند این است که اکثر مدیران کسب و کارها و تاجران آمریکایی بر این باور هستند که اگر در طول مسیر ، اشتباهی را مرتکب شدند یا دچار مشکل شدند به جای اصلاح آن بخش از کار همواره کار را از ابتدا شروع کنند. تقریباً می توانیم این را یکی از ویژگیهای رفتاری بارز در اکثر آمریکایی ها بدانیم که فرهنگشان این ویژگی توسط فرهنگ آنها ایجاد شده و تقویت می شود.

پس زمانی که قصد برقراری ارتباط با فرد یا شرکتی را دارید حتماً شناخت کلی از آن افراد و فرهنگ غالبشان به دست آورید. براساس تجربیات مشاوره بازاریابی ، آمریکایی ها با این شعار که معتقدند تا چیزی خراب نشود ساخته نمی شود همیشه در ارتباطهای مختلف اجتماعی و تجاری خود با این شیوه رفتار می کنند. به عنوان مثال ، اگر در ساخت یک محصول اشتباه کرده باشند پس از اصلاح آن بخش از کار ، مجدداً از نقطه اول شروع به ساخت محصول می کنند.

به طور کلی ، آنها سعی می کنند با تجارب به دست آمده از شکستها یا نواقص قبلی می کنند. بنابراین ، در نظر داشته باشید که در صورتی که با این افراد کار می کنید زمانی که مشکلی در کارتان به وجود می آید احتمال اینکه آن کار را از صفر شروع کنید بیشتر است. اما دلیل این کار چیست ؟ چرا باید یک کاری را از ابتدا شروع کنید به جای اینکه از همان بخشی که دچار مشکل شده پس از اصلاح مشکلات آن بخش دوباره به راه خود ادامه دهید ؟

علت این کار و شعاری که این افراد دارند این است که آنها معتقدند یک شکست یا ایجاد یک مشکل به این دلیل است که ما مشکلات کاری خود را بدانیم و در صورتی که به مشکل خود پی بردیم و آن را اصلاح کردیم می توانیم با دانش و تجربه بهتر و بیشتر آن کار را شروع کنیم و اگر این بار با موفقیت چندین برابری کارمان را تمام کنیم. فردی که با دانش و تخصصی که از شکستهای خود به دست آورده می تواند یک کار را از همان نقطه صفر بسیار بهتر شروع کند.

همچنین این عقیده را به گونه دیگر نیز مطرح می کنند و آن هم این است که برای به دست آوردن چیزی باید یک چیزی را از دست بدهیم ! مثلاً برای به دست آوردن موفقیت باید زمان سپری شود یا  ” برای اینکه املتی درست کنیم باید تخم مرغها را بشکنیم “. یعنی نمی توانیم همه چیز را با هم به دست آوریم و از طرفی به دست آوردن موفقیت نمی تواند ارزان تمام شود بلکه همیشه باید چیزی را از دست بدهیم.


موضوع مرتبط :

بازاریابی برای شرکتهای دانش محور

عملیاتی کردن بازاریابی تجاری به عهده چه افرادی است ؟

حوزه بازاریابی خود را گسترش یا تغییر دهید

نظر شما

The post اهمیت و حساسیت ارزیابی الگوهای رفتاری شرکتهای طرف معامله appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.