تجارت و حرفه‌های متنوعی معمولاً از عکاسی تبایغاتی در جهت اشاعه و ترویج چگونگی فعالیت و محصولات و خدمات خود بهره می‌گیرند.

مقدمه

این نوع عکاسی صنعتی معمولاً در محیط استودیو صورت می‌گیرد. کودکی با نگاه کردن به تصویر تبلیغاتی یک فرآروده‌ی خوردنی مشتاق می‌شود مزه‌ی آن را تست نماید و ولوهم درصورتی که دوستانش در مورد طعم و مزه‌ی آن چیزی نگفته باشند. تداوم و مداومت در ترویج و نشر دیداری به وسیله‌ی عکاسی سبب می‌شود کالاها و خدمات در ذهنیت افراد درج گردد و تا این که خود کالا را در مغازه مشاهده کنند عکس محصول یادآوری شده و فرد را در جهت انتخاب و خرید محصول مشتاق و تحریک می‌سازد.

از اعجاز و نشانه‌های عکاسی در زمینه‌ی تبلیغات و علامت و نشان تجاری سازمان‌ها و شرکت‌ها آن است که به راحت‌ترین و جامع‌ترین شکل ، معنا و پیغام تبلیغاتی را به بیننده انتقال خواهد داد با این حال تاکید بر عکاسی به عنوان نخستین فاکتور تبلیغات بصری قابل انکار نمی‌باشد.

لزوم عکاسی تبلیغاتی

عکاس تبلیغاتی بایست فضا و اجتماع مورد هدف را که تصاویر در آن محیط نشر می‌یابد را به صورت درست و جامع شناسایی نماید و با روحیات و شعایر و از شیوه‌ی زندگی آنان آگاهی لازم را دارا باشد. عکاس تبلیغاتی پس از آگاهی از جامعه هدف بایستی واقف شود که چه احساس و ذهنیتی را در دید و نظر اشخاص آن مجموعه القا می‌کند. عکاسی تبلیغاتی به منظور جلب نظر مشتریان و بینندگان باید از ایده‌ها و ابتکارات که تکراری و رایج شده و مرسوم می‌باشند را به کار نگیرد.

در صورتی که در شبکه‌های مجازی و اینترنتی از تجارت و صنعت خود صحبت می‌کنید آگاه باشید که نقش عکس تبلیغاتی به مراتب زیادتر از متون نوشتاری و یا کلیپ ویدئویی است. تصاویر تبلیغاتی به سادگی دانلود خواهند شد ، بنابراین تعداد قابل ملاحظه‌ای از بینندگان را در بر می‌گیرد.

نشان دادن هویت و اصالت محصول و خدمات مورد نظر ، اساسی‌ترین پایه در عکاسی تبلیغاتی می‌باشد که مقصود غایی هر آگهی و اطلاعیه تبلیغاتی نیز ایجاد انگیزه و اشتیاق در بینندگان برای رفع ساختن احتیاجات خود به وسیله‌ی یک مارک  برند تجاری ویژه است و مسلم است که از دو مولفه‌ی اساسی متشکل شده آگهی و اطلاعیه‌های تبلیغاتی ، تصاویر و طرح‌ها انتظار داشته باشیم که برای رسیدن به این مقصود عمل نمایند.

از عکس‌های تبلیغاتی برای کالاها و خدمات خود بهره بگیرید که با آداب و رسوم و دانش اجتماع مورد نظر هماهنگی داشته باشد و این مطلب را فراموش نکنید که هنگامی که حرف از آداب و تمدن یک اجتماع به میان می‌آید آداب و تمدن بیشتر اشخاص آن اجتماع مورد توجه است. فقط به گروه به خصوصی نبایست دقت داشت. چرا که تبلیغات در همه‌ی آن اجتماع در معرض دیده شدن قرار می‌گیرد.

شما همچون افرادی که سعی دارند تا مارک و نشان تجاری خود را بهترین نحوه ممکن به سایرین ارائه کنید ، همان گونه که در جلسات و دیدارهای کاری خود به وضعیت ظاهری خود توجه و وسواس دارید همان قدر بایستی به چگونگی عرضه کالاها و خدمات شرکت و نشان تجاری خود را ضروری بدانید. زمانی که شما یک تصویر بی‌نظیر و با کیفیت را در دسترس مخاطبین می‌گذارید این اعتماد را در دید و نظر آنان به وجود می‌آورید که شما به تمام معیارهای اصولی کار خود دقت دارید و در پی ارائه عالی‌ترین چیزها می‌باشید.

بیشتر حرفه‌ها و تجارت‌ها در پی بالا بردن فروش و سود خود هستند که با استمرار و به نحوه صحیح در تبلیغات به میزان فراوانی قادرند به این هدف نائل شوند. هنگامی که شما به طور پیوسته و مستمر یک کالا و خدمات را مشاهده می‌کنید در زمان انتخاب و خرید ناخواسته تصویر کالا در ذهن شما بازیابی خواهد شد و اشتیاق می‌یابید تا آن را تست نماید.

نتیجه گیری 

در عکاسی تبلیغاتی مقصود نهایی ترغیب و تحریک حس مخاطب و بیننده به سوی کالا و خدمات مورد نظر است. برای نمونه در صورتی که می‌خواهید از کالا و وسایل یک آشپزخانه تبلیغ نماید مقصود تنها کالا و وسایل نمی‌باشد ، به علاوه اشخاصی که از کالا و وسایل بهره می‌برند ، تجهیزات مکان مورد نظر بایستی به شکلی خاص و گیرا طراحی و در تصویر جای داده شوند و در پایان یک فضای هماهنگ و همخوان منحصر به فرد و شیکی را به نمایش بگذارند. بنابراین عکاس تبلیغاتی بایستی تمایل ، استعداد و ابتکار ویژه‌ای در عکاسی داشته باشد و از همه‌ی توان  و قوای خود در این امر کمک بگیرد.