در تبادلات اقتصادی معمولاً باید بین خریدار و فروشنده اعتماد وجود داشته باشد و این اعتماد از اهمیت زیادی در این ارتباط برخوردار است.

یکی از مواردی که می تواند این اعتماد را به وجود آورد رعایت اصول اخلاقی در این ارتباط است. مختصات این اخلاق را چه چیزی مشخص می کند و پایبندی به چه اصولی در تجارت و معاملات تجاری را می توانیم ارتباط اخلاقی بنامیم ؟ معمولاً این سوالی است که همراه به این مسئله مطرح می شود. قصد داریم در این مقاله به این مسئله بپردازیم که چه عواملی تعیین کننده رعایت اصول اخلاقی در تجارت یا ارتباط بین خریدار و فروشنده محسوب می شود.

یک) دنبال کردن منافع انسانها

باید به عنوان یک فروشنده همواره سعی کنید منافع افرادی که با شما معامله می کنند را در نظر گرفته و رعایت کنید. یکی از بدترین کارها در تبادلات اقتصادی و تجارت این است که فقط به دنبال منافع خود باشید و منفعت فردی که با شما وارد تجارت یا معامله اقتصادی می شود برایتان مهم نباشد. این مسئله مهم است که در این ارتباط به دنبال این باشید که افراد مقابل شما یا کسانی که با آنها معامله می کنید نیز از این معامله سود ببرند.

دو) رعایت قوانین تعیین شده

قوانین شامل یکسری چارچوبهایی هستند که ارتباط بین افراد را تعیین می کنند. بحث خرید و فروش و معاملات نیز از این قاعده استثنا نیستند. یعنی برای ارتباطهای تجاری و معاملات نیز قوانینی تعیین شده از سوی سازمانهای تعیین قوانین که هنگام معاملات باید رعایت شود. رعایت نکردن این قوانین یا سرپیچی کردن به هر نحوی از این قوانین می تواند موجب مخدوش شدن روابط انسانی و اخلاقیات در ارتباط بین فروشنده و خریدار باشد.

سه) ملاحظات غیر عمدی

سعی کنید روابط انسانی را به گونه ای پیش ببرید که هیچ گونه قصد یا هدف عمدی برای وارد کردن ضرر به دیگری و سودمندی خودتان در آن نباشد.

برای رعایت کردن این قوانین باید شرایط زیر برقرار باشد.

۱)آگاهی طرفین معامله

براساس نظریات اخلاق مدار  مشاوره بازاریابی ، باید هر دو طرف نسبت به قوانین معاملات آگاه باشند و بر سر اجرای آنها به توافق برسند. همچنین هر دو طرف باید تلاش کنند این قوانین را تا حد امکان انجام دهند.

۲)صادقانه رفتار کردن

برای داشتن یک ارتباط اخلاقی کامل و درست باید سعی کنید اطلاعات درست را در اختیار طرف مقابل خود قرار دهید و از اینکه بخشی از اطلاعات را حذف کنید به شدت بپرهیزید.

۳) از کانالهای غیر مرتبط وارد نشوید

حتماً باید ارتباط شما با طرف مقابلتان کاملاً شفاف باشد و سعی کنید از طریق راههای غیر مرتبط یا نامشروع طرف مقابل خود را تحت تأثیر قرار ندهید.

۴)آنچه برای خود می پسندید برای دیگران نیز بپسندید

همانطور که دوست دارید با شما رفتار شود سعی کنید با دیگران نیز همانطور رفتار کنید. همه ما انسانها همیشه از اینکه منافعی را به دست آوریم شاد می شویم و با از دست دادن این منافع احساس ناراحتی و شکست می کنیم. بنابراین ، سعی کنید این احساسات افراد را درک کنید و همانطور که خودتان دوست دارید سود کنید به این فکر کنید که مشتریان شما نیز دوست دارند سود کنند.

۵) رأی دیگران را در نظر بگیرید

کارکنان شما نیز از آن دسته از افرادی هستند که می توانند شما را  در انجام درست فعالیتهایتان به شما کمک کنند. سعی کنید با مشورت گرفتن  از آنها قوانینی که مورد توافق اکثریت است را انجام دهید تا رأی و نظر آنها را نیز اعمال کرده باشید و مطمئن باشید که اکثریت افرادی که در مجموعه شما فعالیت می کنند این کار را اخلاقی می دانند.

۶)رعایت اصول ایمنی

یکی از مواردی که باید از نظر اخلاقی سعی کنید رعایت کنید این است که تمامی مسائل اخلاقی مربوط به محصول یا خدمات خود را به مشتریان توضیح دهید.


موضوع مرتبط :

اخلاق بازاریابی و چگونگی تدوین چارچوبهای آن

نظر شما

The post اهمیت رعایت اصول اخلاقی بین خریدار و فروشنده appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.