برندسازی از اصول اولیه بازاریابی است.

ساختن یک برند یا نام تجاری در ذهن مشتریان یکی از هدفهای اصلی هر کسب و کاری است که تلاش می کنند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. به ویژه با افزایش رقابت ها و ابزارهای مختلف تبلیغاتی و برندسازی که امروزه گسترش پیدا کرده است برندسازی از واجبات یک کسب و کار محسوب می شود. برای برندسازی باید از حوزه های مختلف وارد عمل شد. به عنوان مثال در یک برندسازی شما با بخشهای اصلی که باید در برندسازی مورد توجه قرار بگیرند سر و کار دارید. دانستن این بخشها و راهبردهای هر کدام برای برندسازی کردن از جمله اقدامات مهم و ضروری محسوب می شود.

یک) معرفی نام تجاری

قبل از هر چیزی شما باید به فکر معرفی کردن نام تجاری خود باشید. می توانید از امکانات تبلیغاتی به ویژه از طریق رسانه های پر مخاطب به معرفی برند خود بپردازید. مهمترین موضوع در این مرحله این است که نام تجاری شما در ذهن مخاطبان نقش ببندد. برای معرفی کردن خود بهترین کار این است که مکانها و بخشهای مختلف محل کار خود را به مخاطبان نشان دهید. می توانید در تبلیغاتی که برای برندسازی انجام می دهید به معرفی و نشان دادن تصاویر یا فیلم های بخشهای مختلف محل فعالیت خود را به مخاطبان نشان دهید. بهتر است تجهیزات پیشرفته و کارکنان آراسته خود را در این فیلم ها نشان دهید تا اعتماد مشتریان و مخاطبان افزایش پیدا کند.

دو) انتخاب سمبل مناسب

بیشتر فرآیند برندسازی مربوط به نحوه خدمات و فعالیتهایی است که با رقیبان خود وجه تمایز دارید. در واقع مزیتهای رقابتی شما به عنوان اهرم اصلی در برندسازی هستند. اما نمی توانیم منکر تأثیر نمادها و سمبل ها در برندسازی باشیم. در کنار افزایش و بهبود مزیتهای رقباتی خود باید به جا انداختن تصویر و نماد برند خود در ذهن مشتریان نیز توجه داشته باشید. هدف از این کار برقرار کردن ارتباط بین نام شرکت و با سمبل یا نماد مربوط به آن است. در این مرحله باید در انتخاب نماد خود دقت و حساسیت کافی را داشته باشید. اگر نماد اشتباهی را برای برند خود انتخاب کنید که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی یا معرفی نماد ، توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان را نداشته باشد یا مشکلاتی را ایجاد کند ، تمامی زحمات شما به هدر خواهد رفت.

 سه) کیفیت ارائه خدمات

شرکتهای خدماتی معمولاً جزء شرکتهایی هستند که نحوه ارائه خدمات آنها می تواند اهرم اصلی رقابتشان باشد. به عنوان مثال ، بیمه ها از جمله شرکتهای خدماتی هستند که افراد تا نیاز پیدا نکنند به سراغ آن نمی روند. حتی در برخی از اوقات از اینکه پول خود را صرف خرید این بیمه ها می کنند حس خوشایند یا اطمینان خاطر ندارند.بنابراین ، این دسته از شرکتها باید با خلاقیت و انتخاب درست هدف خود و خدمات فوق العاده و مناسبی که به مخاطبان ارائه می دهند مسیر برندسازی خود را هموارتر کنند. از جمله اقدماتی که برندسازی همین شرکتهای بیمه ای که برای مثال استفاده شد می تواند سرعت و زمان رسیدگی به پرونده ها باشد. هر چیزی که رقیبهای شما در آن ضعیف تر عمل می کنند می تواند به عنوان وجه تمایز و مزیت رقابتی شما محسوب شود.

چهار) محسوس سازی خدمات

یکی از مشکلات عمده ای که برندهای خدماتی دارند این است که عدم محسوس بودن محصول آنها موجب می شود مخاطبان و مشتریان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند یا به صورت عینی شاهد مزیتهای استفاده از آن باشند. در حالی که برای برندسازی یک نماد ، لازم است مشتراین از اهمیت و مزیتهای یک نماد آگاهی داشته باشند. برای این منظور شما می توانید افرادی که از خدمات شما استفاده کرده اند و راضی هستند را به مخاطبان نشان دهید تا خدمات خود را به شکل محسوس تر به مخاطبان نشان داده باشید.

نظر شما