زمانی والدین آرزو می کردند که فرزندشان فقط دکتر و مهندس شود و صرفا موفقیت فرزندانشان را در رفتن تو این مشاغل میدانستند  بدون در نظر گرفتن هوش و استعداد فرزندانشان.

شاید کودکی در ریاضی و علوم استعدادی نداشته باشد ولی در ورزش و هنر دارای هوش بالایی باشد و شما متوجه این هوش و استعداد  نشده باشید.لذا بهتر است قبل از انتخاب و هدایت مسیر تحصیلی برای کودکمان به روش کاملا علمی و استاندارد هوش کودکمان را کشف کنیم تا مبادا با  اطلاعات محدود استعداد را با علاقه اشتباه بگیرید و نتیجه عکس از سرمایه گزاریتان بر روی فرزندانتان بگیرید

متاسفانه در جوامع جهان سوم بچه ها وقتی وارد مدرسه میشوند بدون در نظر گرفتن استعداد انها ، سر کلاسهای یکسان مینشینند و همه دروس را در یک سطح  یکسان می خوانند و حتی در دانشگاه هم استعداد  و هوش برتر انها مد نظر گرفته نمیشود بلکه صرفا به حافظه اشان توجه میکنند که چقدر درس را حفظ کرده اند و در کنکور موفق شده اند.

غلط ترین فرهنگ در کودک پروری :فرزند من باید دکتر یا مهندس شود

ما روزانه شاهد مراجعه والدین بسیاری به کلینیک ها و مراکز مشاوره تحصیلی هستیم که خواستار این هستند که فرزندشان چگونه و چند ساعت مطالعه در روز داشته باشد دکتر یا مهندس میشود؟؟

طبق نظریه هوش هوارد گاردنر ، روانشناس عصر حاضر، همه انسانها نابغه هستند مشروط به کشف استعدادشان .

به اعتقاد گاردنر، به طور کلی در انسانها ۹ نوع هوش وجوددارد و انسانها بین یک الی سه نوع هوش سرامد هستند که این مصداق بارز ضرب المثل ما ایرانیها هست که هر کسی را بهر کاری ساخته اند.

تست هوش کودک

استعداد همان علاقه نیست

کشف هوش یا همان سه هوش برتر هر کودک یک پروسه و روند نسبتا پیچیده هست که صرفا با یک اپلیکیشن یا ازمون و توسط والدین قابل ارزیابی نیست و حتما نیاز  هست تحت نظر شخص متخصصی انجام گیرد.

طبق تعریف اژانس جهانی هوشیابی و استعدادیابی ، تفاوت استعداد و علاقه را به این شکل مطرح می کند: استعداد فاکتورهای متفاوتی دارد که علاقه یکی ازفاکتورهای استعداد به حساب می اید.

حال برای سنجش استعداد باید فاکتورهای مختلف استعداد را سنجید و با در نظر گرفتن ترکیب این فاکتورها استعداد کودک را پیدا کرد که معمولا سن مفید از بیست و چهار ماهگی به بعد هست و حتما باید در موسسه های معتبر انجام گردد.

چگونه می توان هوش و استعداد را تبدیل به مهارت کرد

بعد از یک ازمون معتبر واستاندارد و مشاوره بالینی وارد مرحله ای میشویم که  تبدیل هوش به مهارت است یعنی به معنای عامیانه شکوفایی استعداد هست.به چه طریق؟ شکوفایی استعداد از راه اموزش امکان پذیر نیست و بهتر است از طریق پژوهش و ازمون و خطا پیش رفت .در این مرحله باید فرصت اشتباه کردن را به کودک داد .به طور مثال اگر به این نتیجه رسیدیم که کودکمان در عکاسی استعداد دارد نباید فورا او را به کلاس یا اموزشگاه عکاسی فرستاد بلکه باید برای او دوربینی تهیه کنیم و از او بخواهیم عکس بگیرد (مرحله ازمون و خطا)

تعریف پژوهش (ازمون و خطا) کاملا بر عکس تعریف آموزش هست و حتی در پژوهش خرابکاریها هم امتیاز و نمره دارند به همین علت نظام پزوهش اعتقاد دارد که اموزش باعث میشود خلاقیت از بین برود و فرصت کشف را از کودک میگیرد . لذا  اجازه دهید کودکتان خطا کند به جای اینکه با اموزش صرف خلاقیت و نو اوری را از انها بگیرید.

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

در پاسخ به این سوال می توان با ضریب اطمینان بالا گفت که هوش و استعداد کاملا ذاتی است و اصولا از مادر به ارث می رود در نتیجه این هوش از بدو تولد با کودک به دنیا می اید و به همین دلیل ذاتی بودن هوش است که تا سنین بالا و مقاطع مختلف زندگی در انسان پایدار باقی می ماند ولی انچه که ما میبینیم و فکر میکنیم تغییر پذیر استدر اصل اموزش و مهارتی است که کودک در طی زندگی کسب میکند نه هوش و استعداد جدید.

نتیجتا سن بسیار ایده ال هوش و استعدادیابی کودک بین سنین ۳-۶ سالگی است چرا که در این بازه سنی کودکان معمولا اموزش مستقیم دریافت نکردن در نتیجه ذهن و حواس پنجگانه انها برای کسب اطلاعات جدید تازه است .


تربیت جنسی کودک در سنین مختلف

مناسب ترین سن برای آموزش مسائل جنسی به کودکان

سن تشخیص بیش فعالی ADHD چه سنی است؟

سنجش هوش و استعداد

سنجش هوش کودکان پیش دبستانی

آموزش پول به کودکان

 

 

نوشته سن استعدادیابی در کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.