برندها و انسانها شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند که همین موجب شده است برندها یکی از حساس ترین موضوعات در کسب و کارها باشند.

هر آن چیزی که برای موفقیت یک انسان در زمینه فعالیتش مهم است برای برندها نیز صدق می کند. شما معمولاً با چه دسته از افراد دوست دارید تعامل داشته باشید ؟ آیا شخصیت ، ویژگیهای اخلاقی ، ظاهری و … برای شما مهم است ؟ قطعاً پاسخ بسیاری از شما مثبت است و شخصیت و ویژگیهای اخلاقی افراد را مهمترین جنبه انتخاب خود می نامید. برای اینکه بتوانید در زمینه برندسازی موفق باشید باید انسانها و رفتارهایشان را خوب بشناسید.

نه به این دلیل که قصد دارید روی مخاطبان و مشتریان خود اثر بگذارید ، بلکه به خاطر اینکه هر ویژگی که از نظر شما مثبت است می تواند در یک برند به ظهور برسد و جذابیت آن را برای مخاطبان و مشتریان افزایش دهد. چند ویژگی مهم و اصلی که بین انسان و برند مشترک است و دانستن این ویژگی ها به شما کمک می کند تا بتوانید یک برند جذاب برای مخاطبان خود بسازید را در ادامه اشاره می کنیم.

یک) اعتماد

مسلماً همه شما علاقه مند هستید با فردی که ارتباط برقرار می کنید یا به عنوان دوست انتخاب می کنید فرد قابل اعتمادی باشد. همانطور که اعتماد یکی از عناصر اصلی در روابط بین فردی  است و می تواند یک ارتباط را تداوم بخشیده یا از بین ببرد ، در ارتباط برند با مشتریانش نیز این موضوع صدق می کند. اگر افراد نتوانند به برند شما اعتماد کنند تمایلی به برقراری یا ادامه ارتباط با شما ندارند. پیشنهاد می شود سرگذشت برندهای موفق و ناموفق را مطالعه کنید تا به اهمیت این موضوع پی ببرید.

دو) ثبات در رفتار

یکی از مسائلی که موجب شکل گیری اعتماد در افراد می شود مشاهده ثبات در رفتار افراد است. یعنی اگر افراد بدانند که شما ثبات رفتاری و شخصیتی دارید به خوبی می توانند واکنش شما در موقعیتهای مختلف را پیش بینی کنند و متناسب با آن رفتار کنند. بنابراین نگران این نیستند که در ارتباط با شما سردرگم شوند و ندانند که چگونه باید رفتار کنند یا رفتار شما را چگونه پیش بینی کنند.

به همین دلیل ، به راحتی به شما اعتماد می کنند و شما را به دیگری ترجیح می دهند چرا که قابل پیش بینی بودن چه برای افراد چه برای رویدادها از جمله ویژگیهایی است که به افراد احساس آرامش و راحتی خیال می دهد. پس سعی کنید رفتار و عملکرد برند خود را با ثبات نگه دارید تا مشتریان بتوانند به شما اعتماد کنند. اگر برند شما در موقعیتهای مختلف ، رفتار متفاوتی داشته و موضع مشخصی برای خود نداشته باشد مشتریان نمی توانند رفتار آن را پیش بینی کنند و در نتیجه به آن اعتماد نمی کنند.

سه) چارچوب و قوانین

همانطور که افراد دارای چارچوب رفتاری برای بسیاری از افراد جذاب و قابل اعتماد هستند. برند نیز لازم است دارای چارچوبهای رفتاری ، باوری و اعتقادی و شعاری باشد تا بتواند شخصیتی جذاب و تأثیر گذار در بین مشتریان داشته باشند.

چهار) مستقل و منحصر به فرد بودن

سعی کنید برند خود را منحصر به فرد معرفی کنید و در رفتار و اعمال خود دارای استقلال باشید. همانطور که افراد وابسته یا افرادی که کارها و اعمال خود را از دیگران کپی برداری می کنند هیچ جذابیتی برای شما ندارند و نمی توانید به عنوان یک فرد مستقل ، توجه شما را جلب کنند و اعتمادتان را به دست بیاورند ، چرا که با هر بادی ممکن است بلرزند ؛ برندها نیز دقیقاً همینطور هستند  و داشتن استقلال در هدف و عملکرد از جمله ویژگیهای مهم برای آنها است.

نظر شما