چند ماهی است سراسر دنیا درگیر یک بیماری همه گیر و مسری شده است.

کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ از کشور چین آغاز شد و به سرعت سراسر دنیا را فرا گرفت. هم اکنون به جرأت می توان گفت که کشوری وجود ندارد که درگیر ویروس کرونا نباشد و خسارتهای زیادی از نظر منابع مالی و انسانی ندیده باشد. سرعت انتشار این بیماری به حدی بود که کشورها فرصت آمادگی برای مقابله با آن را نداشتند و نتوانستند به موقع ، بخشهای مختلفی که ممکن بود دچار خسارت شوند را شناسایی کرده و برنامه ریزیهای درست و به موقعی اعمال کنند.

به همین دلیل ، هم اکنون دنیا با چالشی روبروست که تمامی بخشهای مختلف هر کشوری را درگیر کرده است. هر چند کووید-۱۹ یک چالش بهداشتی و سلامتی است ولی ویژگی همه گیری آن موجب شده است از اقتصاد تا سیاست کشورها تحت تأثیر این مسأله قرار بگیرد. متأسفانه این ویروس ، پیک جدید خود را شروع کرده و همچنان با آمار بالای مبتلایان و کشته شدگان روبرو هستیم. در این میان ، یکی از چالشهای جدی کشورها ، اقناع مردم به رعایت مسائل بهداشتی است.

 از آنجایی که بسیاری از مردم ، رعایت مسائل بهداشتی را جدی نمی گیرند ، کشورهای مختلف جرائم و برخوردهای قانونی مختلفی را با متخلفین در نظر گرفته اند. در برخی از کشورها نیز نسبت به سایر کشورها با جدیت بیشتری این قوانین دنبال می شود. دولتها به روشهای مختلف برای ترغیب مردم به استفاده از ماسک متوسل شده اند. اما از طرفی با استفاده مردم از ماسکها ، مشکل جدید دیگری به وجود آورده است که محیط زیست را تهدید می کند.

امروزه پس از شیوع بیماری کرونا ، در اغلب اماکن عمومی ، شاهد رها کردن ماسکها و دستکشهای استفاده شده از سوی مردم هستیم. این کار نه تنها آلودگی ناشی از این بیماری را تشدید می کند بلکه تبدیل به یک معضل جدید و جدی برای محیط زیست شده است. این تهدید را برای اولین بار کشور فرانسه مطرح کرد و کشورها را با این چالش جدید زیست محیطی آشنا کرد. به گونه ای که وزارت بهداشت یا سازمانهای بهداشتی در کشورهای مختلف ، شروع به هشدار برای مردم و دولتها نسبت به این چالش جدید و خسارتهای وارد شده به محیط زیست کردند و راههای جلوگیری از آن را مطرح می کنند.

 بسیاری از کارشناسان بهداشت و محیط زیست ، هشداریهایی را در خصوص رها کردن ماسکها و دستکش ها در خیابانها ، منابع آبی مانند رودخانه ها و دریاها به سازمانهای مربوطه و مردم اعلام کرده اند. در برخی از کشورها نیز قواصان در حال پاکسازی محیط زیست بوده اند که  ماسکها و دستکشهای استفاده شده بسیاری را پیدا کردند که مردم آنها را در فضاهای طبیعی مانند رودخانه ، مجاری آبی و طبیعت رها کرده بودند. حتی برخی از منابع خبری ، این آلودگی را بسیار خطرناک و شدید اعلام کرده اند و به دنیا نسبت به خطرات جدی آن هشدار داده اند.

در ایران نیز شاهد صحنه های رها کردن ماسکها و دستکش های استفاده شده توسط مردم هستیم. آنها در معابر و بیرون از شهرها ، ماسکها و دستکش های خود را رها می کنند و غافل از این هستند که این ضایعات در چه حدی می تواند سلامتی آنها و در درجه بعدی محیط زیست را به خطر اندازد. پیشنهاد می شود در کشور ما نیز از روشهای مختلفی برای مقابله با این معضل استفاده شده تا خطرات ناشی از آن کمتر شود. از جمله این روشها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

یک) آگاهی بخشی به مردم

قبل از هر چیزی افزایش آگاهی مردم نسبت به این معضل در اولویت است. بهتر است رسانه های ملی مانند تلویزیون ، مردم را نسبت به این چالش جدید زیست محیطی آگاه کنند و خطرات ناشی از آن را برای آنها شرح دهند.

دو) تدوین قوانین جدید

هر چند این یک معضلی است که به تازگی با آن مواجه هستیم ولی از مراجع تنظیم قوانین و قدرت انتظار می رود با تدوین قوانین و مقررات جدید در خصوص این چالش جدید سعی کنند از صدمات جبران ناپذیری که به سلامتی مردم و محیط زیست وارد می شود جلوگیری کنند.

انجمن محیط زیست