آیا می دانستید دفترچه یا کاتالوگهای راهنمای محصولات به عنوان ابزاری برای بازاریابی و فروش محصول مورد استفاده قرار می گیرد ؟

واقعیت این است که در دنیایی که حرف اول در تجارت را قدرت رقابتی محصولات و برندها می زند از هر ابزاری برای بازاریابی استفاده می شود. از طرفی ، تمرکز اصلی برندها و بازاریابها بر این است که تا جایی که امکان دارد از ابزاری برای بازاریابی استفاده کنند که جنبه غیر مستقیم داشته باشد و به شکل تلویحی به تبلیغ و فروش محصول بپردازد. چرا که در برخی از مواقع ، بازاریابی های مستقیم منجر به نتیجه معکوس می شود.

در حالی که بازاریابیهای غیر مستقیم بسیار بیشتر و بهتر می توانند شما را به هدفتان برسانند. یکی از مواردی که شرکتها برای بازاریابی از آن استفاده می کنند و شاید در نگاه اول اصلاً به نظر جنبه بازاریابی نداشته باشد ، طراحی کاتالوگ یا دفترچه راهنمای محصول است. این ابزار بازاریابی به قدری مهم است که شرکتها هزینه های زیادی را صرف تهیه این دفترچه می کنند. شاید درک اینکه کاتالوگوهای راهنمای محصول بتواند ابزاری برای بازاریابی باشد کمی دشوار به نظر برسد. به همین دلیل در ادامه به تشریح این موضوع می پردازیم.

یک) افزایش اطلاعات

داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد هر موضوعی می تواند احساس و تفکر ما نسبت به آن چیز را تغییر دهد. در بازاری که کالاهای مشابه محصول شما را برندها و فروشنده های مختلف ارائه می دهند بنابراین هیچ تضمینی برای اینکه از میان این همه محصول ، برند و محصول شما انتخاب شود وجود ندارد. پس به ناچار باید به دنبال راه حل یا راه حلهایی بگردیم تا بتوانیم بر سلیقه و انتخاب مشتریان تأثیر بگذاریم. یکی از این راهها این است که خودتان و محصولتان را به مشتریان معرفی کنید و آگاهی آنها در خصوص محصولتان را افزایش دهید.

طراحی و تهیه یک کاتالوگ یا دفترچه راهنمای محصول می تواند بدون اینکه سر و صدای زیادی به راه اندازد یا موجب ایجاد مقاومت در مشتریان شود ، آگاهی آنها نسبت به محصول شما را افزایش داده و در نتیجه سلیقه و احساس آنها را به سمت محصول شما سوق دهد.

دو) افزایش اعتبار تجاری

به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که مشتریانتان از میان محصولات مختلفی که در بازار وجود دارد محصول شما را خریداری کنند ؟ اگر شما یک برند قدیمی و شناخته شده باشید که کاملاً مشخص است آنها به دلیل شناخت و تجربه ای که از محصول شما دارند آن را خریداری می کنند. اما اگر شما یک برند جدید الورود به بازار باشید در واقع هیچ دلیلی برای خرید آنها از برند شما وجود ندارد. پس شما باید این دلیل را برای آنها به وجود آورید.

به نظر مشاوره بازاریابی ، کاتالوگهای راهنمای محصولات ، دقیقاً همان چیزی است که می توانید با استفاده از آن به معرفی محصول خود بپردازید. دلایلی که مشتریان باید محصول شما را خریداری کنند را به آنها توضیح دهید تا دایره اطلاعات آنها از محصول شما بیشتر شود.

سه) ایجاد مزیت رقابتی

همه چیز به این بستگی دارد که از دفترچه یا همان کاتالوگ راهنمای خود چطور استفاده می کنید. کاتالوگهای راهنمای محصولتان را از روشهای مختلف به دست مخاطبان و مشتریان خود برسانید. اگر بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید یعنی از سایر رقبای خود جلوتر هستید. هم اکنون افراد کمی هستند که از نسخه های چاپی استقبال کنند. بلکه همه افراد تمایل دارند هر گونه اطلاعاتی در خصوص محصول یا خدمات شما به شکل فایلهای الکترونیکی و قابل انتقال در اینترنت دریافت کنند تا بتوانند در هر جایی که هستند آن را مورد مطالعه قرار دهند.

سعی کنید در این زمینه نسبت به رقیبان خود پیش قدم باشید و زودتر از آنها اقدام به طراحی کاتالوگ راهنمای محصولتان و به ویژه به شکل الکترونیکی و قابل انتشار در اینترنت کنید. بنابراین ، با توجه به مزیت رقابتی که ایجاد خواهد شد ، کاتالوگهای راهنمای محصول می توانند بهترین ابزار برای بازاریابی های غیر مستقیم شما باشند.


ادامه مطلب آموزش بازاریابی :

کاتالوگ راهنمای محصولات به عنوان ابزاری برای بازاریابی !

نظر شما

The post کاتالوگ راهنمای محصولات به عنوان ابزاری برای بازاریابی ! (قسمت اول) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.