انگیزه در محیط کاری به عنوان نیروی محرکه ای است که می تواند کلیت کسب و کار شما از تولید تا فروش را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

در مقالات گذشته به راهکارهای مختلفی اشاره کردیم که هر کدام از آنها می تواند در حفظ انگیزه کارکنان در محیط کاریتان بسیار موثر باشد. در این مقاله قصد داریم به ادامه ارائه راهکارها و جمع بندی این موضوع بپردازیم.

یک) تعریف فعالیتهای متنوع

به خوبی به این موضوع واقف هستید که هر کاری می تواند برای انسانها جنبه تکراری و یکنواختی پیدا کند. از آنجایی که یکنواختی و دچار روزمرگی شدن یکی از عوامل مخرب و آسیب زننده در محیط کاری است باید همواره تلاش کنید کارکنان خود را از اینکه دچار یکنواختی و روزمرگی شوند دور کنید. بهترین کار این است که هر از چند گاهی فعالیتهای متنوعی را برای آنها تعریف کنید. فعالیتهایی که با وظیفه اصلی آنها متفاوت است.

این فعالیت متنوع که برای آن حقوق ، امتیاز و پیشرفت شغلی در نظر می گیرید می تواند بسیار مفید باشد. در تعیین این فعالیتها بهتر است ابتکار عمل داشته باشید و فعالیتهای متنوع و جدیدی را تعریف کنید. همچنین بهتر است این فعالیتها به گونه ای باشند که کارکنان شما قادر به انجام آنها باشند.

دو) مسابقات نقد و بررسی

هر از چند گاهی مسابقاتی را که در آن کارکنان می توانند به نقد و بررسی فعالیتهای شرکت بپردازند برگزار کنید. این نوع مسابقات علاوه بر اینکه جنبه سرگرمی و هیجان برای کارکنان دارند و سعی می کنند در این مسابقات شرکت کرده و جوایزی را برنده شوند بلکه اطلاعاتی که آنها در این نقد و بررسی در اختیار شما قرار می دهند نیز بسیار مهم هستند. می توانید از این اطلاعات در بهبود فعالیت خود استفاده کنید.

سه) دوست و دلسوز کارکنان

کارکنان شما باید درک کنند که شما دوست و دلسوز آنها هستید. آنها بیشتر از اینکه به یک رئیس ، ناقد و یا مدیر نیاز داشته باشند به یک دوست و دلسوز نیاز دارند. اگر سعی کنید ارتباط دوستانه ای که همراه با صبر بسیار زیاد است با آنها برقرار کنید خواه ناخواه به یک فرد محبوبی که آنها حاضرند تمامی سعی خود را برای موفقیت شرکت و اهداف شما صرف کنند تبدیل می شوند. این کار علاوه بر اینکه انگیزه آنها برای کار کردن با شما را افزایش می دهد بلکه این ارتباط صمیمانه موجب می شود پنهان کاری نداشته باشند که این در افزایش کیفیت نوع فعالیتهای شما بسیار موثر است.

چهار) شنونده باشید

به نظر مشاوره بازاریابی ، نسبت به اینکه کارکنان شما چه تقاضاها و نیازها و خواسته هایی دارند سعی کنید گوش شنوا داشته باشید. همیشه نباید سعی کنید نیاز آنها را کشف کنید بلکه می توانید با زبانی ساده و دوستانه نیازهایشان را از آنها بپرسید تا به نتایج بهتر و مشخص تری برسید. در این صورت با کمترین مشکل و دردسر در محبط کاریتان مواجه خواهید شد. همچنین توجه داشته باشید که شما الگوی اصلی شرکت هستید و این رفتار شما در تمامی کارکنانتان شکل خواهد گرفت. این مسئله را باید در نظر داشته باشید که هر چه قدر رفتارهای مناسب تری داشته باشید شرکت و کارمندان شما وضعیت بهتر و مناسب تری خواهند داشت.

پنج) پر انرژی باشید

سعی کنید قبل از اینکه از کارمندان خود توقع داشته باشید که افراد پر انرژی باشند و با روحیه در محل کار حاضر شوند ؛ خودتان چنین روحیه ای داشته باشید. به همین دلیل ، به شما توصیه می کنیم همیشه با انرژی بالایی در محیط کاری خود حاضر شوید و این انرژی را به کارکنان خود نیز منتقل کنید.

شش) توجه به اصل اساسی تفاوتهای فردی

هر فردی یک موجود منحصر به فرد با نیازها ، خواسته ها و توانمندیهای منحصر به فرد است. بنابراین سعی کنید مقایسه کردن را کنار بگذارید و هر فردی را در شغل و جایگاه مناسب خود قرار دهید. سعی نکنید تمامی کارکنان خود را به یک شخصیت یکسان  تبدیل کنید ، بلکه تلاش کنید از ویژگیهای منحصر به فرد آنها در موقعیتهای مناسب بهره مند شوید. به آنها اجازه بدهید توانایی های خاص خود را نشان دهند و به این توانایی ها ارزش قائل باشید و اهمیت بدهید. این کار موجب می شود کل مجموعه شما ، روند رشد و شکوفایی را با کمترین دغدغه و با موفقیت طی کند.

با توجه به مقاله حاضر و مطالبی که در مقالات قبلی گفته شد به این نتیجه می رسیم که ایجاد و حفظ انگیزه در محیط کاری و در بین کارکنان یکی از ارکان اساسی برای ادامه مسیر به سوی اهداف سازمانی است و تا زمانی که این موضوع مهم مورد توجه قرار نگیرد نمی توان به برنامه های پیشرفت امیدوار بود.


موضوع مرتبط :

راهکارهای حفظ انگیزه کارکنان در محیط کاری (بخش سوم)

نظر شما

The post راهکارهای حفظ انگیزه کارکنان در محیط کاری (بخش چهارم) appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.