در دهه هشتاد میلادی ، زمانی که انقلاب الکترونیکی در دنیا رخ داد ، در زمینه بازاریابی به روش جدیدی دست پیدا کردند که امروزه به علم بازاریابی شبکه ای معروف است.

در واقع می توان گفت ، اوضاع اقتصادی به شدت تحت تأثیر پیچیدگی های علم فناوری بوده است و فرآینده های آن بسیار تغییر کرده اند. پیشرفت های روز افزون در ارتباطات و حرکت به سمت تکنولوژیهای الکترونیکی در فروش موجب شکل گیری ایده های مربوط به بازاریابی الکترونیکی شد. حتی امروزه خرده فروشی ها نیز به حوزه بازاریابی اینترنتی و الکترونیکی وارد شده اند و با برندهای بزرگ در حال رقابت هستند.

در واقع این فرصت به صورت برابر برای کسب و کارهای مختلف به وجود آمده است. با اینکه سابقه بازاریابی در ایران به هزاران سال می رسد ولی گسترش اینترنت توانسته است با سرعت و عمق بیشتری موجب تغییر شکل در این بازار شود. در همین راستا ، امروزه سیستم های بازاریابی متفاوتی مانند سیستم های شبکه ای بسیار رواج پیدا کرده است.

در بازاریابی های شبکه ای اتفاقی که می افتد این است که کالاها از مرحله تولید در کارخانه ها تا مرحله رسیدن به دست مشتریان توسط خود شرکت انجام می شود و همین موجب کاهش قیمت محصول نهایی برای مشتریان می شود. در این میان افرادی که در سیستم بازاریابی شبکه ای فعال هستند به اندازه میزان فروش خود سودی را از شرکتها دریافت می کنند.

میزان سودی که برای این بازاریابان شبکه ای در نظر گرفته می شود اولاً در حدی است که قدرت خرید مشتریان را کاهش ندهد و در درجه بعدی ، مشتریان در انتخاب کالای مورد نظر خود آزادی عمل داشته باشند و رقابت در بازار از بین نرود. بنابراین ، این نوع بازاریابی نیاز به برنامه ریزی دقیق و مشخصی دارد تا بتواند این هدف را کسب کند.

به نظر مشاوره بازاریابی ، برای ایجاد بازاریابی شکبه ای با کیفیتی که در بالا گفته شد که هم فروشنده و هم مشتری از آن سودمند شوند نیاز است به برخی از توانمندی ها و آگاهی ها مسلط باشیم که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

یک) مجهز به اندیشه های نوین

در دنیای پر از سرعت و تغییرات روز به روز در بازاریابی شبکه ای باید همواره به فکر پیشی گرفتن باشیم. این پیشی گرفتن فقط با دویدن حاصل نمی شود بلکه همیشه باید با افکار و اندیشه های خود با دیگران رقابت کنیم. اگر فقط به اندازه بسیار ناچیزی از اندیشیدن و ارائه ایده های جدید فاصله بگیرید تا حد زیادی از بازار عقب خواهید افتاد. بنابراین ، داشتن برنامه دقیق از اصول اولیه در داشتن بازاریابی شبکه ای موفق در دنیای کنونی است.

 

دو) کیفیت محصولات

همچون سایر بازاریابی ها این کیفیت محصولات و خدمات شماست که حرف اول را می زند. از آنجایی که مشتریان شما ممکن است از طیف وسیعی از افراد و اقشار جامعه باشند لازم است محصولات شما بتواند نیازهای طیف مختلفی را برآورده کند.

 

سه) چالش تعیین قیمت

از آنجایی که مشتریان شما از طیف های مختلف جامعه هستند لازم است محصولات خود را با یک قیمت گذاری مناسب به بازار عرضه کنید. قیمتها از عناصر بسیار مهم در فروش یک محصول می باشند. همچنین توانایی خرید همه مشتریان شما به یک اندازه نیست و باید با تعدیل قیمتها و معقول کردن آنها بتوانید به گروه های مختلفی از مشتریان خدمات ارائه دهید.

 

چهار) تنوع در محصولات

اگر بتوانید محصولات متنوعی را عرضه کنید می توانید بخش زیادی از بازار را پوشش دهید. سعی کنید مشتریان اصلی خود را پیدا کرده و سپس کالاهای مورد نیاز آنها را تا جایی که امکان دارد تولید کنید. اکثر برندهای بزرگ دنیا نیز پس از شناخته شدن و به دست آوردن مشتریانشان شروع به افزایش تولید و تنوع در محصولات کردند. بنابراین تولید محصولات متنوع یکی از راههای موفقیت در بازارهای امروزی است.


موضوع مرتبط :

آموزش بازاریابی شبکه ای به کمک نکات کلیدی بازاریابی شبکه ای

روش بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی در ایران

بازاریابی شبکه ای

نظر شما

The post بازاریابی شبکه ای در ایران appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.