زمانی که صحبت از هوش می شود به مولفه های مختلف در هوش می رسیم.

توانایی های مختلفی که در کنار هم می توانند هوش یک فرد را نشان دهند. هوش کلامی یکی از مولفه های مهم در توانایی های ذهنی است. هوش کلامی در درجه اول اشاره به درک موضوعات کلامی و در درجه بعدی به توانایی تولید و نوآوریهای کلامی دارد. در بسیاری از موارد تنها با مشاهده هوش کلامی یک فرد می توانیم به توانایی های ذهنی و هوشی او پی ببریم. هوش کلامی ضعیف در یک فرد می تواند تمامی جنبه های زندگی او از روابط اجتماعی تا تحصیل و شغل را تحت تأثیر قرار داده و منجر به عدم موفقیت و شکستهای فرد در این زمینه ها شود.

آنچه موفقیت یک فرد را می تواند تضمین کند ، بهره مندی از جنبه های مختلف هوش به ویژه هوش کلامی است. خبر خوب این است که می توانیم توانایی های کلامی افراد را ارتقاء دهیم و هر چه قدر این توانایی در کودکی مورد توجه قرار بگیرد نتایج بهتری را در بزرگسالی مشاهده خواهیم کرد. تقویت هوش کلامی در سنین پائین تر می تواند تا حدودی اطمینان خاطر والدین را در خصوص موفقیتهای اجتماعی و ارتباطی کودکانشان بالا ببرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم روشهایی که والدین می توانند توانایی های کلامی فرزندان خود را تقویت کنند معرفی کنیم. البته لازم به ذکر است که افراد بزرگسالی که احساس می کنند از توانایی کلامی مناسبی برخوردار نیستند نیز می توانند از این روشها استفاده کنند.

یک) تاثیر مطالب طنز  

از آنجایی که طنزها برگرفته از نکات ریزی هستند که به شیوه ای کاملاً غیر مستقیم و با اشارات ظریف به مطرح کردن یک پدیده می پردازند ، گفتن طنز برای کودکان یا داستانهایی که همراه با طنز هستند می تواند توانایی های درک کلامی آنها را به شدت تقویت کند. چرا که مجبور هستند پیچیدگی جملات را درک کرده و آنها را رمز گشایی کنند.

دو) تأثیر حل معما

معماها با پیچیده کردن یک مسئله سعی می کنند توانایی های ذهنی افراد را به کار گیرند تا به پاسخ صحیح برسند. بنابراین ، معماها از جمله روشهای مناسب برای تقویت هوش کلامی کودکان و بزرگسالان هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست هوش و تقویت هوش به این صفحات مراجعه نمایید.

سه) تأثیر مطالعه داستان

همواره به افراد توصیه می شود برای تقویت هوش کلامی خود از مطالعه کتاب غافل نشوند. کتابها با شیوه های نگارش متفاوت و مختلفی که دارند یکی از بهترین ابزارها برای تقویت هوش کلامی افراد هستند. کتابها از لغات و اصطلاحات مختلف برای پروراندن یک موضوع استفاده می کنند و همین می تواند دایره لغات آنها را افزایش داده و توانایی های ساختار جملات را در افراد بهبود بخشد.

چهار) تأثیر نوشتن

نوشتن نیز به اندازه خواندن اهمیت دارد. در نوشتن سعی کنید به کودکان اجازه دهید موضوع را خودشان انتخاب کرده و سعی نمایند بهترین نوشته را خلق کنند. هرگز زمان را برای آنها محدود نکنید و حتی می توانید موضوعات را نیز گسترده تر انتخاب کنید تا آنها فرصت کافی برای نوشتن در خصوص موضوع مورد نظرشان داشته باشند.

پنج) تأثیر داستان پردازی  

علاوه بر اینکه خواندن کتابهای داستان و رمان می تواند هوش کلامی افراد را بهبود بخشد ، گفتن داستانهای کوتاه یا بلند نیز در این تقویت بسیار مهم است. سعی کنید از فرزندان خود بخواهید درباره موضوعاتی که در ذهنشان هست یک داستان برای شما تعریف کنند.

شش) تأثیر بازی کلمات

برخی از بازیها با عنوان بازی کلمات در بازار موجود هستند که برای تقویت هوش کلامی کودکان بسیار مناسب هستند. سعی کنید این دسته از بازیها را خریداری کرده و با کودکان خود در بازی کردن با آنها همراه شوید.  

انجام هر کدام از راهکارهای پیشنهاد شده در بالا می تواند هوش کلامی فرزندان شما را بهبود بخشیده و در صورت استمرار در این راه می تواند به شکل قابل توجهی تقویت شود.  


موضوع مرتبط :

انواع هوش

 

نوشته هوش کلامی چیست و چگونه ارتقاء پیدا می کند ؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.