بسیاری از والدین کنجکاو هستند تا توانایی هوشی کودکان خود را زودتر تشخیص دهند.

برخی نیز نگران هستند با دیر تشخیص دادن این توانایی زمینه ها و فرصتهای رشد آنها را از دست بدهند. به همین دلیل همواره به فکر روشها یا نشانه هایی هستند که توانایی هوشی کودکانشان را به آنها نشان دهد. با توجه به دغدغه ها  و کنجکاویهای والدین ، در این مقاله به مهمترین این نشانه ها می پردازیم.

یک) جملات پیچیده

اگر متوجه شده اید که کودک شما توانایی کلامی بالایی دارد و علاوه بر اینکه بسیار سلیس و روان صحبت می کند بلکه از کلمات و جملات پیچیده ای در گفتگوهای خود استفاده می کند یکی از نشانه های هوش مناسب یا بالای فرزند شماست. این کودکان اغلب از کلماتی که هم و سن و سالهای آنها به سختی می توانند از آن بکار ببرند یا حتی متوجه معنا یا جای استفاده از آنها باشند استفاده می کنند.

این توانای نشان دهنده این است که کودک شما دارای هوش کلامی بالایی است. در این توانایی باید تعداد لغاتی که فرزند شما در حافظه خود دارد بیش از سایر همسن  سالهای خودش باشد. هر چقدر لغات بیشتری را در ذهن خود داشته باشد نشان دهنده پیچیدگی ارتباطات و ادراک معنای در ذهن آنهاست و توانایی کلامی بالای آنها را نشان می دهد. معمولاً کودکان کم سنی که توانایی کلامی بالایی دارند از هوش بیشتری نیز برخوردار هستند. رعایت دستور زبان های درست نیز یکی دیگر از توانایی هاست.

بسیاری از والدین هستند که تصور می کنند زیاد صحبت کردن کودک نشان دهنده هوش کلامی اوست در حالی که کیفیت صحبت کردن است که مهم می باشد. یکی از مواردی که به جز داشتن دایره لغت بالاتر نشان دهنده هوش کلامی فرزند شماست کیفیت در صحبت کردن است. کیفیت در صحبت کردن را از رعایت دستورالعمهای زبانی درست کودکان می توانیم تشخیص دهیم. یعنی کودک بتواند جای هر کدام از اسمها ، فعلها ، مفعول و قیدها را به درستی در جمله بشناسد و استفاده کند.

به بیان دیگر ، او بتواند جملات صحیح دستوری بسازد و صحبت کند. اشکالات لغتی و دستوری در جملاتی که کودکان باهوش استفاده می کنند معمولاً بسیار کم است. سن کودکان نیز در این تشخیص بسیار مهم است. مثلاً هر چقدر فرزند شما زودتر شروع به صحبت کردن کند و توانایی کلامی بالا را در سن کمتر نشان دهد هوش فرزند شما را بیشتر نشان می دهد تا زمانی که فرزند شما در سن بالاتر به این توانایی برسد.

دو) داشتن سوالات زیاد

اگر دقت کرده باشید برخی از کودکان نسبت به سایرین ، کنجکاوتر هستند و سوالات بیشتری را در خصوص مسائل مختلف و دنیای اطراف خود دارند. این نکته بسیار مهم است که بدانید ذهن کنجکاو و سوالات زیادی که به ذهن یک فرد برسد نشان دهنده توانایی هوشی بالاتر است.

سه) انجام دستورات چند مرحله ای

یک تکلیف چند مرحله ای به کودکان خود بدهید. مثل اینکه از آنها بخواهید ، کتاب ردیف دوم قفسه را بردارند ، پیش روی خود باز کنند ، به فلان صفحه بروند ، بعد عکسی که فلان خصوصیات را دارد مثلا عکس یک پرنده ، منقار آن را با رنگ قرمز ، رنگ کنند. این یک مثال برای تکالیف و فعالیتهای چند مرحله ای بود. می توانید تکالیف مشابه را با مراحل سخت تر یا مراحل بیش تر طراحی کنید تا متوجه شوید که کودک شما چقدر دقت و توجه دارد و از قدرت حافظه خود برای انجام این تکلیف استفاده می کند.

چهار) هم صحبتی با بزرگسالان

اگر کودک شما از آن دست کودکانی است که با بزرگسالان وارد گفتگو می شود و می تواند با آنها هم صحبت شود نشان دهنده این است که کودک شما از سطح هوشی خوب و بالایی برخوردار است. به بیان دیگر ، درک کلام بزرگسالان و گفتگو با آنها برایشان راحت است.

پنج) سرعت یادگیری

هر چقدر سرعت یادگیری فرزند شما بیشتر باشد یعنی یک موضوع یا آموزشی را سریع تر یاد بگیرد نشان دهنده توانایی هوشی بالای فرزند شماست.

شش) علاقه به موضوعی خاص

معمولاً کودکانی که باهوش هستند از همان کودکی به یک موضوع یا یک زمینه خاصی علاقه زیادی نشان می دهند. والدین متوجه می شوند که کودک آنها به یک زمینه خاصی علاقه زیادی دارد و دقت و توجه خاصی در آن زمینه نشان می دهد. این دقت و علاقه به یک موضوع یا زمینه خاص نشان دهنده هوش فرزند شماست.

 

نوشته نشانه های کودکان تیزهوش خودمان را بشناسیم اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.