تحقیقات متعدد در زمینه موضوعات روانشناختی و تجربه شرکتهای مختلف نشان می دهد انحصار طلبی یکی از ویژگیهای انسان است که قدرت زیادی روی احساس و عواطف انسانها دارد.

از آنجایی که انسانها تمایل دارند خودشان فردی منحصر به فرد و خاص در دنیا باشند به همین دلیل در انتخاب بسیاری از محصولات یا کالاهای مصرفی خود نیز ترجیح می دهند اشیاء یا کالاهایی که خرید می کنند یک محصول منحصر به فرد باشد.

این انحصار طلبی احساس برتری و مثبتی به انسانها می دهد که حتی حاضرند هزینه بیشتری را صرف کنند ولی آن را تهیه کنند. شناخت دقیق ویژگیهای روانی انسانها به برندهایی که بزرگ هستند و سرمایه کافی برای اجرای برخی از طرح  ها را دارند اجازه می دهد تا این ویژگی را به طرز مناسبی مد نظر قرار دهند و در تحقیقات خود از آن استفاده کنند تا برنامه های بازاریابی جذاب و مفیدی را طراحی کنند. در نتیجه میزان فروش خود را افزایش دهند.

به عنوان مثال ، یکی از برندهایی که از این ویژگی انسانها استفاده کرده و تبلیغات و تولید محصولات مناسبی را در پیش گرفته است برند کوکا کولاست. همانطور که می دانیم این برند از محبوب ترین برندها در کل دنیاست که بازارهای بزرگی در سراسر دنیا در اختیار دارد.

کوکاکولا با توجه به این ویژگی ، شروع به تولید بطری های ویژه ای کرد که هر کدام از آنها به شکل منحصر به فردی طراحی شده بود. به عنوان مثال ، زمانی که شما از این محصول خریداری می کردید شما تنها فردی در دنیا بودید که این بطری به دست شما رسیده است یا می توان گفت منحصراً برای شما طراحی شده است. همین طراحی منحصر به فرد و زیبا توانست توجه بسیاری از مشتریان را در کوتاه مدت به خود جلب کند و بسیاری از مشتریان در سراسر دنیا در پی این بودند تا از این محصول خریداری کنند تا یک بطری با طرح انحصاری کوکا کولا برای خود داشته باشند. بنابراین ، در مدت زمان کوتاهی ، تعداد زیادی از این محصول به فروش رسید.

در واقع این اقدام کوکا کولا با این هدف بود که به مشتریان آنها یادآوری کند که آنها فوق العاده و منحصر به فرد هستند. همچنین از پویشهای متعدد دیگری نیز استفاده کرد که همگی در پی القای این دیدگاه به مشتریان بود که آنها افرادی منحصر به فرد در دنیا هستند. به عنوان مثال ، آنها می توانستند پس از خرید این بطری ها یک لیوان نیز با همان طرح بطری داشته باشند که به طور اختصاصی برای آنها طراحی شده بود.

بنابراین ، اگر شما نیز کسب و کاری دارید که به اندازه کافی شناخته شده است می توانید از این قبیل ایده ها به خوبی استفاده کنید و نتایج آن را در میزان فروش و افزایش علاقه مندی مشتریان به برندتان را شاهد باشید. همچنین اگر کسب و کار شما چندان بزرگ یا شناخته شده نیست به این معنی نیست که شما نمی توانید از این اید بهره بگیرید اتفاقاً بر خلاف تصور شما ، این ایده را هر کسب و کاری می تواند اجرا کند منتها باید دو نکته مهم را در نظر قرار دهید.

یک) اجتناب از تنبیه

سعی کنید تا جایی که امکان دارد دنباله رو و تقلید کننده ایده دیگران نباشید. بلکه برای خود روشها و ایده های جدید خلق کنید. شما می توانید الگو برداری مناسبی از این قبیل ایده ها داشته باشید ولی باید توجه کنید که تقلید و مشابهت بالا نمی تواند شما را به هدفتان برساند. بلکه فقط می توانید از این ایده ها الگو بردای کنید و برای ایجاد انحصار از ایده های خلاقانه خودتان و کارکنانتان استفاده کنید.

دو) توجه به ویژگیهای مشتریان

به نظر مشاوره بازاریابی باید به این مسئله مهم توجه کنید که هر ایده ای نمی تواند برای شما یا مشتریانتان مناسب باشد. پس سعی کنید در الگوبرداری از یک ایده ، حتماً ویژگیهای مشتریان و محصول خود را در نظر بگیرید و از شیوه های خلاقانه برای انحصارسازی استفاده کنید.


موضوع مرتبط :

چه چیزی تصمیم مشتریان را تغییر می دهد ؟

واسطه بازاریابی چه نقشی در بازارسازی دارد؟

رهبری بازار چه مزایایی دارد؟ (بررسی مزایا و معایب رهبری بازاریابی)

نظر شما

The post انحصار طلبی مشتریان و قدرت بازاریابی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.