در بخش اول از این مقاله به برخی از نشانه هایی که از روی آنها می توانیم به تیزهوش بودن یک کودک پی ببریم و متوجه شویم که توانایی ذهنی بالاتری دارد پرداختیم.

به دلیل اهمیت موضوع و فراوان بودن دایره این علائم، در این مقاله به ادامه این موضوع می پردازیم. از جمله نشانه های دیگری که می توان نام برد موارد زیر است.

یک) داشتن مهارتهای تخصصی

برای اینکه فردی بتواند مهارتهای تخصصی کسب کند باید به حدی از رشد و تجربه رسیده باشد. به طور کلی این مسئله در تمامی افراد صدق می کند. اما قضیه کودکان باهوش با سایر افراد کمی متفاوت تر است. تفاوت موجود از این لحاظ است که این کودکان معمولاً در سنین کمتری به این توانایی ها می رسند. به عنوان مثال ، ممکن است کودکی در سن ۱۰ یا ۱۱ سالگی به مهارتهای تخصصی در زمینه تکنولوژی ، کامپیوتر ، اینترنت یا هوش مصنوعی یا سایر هنرها و توانایی ها رسیده باشد.

اگر فرزند شما قابلیت این را دارد که در سن پائین بتواند مهارتهای مربوط به یک تخصص را کسب کند بی شک می توانیم ادعا کنیم که او دارای توانایی ذهنی بالایی است و نشان از سرآمد بودن او از لحاظ هوشی است. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید حتماً سعی کنید شرایط مناسب برای کسب این قابلیت ها و فرصتهای کافی برای آنها را در اختیار کودک خود قرار دهید.

البته لازم به ذکر است که تمامی این آموزشها باید با علاقه کودکان پیش رود و در صورت نداشتن علاقه ، نمی توانیم او را با اجبار به این سمت و سو سوق دهیم. همچین در صورت اجباری بودن ، انگیزه درونی که از مهمترین عوامل است برای انجام این کارها وجود نخواهد داشت.

به عنوان مثال اگر شما یک مهارت که از توانایی او فراتر است یا برای کودکان یا افراد بزرگتر است را با اجبار به او تحمیل کنید نه تنها نتیجه مورد نظر را نخواهید دید بلکه سایر مشکلات و اختلالات رفتاری و روانی می تواند فرزند شما را تهدید کند.

تست هوش کودک

دو) قدرت حافظه بالا

حافظه یکی از توانایی های ذهنی انسان است که ارتباط مستقیم و قوی با هوش افراد دارد. این توانایی مغزی هر چقدر قوی تر باشد نشان از هوش بالای افراد است. اگر فرزند شما دارای حافظه قوی می باشد می توانیم چنین استدلال کنیم که او از هوش بالاتری نیز برخوردار است. خبر خوب این است که می توانیم این توانایی را تقویت کنیم. به بیان دیگر ، یکی از روشهایی که می توانیم توانایی هوشی افراد را تقویت کنیم افزایش توانایی و استراتژیهای حافظه است.

سه) قدرت ادراک بالا

اگر با کودکی مواجه هستید که برای یاد دادن موضوعات مختلف به او مجبور هستید یک مطلب را چندین بار تکرار کنید این نشان از حافظه ضعیف و قدرت استدلال و ادراک ضعیف او دارد. بنابراین ابتدا باید توانایی او در زمینه حافظه و ادراک را تقویت کنید.

نکته مهم این است که هرگز سعی نکنید به چنین کودکی ، مطالب زیادی آموزش دهید یا قبل از اینکه مطلب قبلی را یاد گرفته باشد به سراغ مطلب بعدی بروید. همواره سعی کنید همگام با کودک پیش بروید و هرگز در این کار عجله نکنید.

چرا که عجله کردن یا آموختن مطالب بیش از توان ادراکی کودک می تواند آسیب های جدی به سیتم شناختی و شخصیتی او وارد کند. اما در صورتی که با کودکی مواجه هستید که قدرت ادراک بالایی دارد و با کمترین توضیح ، دستورالعملها را یاد می گیرد و آنها را انجام می دهد با کودکی که توانایی هوشی خوبی دارد مواجه هستید.

استعدادیابی کودکان

چهار) علاقه به فعالیتهای ذهنی

برخی از کودکان به فعالیتهای ذهنی مانند خواند کتاب ، حل مسائل مختلف ، تکمیل کردن پازلها بیشتر از فعالیتهای بدنی علاقه دارند. در قالب اوقات ، کودکانی که فعالیتهای ذهنی را ترجیح می دهند از توانایی های ذهنی بالاتری نیز برخوردار هستند.

از آنجایی که مسئله هوش بسیار مسئله مهمی است و شناسایی زود هنگام توانایی های ذهنی و هوشی کودکان می تواند فرصت شکوفایی یا اصلاح برخی کاستی ها را فراهم کند ، بنابراین در این مقاله نیز به ادامه معرفی نشانه هایی که ما را متوجه توانایی هوشی بالای کودکان می کند می پردازیم. در این زمینه می توانیم به علائم یا نشانه های زیر اشاره کنیم.

پنج ) رشد زودهنگام مهارت های حرکتی

برای بسیاری از والدین توانایی های حرکتی کودکان چندان اهمیتی ندارد ، یا به اشتباه تصور می کنند فقط توانایی های ذهنی است که نشان می دهد کودک آنها باهوش است. در حالی که توانایی های حرکتی یکی از نشانه های قابل اعتماد برای باهوش بودن افراد است.

اگر فرزند شما در مهارت های حرکتی خود تیزتر و سریع تر از همسن و سال های خودش است یا اینکه مهارت های حرکتی را به سرعت یاد می گیرد و حرکات ظریف و درشت را با مهارت خاصی می تواند انجام دهد مطمئن باشید که فرزند شما از توانایی ذهنی بالاتری نیز برخوردار است.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنیم ؛ حتماً تا کنون کودکان یا افرادی را دیده اید که به لحاظ ذهنی ناتوان هستند یا به اصطلاح عقب مانده ذهنی محسوب می شوند. نحوه حرکت یا انجام اعمال فیزیکی این افراد چگونه است؟ اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که این افراد حرکات بسیار کند و در عین حال نامنظمی دارند و کارها را با دست و پا چلفتگی خاصی انجام می دهند.

تا کنون فردی با توانایی حرکتی بالا دیده نشده است که از نظر هوشی ضعیف باشد. پس توانایی های حرکتی کودکان یکی از نشانه های توانایی ذهنی آنهاست. از طرفی ، هر چقدر کودکان در سنین پائین تر بتوانند مهارت های حرکتی را یاد بگیرند یا سریع تر از همسن و سال های خودشان راه بیافتند یا کارهای شخصی مانند پوشیدن لباس یا بستن دکمه ها یا بندهای لباس خود را انجام دهند نشان می دهد که این کودک از توانایی ذهنی و به تبع آن توانایی حرکتی خوبی برخوردار است.

شش ) روش یادگیری ویژه

برخی از کودکان موضوعات را به روش ویژه خود می آموزند. به عنوان مثال ، ممکن است مربی یا والدین سعی کنند مطلب یا یک بازی را به روش خاصی به کودکان بیاموزند. اگر کودکی همان موضوع یا بازی را با روش ویژه خود یاد بگیرد و از روشی که والدین یا مربی به او آموزش داده است استفاده نکند و در عین حال بتواند از عهده آن کار به بهترین نحو برآید. نشان می دهد این کودک از توانایی ذهنی بالاتری برخوردار است.

هفت ) خلق روشها یا ایده های نو

کودکان یا افرادی که از توانایی خلاقیت روشهای جدید یا انجام دادن کارها به غیر از روش روتین و معمولی آن برخوردار هستند بدون شک افراد باهوشی هستند. شاید تمامی افرادی که باهوش هستند افراد خلاقی نباشند ولی افرادی که خلاق هستند حتماً و بدون شک افراد باهوشی می باشند. بنابراین اگر کودک شما همیشه سعی می کند روشهای تازه یا ایده ها و افکار تازه یا غیر معمولی برای انجام کارها داشته باشد یکی از نشانه های توانایی ذهنی بالای اوست.

هشت ) تمرکز بالا

افراد باهوش معمولاً می توانند توجه و تمرکز خود را به مدت طولانی روی موضوعاتی حفظ کنند. اغلب افرادی که از توانایی هوشی پائین تری برخوردار هستند این کار برایشان سخت است و عوامل و محرکهای مختلف محیطی یا درونی زیادی هستند که به راحتی حواس آنها را پرت می کنند.

پس اگر حواس کودک شما به راحتی پرت نمی شود و می تواند توجه خود را روی یک موضوع حفظ کند می تواند نشان دهنده توانایی ذهنی بالای فرزند شما باشد.

 

نوشته نشانه های کودکان تیزهوش (قسمت دوم) اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.