آیا تا کنون با مشتریان سختگیر و بی اندازه حساس برخورد کرده اید ؟

از این دست افراد ممکن است همیشه برای هر کسب و کاری پیش بیاید پس بهتر است همواره یاد بگیرید با این مشتریان چگونه رفتار کنید. در این مقاله به ارائه روشهایی که می توانید با مشتریان سختگیر برخورد کرده یا آنها را شناسایی کنید می پردازیم.

یک) توانایی شما محدود است

از نظر مشاوره بازاریابی ، باید این واقعیت را بپذیرید که کسب و کار شما محدود است ، شما هر چقدر هم برند بزرگی باشید باز هم محدودیتهایی دارید که نمی توانید خواسته های تمام مشتریان خود را برآورده کنید. اگر انتظار داشته باشید که همه نیازها و خواسته های مشتریان خود را برآورده کنید قطعاً به بن بست می رسید و زمانی متوجه خواهید شد که انرژی و زمان خود را از دست داده اید.

این خاصیت بازار و کسب و کار است که شما نمی توانید خواسته همه مشتریان را برآورده کنید. از طرفی نمی توان همه افراد و مشتریان را راضی نگه داشت بلکه بهتر است دست از این تفکر اشتباه بردارید و در خدماتی که مشتریان اصلی شما راضی هستند تمرکز کنید.

دو) داشتن ملاک

ممکن است شما فروشنده های مختلف و از طرفی مشتریان متعدد و متنوعی داشته باشید. اگر قصد داشته باشید یک رفتار متحدالشکلی را انتخاب کنید لازم است ملاکهای مشخصی برای شناسایی مشتریان سختگیر داشته باشید. این ملاکها را با دقت تعیین کنید و در زیرمجموعه ها و یا بین فروشندگان خود توزیع کنید. با این ملاک مشخص ، فروشنده ها و بازاریابهای شما نیز می دانند که مشتری سختگیر کدام افراد هستند و چه نوع برخوردی باید با آنها داشته باشید.

سه) توافق با مشتری

اگر مشتریانی از نوع شرکتها و برندها دارید بهتر است در ابتدا توافقهایی را با هم داشته باشید. کار کردن با شرکتها و سایر برندها به عنوان تامین کننده نیازهای آنها پیچیده تر از کار کردن با مشتریان مصرف کننده و نهایی است. در این گونه معاملات باید همواره توافقاتی در ابتدا وجود داشته باشد تا بتوانید ارتباط دائمی و بدون دردسری با این دسته از مشتریان داشته باشید. برخی از کسب و کارها به اشتباه بدون توافق اولیه شروع به معامله با مشتریان شرکتی می کنند در حالی که در ادامه ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند.

اما در این دسته از مشتریان اگر با یک یا دو جلسه به توافق نرسیدید بهتر است از خیر این مشتریان بگذرید زیرا دقیقاً این مشتریان جزء مشتریان سخت قرار دارند و ممکن است بعدها با مشکلات زیادی مواجه شوید.

چهار) ناهماهنگی در نحوه پرداخت

گاهی در خصوص نحوه پرداخت محصولات فروخته شده با مشتریان دچار مشکل می شوید یا توافق ندارید. سعی کنید در ابتدا به یک توافق بر سر این موضوع برسید. در نهایت اگر در خصوص نحوه پرداخت نتوانستید مشکلات بین خودتان را حل کنید یا به یک توافق مناسبی برسید این مشتریان جزء مشتریان سخت خواهند بود که کنار آمدن با آنها بسیار دشوار است. بهتر است این گروه از مشتریان را از ابتدا بشناسید و به راحتی کنار بگذارید ؛ زیرا تجربه نشان داده است در اکثر اوقات ارتباط طولانی مدت با این مشتریان شکل نخواهد گرفت و در صورتی که شکل بگیرد سود چندانی برای شما نخواهد داشت.

پنج) درخواست خدمات رایگان

هر کسب و کاری به دنبال کسب سود وارد بازار شده است. هدف اصلی و نهایی همه شرکتها و کسب و کارها این است که بتوانند در ازای خدمات یا تولید محصولاتی که دارند به سود و منفعت مالی دست پیدا کنند. حال شرایطی را تصور کنید که مشتریان از شما بخواهند یک خدمات رایگان برای آنها انجام دهید. این وضعیت یک وضعیت ناجور و پیچیده ای خواهد بود. اگر با چنین مشتریانی مواجه شدید بهتر است بدانید که ممکن است این مشتریان در آینده نیز توقعات زیادی از شما داشته باشند و به مشتریان سخت برای شما تبدیل شوند.

نظر شما

The post با مشتریان سختگیر چگونه رفتار کنیم ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.