کم و بیش همه‌ی کالاها و اجناسی که توسط آدمی تولید شده و با بهره مندی از امکانات طبیعی شکل گرفته و ساخته شده‌اند احتیاج به ابعاد متفاوت مطالعه و تحقیق و سنجش دارند.

ماهیت بخشی ، صحت ، بهداشت و در پایان جابه‌جایی ، تماماً احتیاج بسیاری به جعبه و پاکت بندی به منظور واقعیت یابی و شکل گیری دارند. وجود بسته بندی در جهان امروزه پیشرفته ، محدود به دقت و فضای به خصوصی نیست و به معنی حقیقی سخن ، در تمام فضاها و موقعیت‌ها حاضر و ضروری است.

جعبه و پاکت و بسته نخستین احتیاج هر کالا قبل از ارائه به مشتریان است ، زیرا سازندگان به منظور معرفی شرکت و کالاهایشان و مسلماً نگه داری و حفظ کالا در زمان جابه‌جایی و قبل از فروش به آن احتیاج شدیدی خواهند داشت.

با نظر به میدان رقابتی ضروری است که پیغام کمپانی سازنده به گونه‌ای بی‌واسطه و در فرم تبلیغات برای مخاطبین بازگو گرددو این توانایی تبلیغات می‌باشد که با به وجود آوردن جذابیت و گیرایی  برای کالاهای ساخته شده فراوان شود. به بیانی هر زمان که خریدار و مخاطبین به سبب جای گرفتن در محیط تبلیغاتی پیشینه فکری از کالا به دست آورند طرح آن کالا ، خریدار را فراوان‌تر تحریک و اغوا می‌کند و قالب و چهره آن فراوان‌تر بر قلب و ذهن وی ثبت می‌گردد.

صاحبان کسب و کارهای گوناگون به آگاهی و فهم این مطلب رسیده‌اند که بسته بندی قادر است به شکل منحصر به فرد سبب شاخص شدن محصولات مورد نظر در مقایسه با کالاهای همانند گردد و در نتیجه تداوم و پایداری شماری از برندها در میدان رقابتی گردد و ارائه محصولات متفاوت موجب شده که مشتریان در هنگام خرید با بهره مندی از مولفه‌های بی‌واسطه به مقایسه محصولات گوناگون مشغول شوند.

در عصر حاضر از این رو که اغلب افراد در گزینش کالاهای مصرفی خویش به علت رقابت تنگاتنگ کمپانی‌های سازنده گرفتار سرگردانی و دو دلی شده‌اند ، آن زمان است که یک اندیشه بکر و خلاقانه به منظور معرفی کالاهای کمپانی سبب پیشی گرفتن و غالب شدن بر سایر تولیدات شرکت‌های رقبا خواهد شد و در بازه‌ی مشخصی منتهی به بهره بسیار و افزایش ارقام فروش کالای خاص آن کمپانی می‌گردد.

بعضی مواقع یک تصویر مطلوب انرژی و نقش فراوانی به طرح و جلد بسته‌ها و پاکت‌ها می‌دهد به گونه‌ای که بهره گیری از تصاویر بسیار مورد توجه طراحان جعبه بندی می‌باشد. تصاویر به بیننده و مشتری یاری می‌رساند تا محصول را به درستی و شفاف تشخیص داده و چگونگی استفاده آن را خوب‌تر بفهمد.

طراحی شکیل و منحصر به فرد قادر است هیجان و احساس مشتریان را درگیر کند که گاهی سبب به وجود آمدن احساس اشرافی و تجملی کالا را القا می‌کند و گاهی احساس بی‌اعتبار بودن و ارزان بودن یک کالا را در بیننده منتقل می‌سازد.

در طراحی بایستی در گزینش رنگ و فام توجه لازم را به خرج داد. شماری از شکل و قالب‌ها ، عکس‌ها و رنگ‌ها در یک فرهنگ مفهوم و جایگاه مخصوص خود را دارند. از این رو فرهنگ استفاده کننده کالا و فرآورده ، در فهرست ترجیحات و تقدمات یک طراح به منظور نمایش طراحی جعبه و پاکت‌ها می‌باشد به ویژه هنگامی که هدف ارسال کالاها به کشورهای دیگر و برون مرزی می‌باشد.

به علاوه طراح می‌بایست درباره‌ی قدرتمندی و اثر بخشی اجزای بصری مورد استفاده ، برخوردار از معلومات جامعی باشد. وی با نظر به تحقیق و مطالعه وضعیت اجتماع و بررسی روال استفاده کالا و فرآورده ، ایده آل‌ترین و استانداردترین و مناسب‌ترین شکل و قالب ، رنگ ، عکس و محتوا را در جهت جعبه بندی محصولات برگزیند.

فراموش نکنید که باید کالا را به گونه‌ای معرفی نماید که انگار مشتری چیزی درباره آن مطلع نیست. اغلب مارک‌ها خیال می‌کنند مشتری ، علاقمند است یا قادر است به وسیله نشانی وب سایت آنان داده‌ها و معلومات لازم را درباره‌ی کالای مورد نظر کسب کنند. در صورتی که آگاه شدید که محصول شما مشابه سایر کالاهای بازار نیست در اندیشه عرضه یک محتوای جامع درباره‌ی کالای شرکت خویش بر روی جعبه‌ها و پاکت‌ها باشید.

طراح با به نمایش گذاشتن محتوا و مواد درونی جعبه‌ها و بسته‌ها و زمینه سازی مطلوب هنری ، اطمینان خریداران و مخاطبین را به منظور خریداری محصولات نسبت به برند خود جذب می‌نماید. استراتژی‌های گوناگونی در طراحی و ساخت جعبه‌  ها و بسته بندی‌ها وجود دارد که به اقسام محصولات ، مشتریان و بینندگان محصول و جامعه مقصود وابسته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بسته بندی به این صفحه مراجعه نمایید.

The post نگاهی اجمالی بر طراحی بسته بندی first appeared on طراحان برتر.